Tuesday, August 12, 2008

Ghani: Society losing trust in politicians

(The Star) - Erosion of integrity can be seen in various fields here, including among state leaders, said Johor Mentri Besar Datuk Abdul Ghani Othman.
In the era of globalisation, where economic and technological development are important, the value of integrity of people is challenged,” he said at the launch of the Political Integrity Forum involving state assemblymen here recently.
He said that society was losing its trust for politicians.
Abdul Ghani said that politicians should serve with honesty, sincerity, patience, dedication and responsibility without corruption…

Ulasan: Rasuah berkembang dan berleluasa di negara ini kerana BN/UMNO berkuasa terlalu lama. Kalau sayangkan BN/UMNO, dalam pilihan raya akan datang, kita terpaksa merehatkan BN/UMNO untuk bertukar kelakuan yang lebih wajar pada zaman rakyat sudah sedar siapa yang terhutang budi. Kerajaan atau rakyat?

7 agensi kerajaan guna GIRN
SEMPORNA 11 Ogos - Tujuh agensi penguat kuasa akan menggunakan Rangkaian Radio Bersepadu Kerajaan (GIRN) dalam setiap operasi yang dijalankan di seluruh negara mulai akhir tahun ini.
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, penggunaan rangkaian komunikasi lebih meluas itu memudahkan agensi-agensi terbabit bertukar- tukar maklumat dan data.
"Buat permulaan GIRN digunakan oleh tujuh agensi utama dan diperluaskan lagi pada masa hadapan," katanya kepada pemberita selepas melawat Pulau Danawan dan menyaksikan demonstrasi taktikal di Pulau Siamil, dekat sini, hari ini.
Difahamkam agensi terbabit adalah Kastam Diraja, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), Polis Diraja Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Imigresen serta Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna…

Ulasan: Tahniah kerana memungkinkan penggunaan teknologi modern dalam negara kita.
Walaubagaimana pun penggunaan teknologi mutakhir sekali pun tidak akan mengurangkan jenayah dan penyelewengan bila rasuah bermaharaja lela. Ke arah negara kita yang rasuah sifar.

'Politik wang semakin berleluasa'
KUALA LUMPUR: Penganalisis politik mengakui Umno sememangnya dalam zon membimbangkan berikutan berleluasanya rasuah politik, termasuk yang berlaku pada mesyuarat peringkat cawangan yang berjalan sekarang.
Mereka menyifatkan masalah itu berlaku kerana Umno sendiri menyempitkan amalan demokrasi seperti sekatan untuk ahli bertanding jawatan tertentu dan mengenakan kuota untuk membolehkan bertanding bagi jawatan tertentu…

Ulasan: Umno ialah parti terbesar telah memerintah negara ini sejak merdeka lagi. Awalnya bersemangat untuk mendapat merdeka dan bersemangat kebangsaan membela orang Melayu. Kekuasaan yang agak lama telah merosakkan Umno secara perlahan-lahan kerana terheret dengan gejala rasuah yang kebanyakkan di beri @ di umpan oleh usahawan bukan Melayu. Dan rasuah telah saling memperkukuhkan kekuasaan Umno dan kronisme. Akhirnya berleluasanya rasuah politik di kalangan pemimpin Umno terutama untuk memilih ketua di peringkat cawangan. Kerana rasuah Umno akan lenyap akhirnya.

Wakaf cara adil ganti kapitalis
JOHOR BAHRU: Wakaf bukan saja berperanan dalam kemajuan ekonomi sesebuah negara, malah menjadi mekanisme terbaik untuk memastikan pengagihan kekayaan secara sekata di kalangan orang ramai.
Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, berkata wakaf yang menjadi sistem ekonomi alternatif juga mampu meningkatkan tahap kesediaan ummah untuk bersatu serta bekerjasama bagi mencapai kekuatan dan kestabilan ekonomi di kalangan masyarakat…

Ulasan: Jangan hanya bercakap, kedudukan PM ialah merealisasikan keindahan dan keadilan Islam.

Guaman percuma untuk kes gantung tak bertali
GUA MUSANG: Majlis Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Kelantan kini menawarkan khidmat guaman percuma kepada golongan isteri di negeri ini yang menjadi mangsa ditinggalkan suami secara gantung tak bertali sejak beberapa tahun lalu.
Pengerusinya, Senator Wan Hazani Mohd Noor, berkata khidmat itu bagi membela wanita terbabit mendapatkan haknya terutama perceraian secara sah bagi memudahkan mereka meneruskan kehidupan termasuk mendirikan rumah tangga dengan lelaki lain…

Ulasan: Kalau sudah merasakan tidak sesuai lagi untuk hidup bersama, lepaskanlah ikatan pernikahan dengan menceraikan isteri bukan dengan menyiksanya dengan gantung tak bertali. Itulah ajaran agama. Di waktu suka dan marah kita perlu mengikut agama bukan nafsu.

No comments: