Friday, June 01, 2007

Abdullah: Jangan naikkan harga barang

KUALA LUMPUR 31 Mei – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengingatkan semua peniaga supaya tidak menaikkan harga barang sesuka hati terutama yang melibatkan barang keperluan pengguna….(UM, 1/6/07).

Ulasan: Apakah kerajaan saja ada hak untuk kerajaan naikkan tol setiap tahun untuk manfaat pemegang konsesi yang terdiri dari kroni BN/UMNO? Sebabnya rakyat susah nak terima ialah tiba2 perjanjian itu menjadi rahsia kerajaan (OSA) padahal itu bukan pun menyentuh keselamatan negara.

Kerajaan terpaksa mohon jasabaik atau merayu peniaga untuk tidak naikkan harga?


Keupayaan MyKad ditingkat

PUTRAJAYA: Multimedia Development Corporation Sdn Bhd (MDeC) akan memperluaskan aplikasi komersial dalam MyKad berikutan ia dikenal pasti berkesan dalam membantu memudahkan gaya hidup masyarakat di negara ini. Ketua Pegawai Eksekutif MDeC, Datuk Badlisham Ghazali, berkata pihaknya sedang berusaha untuk menambah keupayaan penggunaan Mykad yang kini sudah mampu menampung sembilan aplikasi kerajaan dan 28 komersial. “Menjelang akhir tahun depan, kita akan tambah sehingga 60 aplikasi komersial dalam MyKad,” katanya sambil menambah langkah itu dilaksanakan untuk membolehkan MyKad memenuhi matlamat pelancarannya, di sini, semalam.

Ulasan: Di samping itu kena pertingkatkan keselamatannya agar MyKad sukar di tiru.


13 penerjun Putera Umno terima pingat keberanian

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam menyampaikan pingat keberanian dan piala kepada 13 penerjun berjaya membuat penerjunan ketika Ekspedisi Terjun Bebas Kutub Utara Putera Umno, April lalu. Pemberian pingat oleh Presiden Umno itu dibuat sebagai sebahagian daripada pengiktirafan terhadap kejayaan penerjun berkenaan yang juga mencatat sejarah sebagai kumpulan belia pertama berjaya melakukan ekspedisi terbabit di Kutub Utara.

Ulangan: Kalau tidak berdasarkan penguasaan ilmu oleh orang Melayu, satu hari kelak orang Melayu tidak bisa ke mana kecuali merempat di negara sendiri. Wahai putera dan puteri Melayu: Jangan tertipu dengan UMNO. He who gives the world will never love you...


Penduduk Asia diancam barah

SINGAPURA: Asia bakal menyaksikan peningkatan mendadak kes barah dalam masa 10 tahun lagi berikutan jangka hayat lebih panjang dan amalan negatif gaya hidup Barat, termasuk minum arak, merokok dan mengambil makanan tidak sihat.
Pakar mendakwa tabiat buruk dikaitkan dengan semua jenis barah, berserta kematian yang semakin berkurangan dan pertambahan rakyat akan menyaksikan peningkatan 60 peratus kes barah di Asia menjelang 2020. Malangnya, tidak seperti rakyat di negara kaya yang menikmati kemudahan kesihatan baik, penduduk Asia sebaliknya semakin mudah menjadi penghidap barah disebabkan tiada langkah pencegahan atau rawatan sedemikian.

Ulasan: Kalau hidup berkiblat ke Barat, terimalah risikonya. Mari kita berkiblatkan Islam: Amalan Rasulullah s.a.w. ialah Baginda makan hanya apabila lapar dan berhenti makan sebelum kenyang.

No comments: