Monday, May 23, 2011

Roboh atau kekal ikut laporan JKR

HULU LANGAT 22 Mei - Keputusan sama ada Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-Anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa, di sini dikekalkan atau dirobohkan akan bergantung kepada siasatan teknikal oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Chor Chee Heung bagaimanapun mengakui pemantauannya hari ini mendapati rumah itu yang terletak di lereng bukit yang curam dan sangat bahaya untuk didiami.

"Saya diberitahu rumah ini telah lama dibina iaitu melebihi 15 tahun. Ketika itu, undang-undang tidak mewajibkan kebenaran diminta untuk membina rumah di lereng bukit apatah lagi ini kawasan pedalaman yang kebanyakan tanahnya digunakan untuk pertanian.

"Tidak ada salahnya mereka membina rumah ini ketika itu lebih-lebih lagi ia adalah tanah persendirian. Cuma pada tahun lalu kementerian mengeluarkan surat pekeliling kepada semua kerajaan tempatan agar pembinaan di lereng bukit menepati spesifikasi tertentu," katanya…

Ulasan: Bagaimana dengan bangunan kerajaan yang khabarnya tidak mendapat pengesahan dari Bomba dan tiada Sijil Kelayakan Menduduki ( CFO )?

No comments: