Thursday, May 24, 2007

Artifak baru ditemui di Sungai Muda

ALOR STAR 23 Mei – Pakar arkeologi dan kaji sejarah Jabatan Muzium dan Antikuiti menemui lagi bukti sejarah peninggalan zaman sebelum kedatangan Islam ke Kedah di Sungai Mas, Kuala Muda. Menteri Besar, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, sehubungan itu, pihaknya bersetuju menubuhkan sebuah jawatankuasa khas bagi meneliti kawasan sekitar tapak penemuan khazanah sejarah silam itu yang dipercayai membuktikan kewujudan kota purba di kawasan tersebut.
Penemuan itu membuktikan Sungai Mas sebagai penempatan awal sejak zaman pra sejarah dan berfungsi sebagai bandar pelabuhan purba zaman proto sejarah pada tahun 5 hingga 19 Masehi apabila kegemilangan Kota Kuala Muda dan Istana Pulau Tiga sebagai pusat pentadbiran dan perdagangan dimusnahkan oleh Siam……(UM, 24/5/07).

Ulasan: Cuma janganlah leka mengagung-agungkan sejarah lama sehingga kita terlupa mengamalkan Islam secara bersungguh-sungguh. Jadikan sejarah sebagai iktibar untuk kita menjadi maju. Jangan jadi seperti kerajaan Mesir yang terleka dengan sejarah Firaun, Hamman dan Qarun yang telah lalu lantas tidak mengindahkan Islam.

No comments: