KDN tangguh siar video Bersih 3.0
Perhimpunan Bersih 3.0
SHAH ALAM - Rakaman visual perhimpunan Bersih 3.0, hanya akan disiarkan kepada umum selepas Panel Penasihat Bebas selesai meneliti keseluruhan rakaman yang telah diserahkan kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN).
Menurut Ketua Setiausaha KDN, Datuk Abdul Rahim Mohd Radzi, pihaknya akan mengambil kira setiap pandangan dan nasihat daripada Panel Penasihat Bebas yang akan mengadakan mesyuarat susulan mereka pada 11 Jun ini.
Panel itu mengadakan mesyuarat keduanya kelmarin.
Dalam kenyataan rasminya kepada media petang ini, beliau berkata, Panel Penasihat Bebas wajar diberikan ruang dan masa yang mencukupi untuk membuat penilaian ke atas setiap rakaman tersebut.

Kelmarin, Panel Penasihat Bebas berkata, akan meneliti 43 klip video, durasinya 73 jam, yang disediakan oleh polis, menunjukkan kelakuan peserta Bersih 3.0 di sekitar Kuala Lumpur termasuk kemusnahan harta benda dalam perhimpunan pada 28 April lalu.

Pengerusinya, Tun Hanif Omar berkata, rakaman itu merangkumi semua aspek termasuk aspek membabitkan individu yang mengajak orang ramai untuk berhimpun pada hari berkenaan.

Menurutnya, rakaman yang dipertontonkan kepada ahli panel bermula sehari sebelum perhimpunan sehingga pada hari kejadian tersebut.
Minggu lalu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, rakaman visual tersebut sudah siap sepenuhnya dan telah disahkan sumbernya akan dimuat naik ke laman web kementerian pada Selasa iaitu semalam dan boleh dikuti mulai hari ini.
“Video Bersih 3.0 sudah siap dan boleh ditonton oleh masyarakat mulai pagi Rabu ini selepas ianya selesai proses muat naik yang akan dilakukan pada Selasa. Niat kita supaya masyarakat dapat lihat dan membuat penilaian serta rumusan dalam perspektif yang lebih luas. Sekarang kita terbuka supaya rakyat dapat buat rumusan berdasarkan fakta dan bukan pertimbangan sempit menjurus kepada perhitungan tertentu,” kata beliau.
Ulasan dari Tranungkite: Rakaman Bersih 3.0 Versi Polis terpaksa ditangguhkan tayangannya.
Sebab utama kenapa video itu ditangguhkan kerana cakap Menteri KDN, Hishammuddin tak boleh pakai. Kenapa Hishammuddin beriya-riya berkata ia akan dimuatkan ke laman web kementerian pada Selasa iaitu semalam dan boleh dikuti mulai hari ini (6 Jun).

Bayangkan panel penasihat (kononnya bebas) baru mengadakan mesyuarat kedua pada Selasa, 5 Jun. Takkan dua kali mesyuarat boleh putuskan video yang berjumlah 43 klip dan berdurasi 73 jam. Kalau betul-betul bebas, takkan dua kali mesyuarat mampu selesaikannya.

Sebab-sebab lain siapa yang akan menonton video yang berdurasi 73 jam dengan 43 klip. Kalau nak kondem pun takkan sampai 73 jam. Patutlah-patutlah. Inilah yang mungkin difikirkan Hishammuddin selepas membuat pengumuman video tersebut, lalu terpaksalah Ketua Setiausaha KDN, Datuk Abdul Rahim Mohd Radzi membetulkannya.

Sebab-sebab lain, panel bebas akan bohong kita semua. Tak larat mereka nak menentukan kesahihan video itu semua. Dah tua-tua, tak larat mereka nak menonton. Akhirnya semuanya diserahkan kepada polis.

Apalagi polis mulalah membuat versi mereka!! 
Ulasan: Dulu PM janji. Kemudian sepupunya. Marilah bersama-sama kita lihat rakaman resmi dari pihak yang tidak suka politik kita menjadi Bersih seperti di negara MAJU..