Wednesday, May 02, 2012

Catatan seorang ibu: Wajah teruja anakku berubah...

Nashita Md Noor | May 02, 2012 02:13:59 pm

"Ummi, cepatlah Ummi, cepatlah Ummi!" Jerit Asiah girang sangat sambil menarik-narik tangan kanan saya menghala ke depan. Tangan kiri memegang tangan Asma' yang berdiri di belakang.

"Sabarlah Asiah, perlahan-lahan, kenapa ni?" tanya saya kepada Asiah.

"Dah boleh masuklah Ummi, dah boleh masuk ke Dataran." Jerit Asiah lagi masih dalam keadaan yang sangat teruja dan girang sekali.

Masih terbayang wajahnya.

Saya masih bertahan. Sukar juga saya mahu mempercayainya. Namun dek kerana mahu menurutkan rasa teruja Asiah yang seolah Dataran Merdeka itu satu tempat yang bakal membebaskannya dari "kesesakan" yang ada, saya turutinya perlahan-lahan.

"Bagi laluan, bagi laluan!" Tiba-tiba kedengaran suara jeritan sambil kelihatan seorang lelaki India dengan tongkat di sisinya diusung keluar berama-ramai. Keadaan sedikit kelam kabut.

Asiah masih menarik-narik tangan saya ke hadapan. Bersama kami sejak awal berjalan dari hadapan SOGO ialah Atikah dan Hakim anak-anak Hatta Ramli. Kami sentiasa beriringan dari satu tempat ke satu tempat. Ada peluang duduk kami duduk, ada arahan duduk kami duduk walau berhimpit-himpit.

"Buka, buka, masuk, masuk!" Tiba-tiba keadaan jadi sungguh kecoh dengan orang ramai tiba-tiba bertolak-tolak ke hadapan. Saya sudah menghidu sesuatu bakal berlaku, segera saya menarik tangan Asiah, menjerit nama Atikah dan Hakim mengajak mereka berpatah balik ke belakang.

Namun semuanya sudah terlambat. Kami tersepit. Semua cuba menyelamatkan diri. Ketika itulah apa yang saya jangkakan akan berlaku telah berlaku. Kami tersepit, terhimpit. Tidak perlu lagi melangkah. Ditolak, ditolak dan ditolak ke hadapan sehingga tidak ada ruang lagi untuk bergerak. Gerun, takut, bayang-bayang tragedi menghantui diri saya. Saya tidak ingat jeritan sesiapa, hanya terdengar jeritan Asiah, sayu, sedih, ketakutan dan trauma.

"Ummi, ummi, ummi!"

Kuat-kuat saya pegang tangan Asiah di tangan kanan. Kuat-kuat saya pegang tangan Asma' di kiri. Pada masa yang sama, gas pemedih mata menyelubungi, kelat, kesat, ketat dada dan hidung. Asiah terus menjerit.

Saya sudah tidak hiraukan diri sendiri lagi, tiada masa untuk menarik tuala kecil dan air menutup hidung. Saya tenangkan diri tarik nafas. Saya harus selamatkan anak-anak saya. Kami masih tersepit. Wajah Asiah sipi-sipi saya lihat tersepit.

"Tenang Asiah, tenang, jangan jerit jangan nangis." Berkali-kali saya tenangkan Asiah.

Asma' di sebelah kanan saya kelihatan sudah tumbang, jatuh, cepat-cepat saya tarik tangannya dan Asma' berjaya berdiri dengan stabil semula.

Bagaimana saya mahu menyelamatakan anak-anak saya. Toleh ke belakang, kosong, lapang hanya gas pemedih mata memenuhi segenap ruang. Saya harus bertindak segera dari kami terus terhimpit dan tersepit dan Asiah terus trauma.

Saya mengambil risiko itu, menarik tangan Asiah dan Asma' dan masuk ke dalam kepulan asap gas pemedih mata. Asiah terus-terusan menangis dan menjerit. Asiah sudah hilang kawalan diri terus, saya tidak berupaya mententeramkannya lagi. Asiah lari lintang pukang dari saya, melepaskan genggaman tangan saya. Saya hanya mampu menjerit namanya.

"Asiah! Jangan lari dari Ummi, mari sini."

"Tak nak, Asiah tak nak." Asiah terus lari. Dari jauh saya lihat berkali-kali Asiah jatuh dan bangun. Sambil terduduk saya lihat satu pasangan Tionghua juga duduk berteleku menyelamatkan diri dari kesesakan. Semua orang kelihatan cuba menyelamatkan diri masing-masing dari asap gas pemedih mata yang menyesakkan.

Akhirnya setelah mengumpul kekuatan sambil tangan sebelahnya kekal memegang tangan Asma' kami berlari mendapatkan Asiah dan menyelamatkannya. Datang seorang lelaki memberikan Asiah garam dan membasuh mukanya. Tanpa segan silu saya merayu kepada lelaki itu, "Encik tolong selamatkan anak saya, tolonglah."

Lelaki itu terus duduk dan mengarahkan Asiah naik ke atas belakangnya. Asiah dibawa lari ke arah kawasan lapang di sekitar bangunan DBKL.

Pemandangan ketika saya berjaya keluar dari terhimpit di hadapan kolam DBKL yang di depannya tembok sungguh menyedihkan. Ramai yang terjun ke dalam kolam seolah tiada tempat lain untuk menyelamatkan diri. Ramai tertunduk-tunduk dengan baju dan seluar yang hampir tertanggal untuk cuba melegakan diri dari kesesakan gas pemedih mata.

Pedih mata, pedih lagi hati ini yang melihat keadaan itu. Suasana seolah di medan perang, walhal ianya tidak. Kami rakyat biasa tiada bersenjata.

Dari Dataran Merdeka gas pemedih mata ditembak dan dilontarkan hingga ke Bangunan DBKL. Peluru gas pemedih mata jatuh bertubi-tubi di sisi saya. Kami masih tidak selamat rupanya.

"Ummi, kenapa, dia orang (polis) buat macam tu, kenapa ummi?" Berkali-kali Asiah bertanya kepada saya dalam keadaan beliau masih terbatuk-batuk dan termuntah-muntah, dalam esakan. Sayu dan sedih betul untuk saya menjawabnya.

Bila saya gagal memberikannya jawapan, Asiah bertanya lagi "Bukankah dia orang (polis) kena jaga kita Ummi." Saya masih mendiamkan diri dan cuba memujuknya untuk terus berjalan menyelamatkan diri.

"Sabar ya Asiah, kita jalan ke depan cari perlindungan." Asiah masih lagi trauma dan kami cuba mencari tempat untuk berlindung.

Pintu masuk ke DBKL semuanya dikunci rapat. Pintu cerminnya membuatkan kami dapat melihat terlalu luas ruang di dalamnya untuk kami dapatkan perlindungan. Polis beruniform dan bervest hijau memenuhi segenap ruang di dalamnya.

Asiah dalam keadaan yang masih trauma menjerit-jerit sambil mengetuk-ngetuk pintu cermin DBKL memohon simpati agar mereka di dalam membukanya dan membenarkannya masuk. Asiah terus mengetuk-ngetuk sambil menjerit "Bukalah, bukalah, bukalah" berkali-kali.

Saya lihat setiap wajah dan tubuh badan anggota polis di dalamnya terus berpeluk tubuh tanpa ada sekelumit perasaan simpati di wajah-wajah mereka.

"Ummi, dia orang gelakkan Asiah Ummi. Ada polis tu gelakkan Asiah Ummi." Sedih sayu suara Asiah. Pedihnya hati. Kami teruskan perjalanan menyelamatkan diri hingga terjumpa Fuziah Salleh yang memegang "gas mask". Tanpa segan silu saya memohon meminjam dan meletakkan di muka Asiah. Syukur Asiah kembali tenang. Ramai yang menghulurkan garam, air serta minyak angin untuk melegakan Asiah.

Gambar daripada Abah Anas. Dari kiri, Asma' , Asiah, dan Insyirah Mohd Amim.

Akhirnya kami selamat dan saya membawa Asiah pulang ke bilik penginapan sementara saya dan Asma' meneruskan perjalanan di jalanan melihat denyut perjuangan rakyat, anak muda terutamanya yang begitu kental semangat mereka.

Saya tidak akan melupakan bagaimana gembira dan terujanya Asiah apabila kami sudah berdiri bersama ratusan ribu rakyat hampir tiba ke destinasi Bantah dan Duduk akhirnya kami telah diperdaya dengan membiarkan kami terperangkap di dalam lautan orang ramai yang kemudiannya dibedil dan dilemparkan dengan gas pemedih mata yang bertubi-tubi tanpa belas kasihan.

Anak-anak kami yang turut bersama Ammar, Asma' dan Asiah bersemangat terus dan tidak akan gentar untuk bersama lagi kerana sesebuah perhimpunan aman adalah aman hingga pihak berkuasa memulakan serangan. Itu saya percaya dan akan terus percaya. Perjuangan ini adalah perjuangan membebaskan rakyat dari ketakutan kepada sang penguasa. Anak-anak kami dan ribuan anak-anak lagi yang turut serta akan terus berani untuk membebaskan diri dari kezaliman.

LAWAN TETAP LAWAN

*Nashita Md Noor ialah ibu kepada empat orang anak, suri rumah, aktivis masyarakat, tiga kali ditangkap dan dua kali merengkuk dalam penjara. Kini dibicarakan untuk dua kes perhimpunan aman, PROTES kenaikan harga barangan dan himpunan Mansuh ISA.

http://www.merdekareview.com/bm/news_v2.php?n=13034

No comments: