Tuesday, May 08, 2012

Bersih 3.0: Pengalaman wartawan ditahan polis

Bersih 3.0: Pengalaman wartawan ditahan polis
Menghayati wajah-wajah dan perilaku para demonstran Bersih 3.0, saya dapat melihat bahawa mereka serius untuk menuntut perubahan. Pun begitu, suasana tetap harmoni dan muhibah walaupun kebanyakannya kali pertama bersua muka. Ia berbeza dengan Bersih 1.0 dan 2.0 di mana kelihatan mereka-mereka yang hadir hanya untuk suka-suka atau tanpa mesej jelas. Tetapi penyaksian terpenting saya pada Bersih 3.0 adalah soal sifat diri manusia yakni antara ketamadunan dan kebinatangan.

Saya memulakan perhimpunan dengan menyertai peserta di Jalan Tunku Abdul Rahman (TAR). Selepas mengambil gambar suasana himpunan dan agak lama di situ, saya beralih pula ke Jalan Raja Laut. Sehinggalah pihak polis melepaskan gas pemedih mata dan semburan air asid, saya turut berundur bersama peserta lain. Saya melihat semangat tolong-menolong yang tinggi di kalangan peserta pelbagai kaum menghadapi kesan gas dan air tersebut.

Provokasi 

Ketika berada hampir Stesen LRT Bandaraya, sebuah kereta polis bergerak dengan membunyikan siren dalam arus pergerakan peserta yang sedang berundur itu. Kelihatan peserta-peserta membaling botol minuman. Seterusnya diikuti sebuah lagi kereta polis dengan aksi sama dan mengalami tindakan serupa dari peserta. Namun anggota polis di dalam kedua-dua kereta itu kelihatan tidak bimbang pun, malah tingkap kereta juga ada yang dibuka.

Selepas beberapa ketika, saya kembali ke Jalan TAR dan berbual-bual dengan peserta di Bangunan Mara bertanyakan pengalaman mereka. Ketika berada di situ, secara tiba-tiba kenderaan awam masuk dengan banyaknya dan mereka terperangkap kerana keadaan peserta yang padat. Pun begitu, peserta bertindak hemah hingga akhirnya kenderaan-kenderaan tersebut dapat keluar dari keadaan itu.

Namun saya dilanda rasa curiga, bagaimana kenderaan-kenderaan ini dapat masuk dalam jumlah yang banyak? Tentu sekali sekatan di hujung jalan telah dibuka. Termasuk yang lalu di jalan itu juga adalah dua ambulan. Seketika kemudian datang pula berderetan kenderaan Pasukan Perubatan dan berhenti dihadapan Kompleks Pertama. Rupanya mereka datang membawa minuman botol dalam jumlah yang banyak. Pergerakan mereka kemas ala-ala gaya CSI. Perkara menarik perhatian saya ialah wajah mereka tidak seperti orang yang ingin menyantuni orang, menimbulkan seribu tanda tanya.

Setelah itu, lalunya sebuah kenderaan SUV polis dengan membunyikan siren dalam lagak memprovokasi peserta. Akibatnya mereka dibaling botol minuman yang berisi air. Diikuti kereta waja polis (dengan tingkapnya terbuka) turut menyaksikan aksi sama. Tetapi dari Kompleks Pertama saya dapat melihat dengan jelas kereta waja itu meningkatkan kelajuan sebagaimana insiden yang telah ramai tonton di internet.

Kemudian sekumpulan polis trafik bermotosikal melalui jalan itu dan mereka mengalami tindakan dari peserta. Namun anggota-anggota beruniform Unit Amal segera meluru kepada kumpulan polis trafik bagi mengawal keadaan dan saya turut serta. Empat anggota polis trafik memberhentikan motosikal mereka disebabkan kejadian itu dan dua dari mereka mengacukan pistol kepada orang awam. Saya sempat merakamkan aksi tersebut dan turut perasan terdapat berkotak-kotak lagi air yang tidak teredar kepada peserta. Kenderaan polis tadi juga diserang dengan botol yang masih belum dibuka. Kenapa mereka tidak minum? Apakah ia sengaja dijadikan senjata oleh orang-orang tertentu yang menyerang polis? 

Selepas itu polis trafik tersebut diiring anggota Unit Amal dan mereka diberikan kawalan keselamatan di Bangunan Sogo dari dikasari peserta. Malah, motosikal mereka juga dijaga dengan baik walaupun terdapat cubaan peserta yang emosi. Di sinilah saya melihat betapa tingginya tamadun ditunjukkan peserta himpunan, mereka menjadi penyelamat kepada anggota pasukan keselamatan.

Keganasan

Beberapa ketika kemudian, kumpulan besar polis beruniform biru tiba dan menyuraikan peserta dengan cara yang kasar. Malah, kumpulan peserta yang mengawal keselamatan anggota polis trafik tadi juga dihalau tanpa ucapan terima kasih pun kecuali oleh beberapa Pegawai Polis. Ketika sama juga saya melihat polis sudah bertindak mengasari peserta.

Anggota trafik bermotosikal yang datang dalam kumpulan besar juga ‘mengambil bahagian’ membelasah peserta. Dahsyatnya ialah seorang peserta dibelasah tidak kurang 10 anggota beruniform. Saya mengambil gambar semua kejadian tersebut sehinggalah saya diherdik seorang anggota dan tidak lagi mengambil gambar. Tiba-tiba anggota yang sama bertindak menangkap saya di Bangunan Mara itu, kamera diambil dan diserahkan kepada anggota seorang lagi.

Anggota itu terus memaksa saya berjalan sambil berleter panjang mendakwa saya mengambil gambar untuk memburukkan polis. Disebabkan beliau enggan mendengar penjelasan saya, maka saya memberitahu anggota seorang lagi bahawa saya wartawan dan memintanya tidak melakukan sesuatu kepada kamera saya. Kejadian itu sekitar jam 4 petang.

Saya dibawa melalui Jalan Raja Laut, ketika dipersimpangan trafik itu, anggota yang menangkap saya telah melaungkan pada sekumpulan kira-kira 50 anggota beruniform mengenai tindakan saya. Ada mereka yang ‘nakal’ menyepak kaki saya dan memaki hamun. Ketika melalui pasukan FRU di situ, dua anggota mengambil kesempatan memukul kaki saya dengan cota, saya hanya beristighfar. Anggota yang menangkap saya terus memprovokasi polis lain dengan ungkapan serupa. Saya dimaki hamun dengan pelbagai kata termasuk digelar “Yahudi”. Malah, anggota beruniform Dewan Bandaraya Kuala Lumpur turut mengambil kesempatan sama.

Saya dikumpulkan bersama Orang Kena Tahan (OKT) lain berhampiran Bangunan Sultan Abdul Samad. Anggota tadi membawa saya kepada Pegawai Tinggi Polis tetapi tindakannya itu ditegur. Saya berterusan memerhatikan kamera saya, ketika itu OKT lain diminta menyerahkan kad pengenalan mereka. Saya tertinggal semua dokumen, hanya sepucuk surat di dalam beg kamera dijadikan dokumen pengenalan.

Gaya Samseng

Kami semua dibawa untuk dikumpulkan di belakang Bangunan Kelab DiRaja Selangor. Ketika itu polis yang menahan saya datang mengembalikan kamera saya dan mendakwa beliau tidak mengusik sebarangan serta meminta saya tidak melakukan lagi di masa akan datang. Saya menegaskan padanya bahawa saya Wartawan Harakah dan bersalam dengannya. Anggota di situ hanya terkelu bila saya memperkenalkan diri. 

Di belakang Bangunan Kelab DiRaja Selangor, saya dapati Profesor Dr Aziz Bari juga ditahan di situ. Beberapa pertengkaran kecil berlaku antara OKT dengan polis yang bertindak macam samseng. Mata saya tertumpu kepada beberapa OKT yang cedera di bahagian kepala dan dibiarkan polis dari sebarang rawatan. Ketika sama orang awam yang mengambil gambar kami diberi kata amaran anggota polis.

Dalam kawalan polis, kami bersolat berjamaah diimamkan saya. Kebanyakan mereka diminta bertayamum kerana tiada air. Selesai solat jamak asar zohor, peserta meminta saya teruskan dengan solat hajat. Ketika berdoa, saya membacakan lafaz doa qunut nazilah sekuat-kuatnya.

Ada mereka yang bersimpati datang memberikan minuman kepada kami. Ketika itu juga didatangkan lebih ramai OKT, tetapi keadaan kecederaan mereka sangat teruk dan terus dibelasah polis. Tindakan keterlaluan itu menyebabkan kami bangun memprotes tindakan polis. Keadaan sedikit tegang antara kumpulan OKT dengan kumpulan polis hingga terpaksa ditenangkan Pegawai Polis. Saya melihat kamera, barulah disedari kad memorinya telah diambil. 

Semangat OKT kian membara apabila Ahli Parlimen Batu, Tian Chua dibawa kepada kami. Aksi-aksi kasar polis ke atas OKT yang dihadirkan berikutnya menyebabkan kami memprotes. Apatah lagi Tian Chua juga mempersoalkan tindakan anggota bawahan tersebut. Pegawai Tinggi Polis yang berada di situ juga tidak mampu menangani keadaan, beliau hanya meminta OKT bertenang.

Semua OKT dibawa dengan trak dan bas polis ke Pulapol. Saya kelompok terakhir yang menaiki bas. Ketika menunggu itu saya dapat menyaksikan anggota-anggota trafik juga seperti samseng apabila bertindak mengejar orang awam yang berhenti mengambil gambar kami. Ketika menaiki bas, Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia, Badrul Hisham Shaharin @ Chegubard baru dibawa ke situ. Beliau dibelasah semahu-mahunya oleh lebih 10 anggota beruniform walaupun beliau tidak melawan dan telah mengalami pendarahan.

Kami semua menyaksikan, mereka yang baru ditangkap ketika itu semuanya dalam pendarahan atau dibelasah seperti haiwan. Sepak, terajang bahkan tandukan kepala dilakukan kepada OKT. Lebih memeranjatkan saya, OKT yang berada ditangan Pegawai Tinggi Polis juga turut diterkam anggota tanpa pangkat. Rasa marah kian membengkak dalam hati saya, namun kejadian itu sudah tidak dapat dirakam kamera.

Polis Tangkap Polis?

Tiba di Pulapol sudah maghrib, saya mahu duduk kerana kesakitan di kaki baru terasa menjalar. Lepas solat jamak maghrib isyak, barulah saya mencari-cari kenalan dari Kedah untuk dilaporkan kepada pimpinan PAS Kedah yang menunggu di luar Pulapol. Jumlah OKT ada sekitar 500 orang. Sambil-sambil berbual dengan OKT lain yang sedang berehat dan menikmati makan malam, saya juga membuat beberapa panggilan. Saya tidak mahu menjamah makan, sekadar minum sahaja.

Kesakitan di kaki menyebabkan saya lebih banyak duduk sambil melayani panggilan. Semua OKT juga kelihatan berehat dan berbual sesama berdekatan. Namun sekali sekala kami tetap ceria. Selepas tengah malam barulah saya dipanggil untuk diambil butiran peribadi diikuti sesi gambar. Walaupun dilihat banyak kaunter dan anggota bertugas, tetapi proses tersebut lambat sekali. Tepat jam 1:55 pagi barulah saya dibebaskan dan turun di pagar belakang Pulapol sebelum berehat di kediaman berhampiran bersama sahabat-sahabat yang menunggu.

Keesoknya, bila membaca di akhbar bahawa jumlah 388 OKT Bersih 3.0, saya musykil. Ini kerana nombor tahanan saya adalah 381, sedangkan yang beratur selepas itu masih ramai. Mungkinkah polis (special branch) turut ditangkap?

Namun penglibatan aktif anggota polis sebagai agen provokator bukanlah mustahil. Hasil penelitian ke atas hampir 1,000 keping gambar dari pelbagai sumber bersama sahabat dan ingatan saya ketika detik-detik keganasan kepada peserta, terdapat empat kelompok polis yang disimpulkan.

Pertama memakai baju berbelang melintang atau membawanya. Kedua, memakai baju warna merah dengan vest. Ketiga memakai baju Bersih atau baju kuning dengan vest. Keempat menutup mulut dengan bandana atau tuala kecil atau menyangkut tuala kecil di leher.

Saya juga jelek membaca pujian Ketua Polis Negara bahawa anggotanya berani. Bagaimana pula dengan anggota kamu yang seperti samseng itu? Apapun, terlalu banyak persoalan yang saya pasti sukar dijawab KPN secara telus kepada masyarakat awam.

*Penulis adalah wartawan Harakah negeri Kedah


Ulasan: Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

"Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada, beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga)"
- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim

Allahumma arinal haqqa, haqqa, warzuqnattiba’ah,
wa arinal bathila bathila, warzuqnajtinabah

Ya Allah, tunjukkanlah yang kebenaran itu sebagai kebenaran, dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutinya (memperjuangkannya), dan tunjukkanlah yangg batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya (menghapuskannya).

Kita tahu bahawa doa org kena zalim adalah mustajab. Oleh itu, kawan2 peserta Bersih 3.0 pada 28/4/12 yang telah dizalimi oleh polis di RAJA Malaysia dalam pelbagai bentuk, marilah berdoa supaya Allah berikan hidayah kepada semua polis supaya mereka akan terus menyokong BERSIH selama2nya. Amiin.

Biasanya doa orang yang dizalimi mustajab. Sabda Rasulullah s.a.w kepada Mu’az bin Jabal ketika baginda mengutusnya ke Yaman yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas r.a:

Dan takutlah engkau akan doa orang yang dizalimi, sesungguhnya (doa orang yang dizalimi itu) tidak ada di antaranya dan di antara Allah pendinding.” (HR Bukhari).

Abu Hurairah r.a meriwayatkan Rasulullah bersabda: “Doa orang yang dizalimi itu adalah mustajab, sekalipun dia adalah seorang yang berbuat maksiat kerana kemaksiatannya itu adalah tertanggung ke atas dirinya sendiri.” (HR Ahmad).

1. Anas r.a , Rasulullah saw bersabda:

اتق دعوة المظلوم وإن كان كافرا فإنه ليس دونها حجاب

" Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang yang dizalimi sekalipun dia adalah orang kafir. Maka sesungguhnya tidak ada penghalang diantaranya untuk diterima oleh Allah." Hadis riwayat Ahmad - sanad hasan

2. Hadis dari Ibnu Umar r.a, Rasulullah saw bersabda:

اتق دعوة المظلوم فإنها تصعد إلى السماء كأنها شرارة

"Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang dizalimi. Sesungguhnya doa itu akan naik ke langit amat pantas seumpama api marak ke udara."
Hadis riwayat Hakim - sanad sahih

3. Hadis dari Khuzaimah bin Thabit r.a, Rasulullah saw bersabda:

اتقوا دعوة المظلوم فإنها تحمل على الغمام يقول الله عز وجل : وعزتي وجلالي لأنصرنك ولو بعد حين

" Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang yang dizalimi. Allah swt berkata : Demi kemulian dan keagunganku, aku pasti akan menolongmu walaupun setelah masa yang lama."
Hadis riwayat Tobrani - sanad hasan

4. Hadis dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah saw bersabda:

ثلاث دعوات مستجابات : دعوة الصائم ودعوة المظلوم ودعوة المسافر

" Tiga doa yang diperkenankan: Doa orang puasa, doa orang yang dizalimi dan doa orang yang musafir." Hadis riwayat Baihaqi - sahih

5. Hadis dari Abu Hurairah ra, Rasulullah saw bersabda:

دعوة المظلوم مستجابة وإن كان فاجرا ففجوره على نفسه

" Doa orang yang dizalimi adalah diterima sekalipun doa dari orang yang jahat. Kejahatannya itu memudaratkan dirinya dan tidak memberi kesan pada doa tadi." Hadis hasan riwayat at-Tayalasi.




No comments: