Friday, May 11, 2007

Artis serikan Pesta Air Nasional di Langkawi

KUALA LUMPUR: Bulan Pesta Air Nasional 2007 akan berlangsung dari 6 April hingga 6 Mei depan dengan Langkawi, Kedah dipilih sebagai lokasi majlis pelancaran yang diadakan selama tiga hari berturut-turut.

Ulasan: Jangan sampai cemarkan pulau yang cantik dengan maksiat. Wahai pak menteri UMNO, kalau sejak merdeka mengajak rakyat kembali kepada kepada Islam, alangkah baiknya... Paling tidak tak teruk macam la ni.


7 pendaki negara sedia tawan puncak Everest

KUALA LUMPUR 14 Mac – Tujuh pendaki Merdeka de’Everest 2007 kini sudah bersedia dari segi fizikal dan mental untuk menawan puncak gunung tertinggi di dunia itu.
Presiden Persatuan Kembara Negara (PKN), Datuk Khalid Yunus berkata, persiapan dan latihan yang sudah diadakan sejak lebih tiga tahun lalu pasti menjadi bekalan untuk mereka berjuang di Everest…(Utusan Malaysia, 15/3/07).

Ulasan: Asalkan Allah reda di mana saja kita berada. Pastikan solat waktu di jaga dan jaga adab.

Kerajaan tidak terpengaruh indeks rasuah

KUALA LUMPUR 14 Mac – Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan tidak terpengaruh dengan sebarang kaji selidik yang menggambarkan indeks rasuah di negara ini semakin tinggi.Menurut beliau, indeks rasuah tersebut menggunakan metodologi yang tidak diketahui sedangkan kerajaan telah lama berusaha keras memerangi jenayah rasuah daripada berleluasa.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan sebuah badan Jururunding Risiko Ekonomi dan Politik Hong Kong yang menyebut kaji selidik mereka menunjukkan rasuah semakin buruk di Malaysia berbanding tahun lalu.
Dalam sistem penilaian kaji selidik itu yang bermula dari tempat pertama hingga 10, Malaysia diletakkan di tempat ketujuh…(Utusan Malaysia, 15/3/07).

Ulasan: Yang pentingnya apakah cukup tindakan untuk membanteras rasuah dan menjadikan Malaysia sebuah negara yang BEBAS rasuah? Setakat ini tidak ada kesungguhan dari kerajaan BN, hanya Pak Lah yang sibuk menggunakan ucapannya di sana sini seperti orang yang tidak berkuasa.

We have yet to see kesungguhan kerajaan menjadikan negara sifar rasuah. Tapi rakyat tertanya-tanya bila 18 kes high profile akan di bicarakan? Atau menjadi lawak bodoh?


Bekas atlit kebangsaan koma kena rim trailer
GEORGETOWN: Pemenang pingat emas kuartet 4x400m Sukan Sea 1997, D Nadarajan, koma sejak seminggu lalu akibat terkena rim trailer yang melantun selepas tayarnya meletup di sebuah bengkel di Prai, dekat sini, minggu lalu…(Berita Harian, 14/03/07).

Ulasan: Kita manusia sebenarnya perlu bergantung kepada Allah untuk berlindung dari apa-apa yang merbahaya akan menimpa kita. Selamat berdoa dan bertawakkallah.


Remaja selamat cubaan rogol


JOHOR BAHRU: Seorang gadis berusia 19 tahun berjaya menyelamatkan diri daripada dirogol lelaki yang baru dikenali tidak sampai 24 jam dalam sebuah kereta di Taman Permatang Impian, Jalan Kulai-Kota Tinggi, dekat sini, pagi semalam…(Berita Harian, 14/03/07).

Ulasan: Alhamdulillah terselamat untuk kali ini. Jangan cuba lain kali kerana orang lelaki pandai untuk bermuka-muka. Mula-mula memberi budi sebanyak mungkin kepada perempuan, lama-lama secara natural perempuan akan menggadai bodynya tanpa di paksa.

Kalau betul-betul tak mahu di zina samada secara paksa (rogol) atau pun secara sukarela, perlu elakkan menghampiri zina dengan menjauhi pergaulan bebas dalam sebarang bentuk. Mahkotamu terlalu berharga untuk di korbankan tanpa nikah.

Dalam Islam, Allah telah lama berfirman dalam surah al Israa ayat 32: Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk.


Nadiah Amirah dilantik Duta Akademik GPMS

BATU PAHAT: Nadiah Amirah Jamil, 18, yang memperoleh 14 1A dan empat 2A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2006 dilantik menjadi Duta Akademik Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS)…(Berita Harian, 14/03/07).

Ulasan: Jangan tertipu dengan GPMS yang ternyata begitu rapat dengan UMNO. Nadiah adalah terlalu bijak berbanding GPMS. It is all right to get to know them but do not be fooled around. Know them untuk menolak mereka.


Tiga gadis Melayu jadi juruterbang AirAsia

MELAKA: Tiga gadis Melayu mencatat sejarah menjadi kumpulan pertama juruterbang wanita bagi pesawat komersial yang dikeluarkan Akademi Penerbangan Malaysia (MFA) di Batu Berendam dekat sini.
Mereka mengikuti 'Commercial Pilot License With Instrument Rating Course' di MFA selama 66 minggu sehingga menamatkan kursus tahun lalu, (Berita Harian, 14/03/07)..

Ulasan: Tahniah. Selamat bekerja sebagai pemandu kapal terbang dengan syarikat yang pemiliknya bukan orang kita. Tanamkan cita satu hari nanti akan membuka syarikat penerbangan sendiri atau akan membeli syarikat AirAsia. Bukan 'condemned' selamanya untuk menjadi pemandu.

No comments: