Monday, July 21, 2008

Semoga PAS dan Umno bergabung - Ku Li

AHLI Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah berharap PAS dan Umno akan bergabung menjadi satu parti hasil daripada muzakarah yang dicadangkan.
Beliau berkata muzakarah itu merupakan cadangan yang baik untuk mencari satu titik pertemuan bagi kepentingan orang Melayu dan agama Islam.
"Saya lebih suka sekiranya muzakarah itu berlandaskan satu matlamat yang ikhlas," katanya kepada pemberita di Kota Bharu hari ini ketika diminta mengulas perkara tersebut. Tengku Razaleigh dilaporkan oleh Bernama sebagai berkata, berdasarkan iklim politik sekarang dan kedudukan ekonomi dunia serta dalam negeri yang lemah, sudah tiba masanya pemimpin daripada dua parti itu bersatu membincangkan soal masa depan rakyat…(Bernama, Khamis, 17 Julai 2008).

Ulasan: Muzakarah PAS-Umno dalam keadaan Umno berkuasa – menjadi kerajaan persekutuan - sekarang? Pada 1974, PAS di tendang daripada BN apabila Umno menjadi kuat. Kesannya PAS lama menderita. Apakah PAS hendakkan kuasa pemerintahan instant? Atau PAS sengaja hendakkan sengat dari lubang yang sama atau terlalu rindu hendaklah pisang berbuah dua kali? Jangan rosakkan parti kita kerana sayangkan parti Umno. Kita boleh bermuzakarah dengan Umno kemudian selepas Umno kalah. Bukan sekarang. Sekarang tumpukan usaha untuk menggerakkan kesedaran rakyat untuk menjatuhkan BN/Umno dari singgahsana pemerintahan.

Siapa keliru: Rakyat atau BN?
Menyentuh cadangan penasihat Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim (sewaktu debat Anwar-Shabery Cheek) untuk menurunkan harga minyak menggunakan keuntungan Petronas, Najib berkata Barisan Nasional sebagai kerajaan bertanggungjawab tidak akan menggunakan semua keuntungan Petronas untuk menurunkan harga minyak sehingga menjejaskan generasi akan datang. Beliau berkata jika SEMUA keuntungan Petronas digunakan, syarikat itu TIDAK BOLEH lagi melabur untuk masa depan…(Bernama, 17/7/08).

Ulasan: Dalam perniagaan, di mana dan tak kira saiznya, sebahagian daripada untung perlu di laburkan kembali dalam perniagaan (plough-back profit). Kalau tidak, perniagaan akan BERHENTI.
Anwar hanya menyebut akan menggunakan RM1 billion daripada apa yang Petronas telah serahkan kepada kerajaan BN sebagai strateginya untuk menurunkan harga minyak. Anwar TIDAK pun berkata akan menggunakan SEMUA KEUNTUNGAN Petronas untuk menurunkan harga minyak.

Debat tanda ketelusan kerajaan
ALOR STAR 16 Julai - Penyertaan Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek dalam debat dengan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mengenai isu kenaikan harga minyak malam tadi membuka era baru kepada dasar keterbukaan kerajaan.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, penglibatan menteri untuk berdebat dengan pemimpin parti pembangkang menunjukkan ketelusan kerajaan dalam membentangkan pandangannya…

Ulasan: Keterbukaan kerajaan BN berlaku di hujung-hujung era kejatuhannya. Apa ertinya keterbukaan dari segi debat tapi menangkap Anwar walaupun masih 1 jam lagi temujanjinya mengadap polis di IPK? Seolah-olah semua menunjukkan kuasa masing-masing bila PM tidak.

Selangor benar perlawanan Malaysia-Chelsea ditaja syarikat bir
SHAH ALAM 16 Julai - Perlawanan persahabatan antara skuad kebangsaan yang bakal menentang kelab ternama Inggeris, Chelsea di Stadium Shah Alam pada 29 Julai ini, tetap diteruskan walaupun ada bantahan daripada beberapa pihak ekoran pembabitan sebuah syarikat minuman keras, Heineken sebagai penaja.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, Heineken merupakan penaja skuad Liga Perdana Inggeris itu dan pada masa sama penganjur juga memberi jaminan, tidak ada minuman keras akan dijual mahupun diedarkan dalam stadium semasa perlawanan berlangsung…

Ulasan: Jaminan penganjur yang tidak bererti apa-apa kerana umumnya mengetahui tidak akan ada minuman keras akan dijual mahupun diedarkan dalam stadium semasa perlawanan berlangsung. Secara tidak langsung, kita mempromosikan syarikat minuman keras.

Kubur Islam lama jadi tanah pertanian
TEMERLOH Penduduk Kampung Kemuning, Lanchang dekat ini mendakwa tanah perkuburan lama seluas kira-kira enam hektar di kampung itu diluluskan untuk dimajukan dengan projek pertanian.Ketua UMNO Cawangan Teris, Ahmad Budir Nipah, 35, yang mewakili penduduk mendakwa bahawa Pejabat Tanah Daerah Temerloh telah memberikan kelulusan tanah lesen pendudukan sementara (TOL) seluas 50 ekar termasuk tanah perkuburan berkenaan kepada individu tertentu bagi mengusahakan projek pertanian terbabit.
Beliau mendakwa pernah membuat bantahan pada dua tahun lepas kepada Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob dan Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Lanchang, Datuk Sharkar Shamsuddin agar kawasan berkenaan tidak dimajukan, namun tiada sebarang tindakan diambil…

Ulasan: Bila BN/Umno berkuasa, bukan setakat rakyat yang masih hidup menderita tapi juga menyusahkan rakyat yang sudah meninggal dunia. Tunaikan hak masing-masing. Fikir-fikirkan untuk mati apa persediaan kita sewaktu hidup ini.

No comments: