Friday, July 25, 2008

Kadar faedah baru diumum hari ini

KUALA LUMPUR 24 Julai - Bank Negara Malaysia (BNM) memberi jaminan bahawa sebarang keputusan yang diambil berhubung kenaikan kadar faedah yang bakal diumumkan esok, dipertimbangkan berdasarkan kepada kepentingan negara.
Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz berkata, bank pusat telah melihat pelbagai aspek risikonya terhadap kadar inflasi, sama ada ia akan menyebabkannya meningkat dan terus meningkat bagi tempoh panjang atau sama ada terdapat faktor lain.
''Kedua, kami akan mengkaji risiko kepada kesederhanaan dalam hala tuju pertumbuhan negara, dan ini adalah antara pertimbangan yang akan kami ambil kira," katanya…

Ulasan: Allah Menghalalkan Jual Beli dan Mengharamkan Riba melalui firmanNya, yang bermaksud:
“Orang-orang yang makan (mengambil) riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila. Keadaan mereka yang demikian itu, adalah disebabkan mereka berkata (berpendapat), sesungguhnya jual beli itu sama dengan riba, padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. Orang-orang yang telah sampai kepadanya larangan dari Rabbnya, lalu terus berhenti (dari mengambil riba), maka baginya apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum datang larangan); dan urusannya (terserah) kepada Allah. Orang yang mengulangi (mengambil riba), maka orang itu adalah penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya.” (Al-Baqarah: 275).

Maut ditolak setelah tegur lelaki pakai selipar dalam masjid
MUAR 25 Julai – Tindakan seorang warga emas menegur seorang lelaki yang memakai selipar di dalam masjid mengundang padah apabila dia akhirnya meninggal dunia semalam, setelah koma selama dua hari akibat terjatuh ditolak lelaki itu.
Dalam kejadian pagi Selasa lalu, mangsa baru sahaja selesai menunaikan solat Subuh di Masjid Sultan Ibrahim di Jalan Petrie di sini. Dia kemudiannya ternampak seorang lelaki warganegara Myanmar memakai selipar di dalam kawasan masjid lalu menegurnya.
Sejurus kejadian itu, polis menahan lelaki warganegara Myanmar berusia 27 tahun terbabit di Jalan Abdul Rahman di sini bagi membantu siasatan…

Ulasan: Sampaikan kebenaran walaupun pahit.

No comments: