Monday, March 31, 2008

Orang menilai, bukan sistem

SINTOK 30 Mac – Ketua Hakim Negara, Datuk Abdul Hamid Mohamad berkata, orang akan menilai seseorang calon hakim tanpa mengira apa sahaja sistem pelantikan yang dipakai.
‘‘Apa juga sistem yang digunakan bagi pelantikan seseorang hakim untuk melaksanakan perundangan, akhirnya orang akan menilai siapa yang melaksanakannya, dan bukan sistem yang diguna pakai.”...

Ulasan: Kalau sistem sudah tercemar, agak sukar melantik hakim yang adil.
Lihat sokongan peguam: Peguam sokong suruhanjaya pilih hakim
KUALA LUMPUR 30 Mac – Penubuhan suruhanjaya bebas untuk mengendalikan urusan pelantikan dan kenaikan pangkat hakim akan menjadikan badan kehakiman lebih telus dan berwibawa. Peguam Amer Hamzah Arshad berkata, Majlis Peguam sentiasa melobi penubuhan suruhanjaya seumpama itu kerana pelantikan hakim adalah satu perkara yang penting untuk diputuskan oleh individu tertentu sahaja.
Katanya, sebagai Pengerusi Jawatankuasa Hak Asasi Majlis Peguam Malaysia, beliau mengetuai perarakan Walk of Justice pada tahun lalu untuk menyampaikan mesej yang sama.

Melayu sudah hilang kuasa – Ku Li
KOTA BHARU 30 Mac – UMNO perlu menerima hakikat bahawa orang Melayu sebenarnya sudah hilang kuasa dan hanya mengharapkan bantuan dari Sabah serta Sarawak untuk terus kekal memimpin negara.
Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, parti itu perlu melakukan sesuatu kerana rakyat khususnya di Semenanjung sudah mula hilang kepercayaan terhadapnya.

Ulasan: Kuasa adalah kurniaan Allah. Lima puluh tahun UMNO menyalahgunakan kuasa lalu Allah ambil balik kekuasaan itu.

No comments: