Friday, June 22, 2007

Bangladesh jails corrupt politician

An anti-corruption court in Bangladesh has sentenced a former minister to 13 years in jail for amassing wealth through illegal means, the first conviction of a government leader since a crackdown began this year.
More than 170 political figures including Tareque Rahman, Khaleda's elder son and political heir, have been detained in the anti-corruption hunt aimed at cleaning up politics before elections expected late next year.
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/785F34D7-0FEA-4C08-9BC3-2EB2775B44D1.htm

Ulasan: Satu hari nanti negara kita akan benar-benar bebas selepas merdeka. Bila akhbar akan melaporkan Malaysia memenjarakan ahli politik yang rasuah…

28 web pelaburan Internet ditutup
KUALA LUMPUR 21 Jun – Sehingga kini 28 laman web pelaburan cepat kaya tempatan yang dikesan menjalankan aktiviti pasaran modal dan sekuriti tanpa kelulusan Suruhanjaya Sekuriti (SC) tidak lagi boleh diakses di Internet…(UM, 22/6/07).

Ulasan: Kenapa lambat sangat di tutup? Kalau pihak kerajaan menutup laman lucah lagi bagus dan di alu-alukan. Tapi apakah itu boleh terjadi kerana negara masih di kekuasaan BN/UMNO?

Harga ayam naik 65 sen sekilo
KUALA LUMPUR 21 Jun – Harga runcit ayam daging tanpa kaki, kepala dan mempedal (super) di seluruh negara dinaikkan 65 sen sekilogram mulai esok.
Persekutuan Persatuan-persatuan Penternak Malaysia (FLFAM) mengumumkan, harga ayam super kini dijual RM6.70 sekilogram berbanding RM6.05 sebelum ini…(UM, 22/6/07).

Ulasan: Terima kasih kerana menyokong BN. Bila harga naik, semua orang kena. Cara terbaik untuk pastikan BN menolong rakyat bila jadi kerajaan Malaysia: Jangan undi BN kali ini. Bila kalah, BN akan semak semula kesalahan-kesalahannya sewaktu menang selama ini. 

Jadilah kerajaan Malaysia yang jujur, untuk menangi hati rakyat bukan dengan merasuah pengundi.


Bekas Presiden Iran nafi bersalam dengan wanita
TEHERAN 21 Jun – Bekas Presiden Iran, Mohammad Khatami hari ini menyangkal keras tuduhan beliau melanggar undang-undang Islam dengan berjabat tangan dengan wanita semasa lawatannya ke Itali bulan lalu.…(UM, 22/6/07).

Ulasan: Kenapa pula pemimpin kami sibuk hendak bersalam dengan wanita?

Tambang haji musim ini kekal
KUALA LUMPUR: Tambang untuk mengerjakan haji pada musim ini kekal pada kadar tahun lalu walaupun pelbagai kos, khususnya pengangkutan dan penginapan di Tanah Suci kini semakin meningkat.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Md Zin, berkata kadar tambang itu dapat dikekalkan kerana Tabung Haji bersetuju menambah subsidi yang diberikannya kepada bakal haji daripada RM37 juta musim lalu, kepada RM50 juta tahun ini.
“Kita memutuskan supaya Tabung Haji mengekalkan kadar tambangnya bagi membantu meringankan beban ditanggung kira-kira 26,000 bakal jemaah yang dijadual berangkat ke Tanah Suci untuk mengerjakan ibadat itu musim ini.

Ulasan: Atau merasuah rakyat sebagai persiapan menghadapi pilihan raya umum? BN berharap untuk menang lagi untuk memimpin negara dengan merasuah rakyat untuk mengundi BN/UMNO. Kalaulah orang Melayu sedar siapa sebenarnya pagar makan padi?

Tabung Haji sebagai syarikat yang menguruskan bakal jemaah haji yang terbesar sudah tentu dapat untung banyak, makan setahun pun tak habis. Tak pandai nak buat untung tanpa menaikkan harga tambang adalah mentaliti syarikat jual pasar malam. Kos syarikat perlu di kecilkan, baru untung tanpa perlu mengganggu pelanggan.


Tiga sekolah sukan RM240 juta dibina
KOTA BHARU: Kementerian Pelajaran akan membina tiga lagi sekolah sukan membabitkan kos RM240 juta, dalam usaha melahirkan lebih ramai jaguh sukan negara.
Tiga sekolah sukan itu dirancangkan di Perlis, Pahang dan Sabah, sebagai tambahan kepada Sekolah Sukan Bandar Penawar (SSBP), Johor dan Sekolah Sukan Bukit Jalil (SSBJ), Selangor.

Ulasan: Anak-anak kita akan bersukan dan jadi ahli sukan sepanjang hidup mereka? Tak kemana, pergi bersukan di luar negeri pula sibuk melancong, duit rakyat habis, balik orang lain bawa medal.
Bersukan itu berpadan-padan untuk sihat tubuh badan tapi bukan sibuk menjadi sukan negara cuma.

No comments: