Tuesday, May 08, 2007

14 cara Yahudi dera tahanan Palestin

KAHERAH: Penyeksaan yang dilakukan terhadap beribu-ribu rakyat Palestin ditahan di penjara Israel didapati adalah sebahagian daripada sistem digubal rejim zionis yang menyenaraikan 14 kaedah bagi menyeksa tahanan mereka, kata dua kumpulan hak asasi manusia Israel.
Pusat Maklumat Israel bagi Hak Asasi Manusia di Wilayah ditakluk (B'Tselem) dan Pusat HaMoked bagi Pembelaan Individu berkata dalam laporan mereka majoriti 73 tahanan Palestin yang ditemuramah berkata mereka ‘dipukul, diikat sehingga sakit, dimaki, dimalukan dan dinafikan keperluan asas’ dari mula ditahan.
Tahanan Palestin yang digelar “luar biasa” oleh penyiasat Israel dikenakan langkah soal siasat khas “tujuh peringkat” termasuk memukul dan membengkokkan badan tahanan ke belakang ketika duduk di atas bangku.
Hampir 11,000 rakyat Palestin ditahan di penjara dan pusat tahanan Israel, termasuk 126 wanita dan 450 kanak-kanak.

Ulasan: Mari kita tolak Israel sebagai negara haram di bumi Palestin yang sengaja menyiksa tahanan Palestin.

Tapi apa kurangnya polis/pegawai penyiasat dan SB yang menyoal siasat tahanan ISA di negara kita? Sia baca penulisan bekas tahanan ISA seperti Dr Syed Husin Ali dan Saari Sungib untuk mengetahuinya. Berapa kaedah yang di pakai?

No comments: