Wednesday, June 27, 2007

Gengster Singapura, orang berpengaruh terlibat jenayah di Johor

JOHOR BAHRU 26 Jun – Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan hari ini mendedahkan kumpulan gengster dari Singapura terbabit dalam kegiatan jenayah terancang di Johor. Menurutnya, kumpulan gengster dari negara jiran itu merupakan salah satu daripada tujuh kumpulan gengster yang dikenal pasti bermaharajalela di Johor…(UM, 27/6/07).

Ulasan: Bila polis mengagungkan gengster, rakyat semakin serba salah. Kalau sudah takut dengan gengster, berhentilah menjadi polis. Biar rakyat menjaga keselamatan diri masing-masing. Mari kita lihat siapa yang menang: polis, gengster atau rakyat?


1,274 anggota polis kawal Selatan Johor
JOHOR BAHRU: Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan semalam mengumumkan penambahan anggota di Selatan Johor kepada 1,274 orang bagi mencapai nisbah satu anggota bagi 650 penduduk berbanding 1:1,500 sekarang…(UM, 27/6/07).

Ulasan: Gaji polis sudah naik. Keselamatan rakyat bagaimana?


Mariam dakwa kedutaan tak layan permohonan
JOHOR BAHRU: Wanita Melayu yang dibawa dari Malaysia ke Korea Selatan lebih 60 tahun lalu, dilayan seperti ‘bola’ dan tidak diendahkan apabila cuba mendapatkan kerakyatan negara ini di Kedutaan Malaysia di Seoul…(BH, 27/6/07).

Ulasan: Kedutaan Malaysia sewajarnya sayang kepada warganegara kita. Jangan buat tak kisah kerana kamu makin gaji duit rakyat Malaysia. Kalau Israel menyayangi semua orang Yahudi dan menjadi tabiatnya membawa balik ke Israel. Kita?


Eric Chia dibebas
KUALA LUMPUR: Bekas Pengarah Urusan Perwaja Steel Sdn Bhd (Perwaja Steel), Tan Sri Eric Chia Eng Hock, semalam dilepas dan dibebaskan daripada tuduhan pecah amanah RM76.4 juta pada 1994. Hakim Mahkamah Sesyen, Akhtar Tahir memerintahkan Chia, 74, dibebaskan tanpa dipanggil membela diri selepas mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadapnya. Beliau berkata, kegagalan pihak pendakwa memanggil dua saksi penting, termasuk seorang warga Jepun, selain pertuduhan yang bercanggah dan mengelirukan, mencacatkan kes mereka…(BH, 27/6/07).

Ulasan: Terima kasih pihak pendakwa kerana melepaskan Eric Chia. Rupa-rupanya tidak susah membebaskan dari tuduhan dengan pihak pendakwaan buat lebih kurang, menyebabkan hakim mendapati kes itu lemah dan buang kes. Ada kes-kes yang lain yang sama?

Carilah rezeki yang halal lebih baik dan di redhai Allah.

No comments: