Tuesday, May 08, 2012

Jangan berlaku kejam kepada orang

Al-Tanukhi berkata: Terdapat seorang menteri di Baghdad yang berlaku zalim terhadap seorang wanita tua. Hartanya dirampas dan semua hak wanita itu diambil. Wanita itu dengan berani mengadu kepada menteri tersebut sambil menangis dan memprotes kekejaman menteri itu. Menteri itu sama sekali tidak menyedari kezalimannya terhadap wanita itu. 

Wanita itu berkata : Walaupun engkau tidak menyedarinya, aku tetap akan berdoa kepada Allah agar kecelakaan akan menimpa kamu. Menteri itu ketawa terkekeh-kekeh sambil mengejek dengan katanya : berdoalah satu pertiga akhir malam. Wanita itu bangun pada satu pertiga akhir malam dan dia berdoa secara berterusan.
Tidak berapa lama kemudian, menteri itu dipecat dan seluruh hartanya disita. Dia diikat di tengah pasar dan dirotan sebagai hukuman  takzir terhadap kezalimannya selama ini terhadap rakyat jelata. Wanita tua itu lalu didepannya untuk melihat siapa yang diikat, dia berkata : Engkau benar. Engkau telah mencadangkan aku agar berdoa satu pertiga akhir malam dan sekarang terbukti ia waktu paling baik.

SUMBER : La Tahzan


http://mforum.cari.com.my/archiver/?tid-470246.html

No comments: