Tuesday, August 05, 2008

Veteran UMNO buat laporan BPR terhadap Presiden UMNO

KUALA LUMPUR 5 Ogos - Seorang veteran UMNO, Mazlan Harun membuat laporan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) terhadap Presiden parti dan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung dakwaan penyelewengan kuasa dalam parti....

Ulasan: Apa sudah jadi dengan UMNO? Pihak BPR tentu sukar untuk menyiasat PM sendiri. Kalau sudah melakukan kesalahan sila bawa ke mahkamah. Ini adalah kes ujian mahkamah kita.

Mufti Perlis akui ditawar jadi calon Permatang Pauh
PUTRAJAYA 4 Ogos – Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin mengakui telah ditawarkan menjadi calon pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh menentang Datuk Seri Anwar Ibrahim. Bagaimanapun, Mohd. Asri menolak tawaran itu secara baik kerana berpandangan beliau sudah selesa dengan bidang keagamaan yang diceburi.
“Ya, saya memang orang Permatang Pauh dan memang banyak pertanyaan supaya saya menjadi calon di Permatang Pauh tetapi saya tidak minat.
“Cukuplah, bagi pada orang politik lainlah. Saya tidak mahu tambah kekusutan politik yang ada... lagi pun ini (politik) bukan medan saya,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini…

Ulasan: Ini menunjukkan UMNO tidak ada calon untuk layak untuk melawan Anwar. Tapi Pakatan Rakyat sila berhati-hati, jangan over-confident kerana BN/UMNO cuba menang kerana mereka ada kuasa dan wang. Apakah terjadi lagi seperti pilihan raya kecil Ijok?

Gantikan Tugu Negara, kata mufti
Malaysia tidak memerlukan Tugu Peringatan Negara kerana ia "mempunyai unsur-unsur keberhalaan" dan "bukan warisan kita", kata mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin.
"Ia (tugu itu) patut digantikan dengan perkara lain," katanya kepada Malaysiakini…

Ulasan: UMNO dulu dan sekarang masih tidak berubah. Dr M dahulu ikut juga cakap Majlis Fatwa Kebangsaan. Patutlah UMNO tidak lagi relevan kini. Doakan kekalahannya kerana kesombongannya..

Kerajaan kaji semula harga rumah kos rendah
KUALA LUMPUR: Kerajaan bersedia mengkaji semula nilai rumah kos rendah yang ketika ini kekal pada harga RM42,000 berikutan rungutan pemaju perumahan yang terpaksa menanggung kenaikan kos membina rumah sehingga 30 peratus.
Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Hamzah Zainudin bagaimanapun, berkata perkara itu memerlukan kajian yang teliti dan akan mengambil masa kerana ia membabitkan kepentingan rakyat bawahan..

Ulasan: Tukar kerajaan harga rumah akan turun.

Dadah bahan bukti polis RM1 juta hilang
JOHOR BAHRU: Sebahagian dadah rampasan jenis syabu dianggarkan bernilai kira-kira RM1 juta yang menjadi bahan bukti bagi kes rampasan dadah terbesar berjumlah RM48 juta Mac lalu, hilang daripada bilik kebal Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri, minggu lalu. Difahamkan, kehilangan sebahagian dadah daripada bilik kebal berkenaan disedari seorang pegawai polis yang bertugas selepas mendapati mangga bilik berkenaan dirosakkan menggunakan asid…

Ulasan: Ada manusia yang melihat dadah sebagai hasil pencariannya. Sayangnya pencariannya haram. Bilik kebal polis pun boleh kena curi. Ini laksana white spy lawan black spy. Adakah polis kita pun ada yang putih dan hitam?

Banyak khalwat hujung minggu
KUALA TERENGGANU: Jumlah kes khalwat gadis tempatan dengan warga asing di negara ini meningkat 100 peratus setiap tahun dan tangkapan paling banyak dibuat pada malam Sabtu dan Ahad. Ketua Hakim Syarie, Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM), Datuk Ibrahim Lembut, berkata kejadian itu berlaku kerana gadis tempatan mudah terpaut dengan kata-kata manis serta hadiah diberikan warga asing, termasuk Indonesia dan Afrika.
"Lebih menyedihkan, gadis tempatan mudah terpengaruh dengan pujukan mereka dan sanggup menggadaikan maruah tanpa memikirkan kesan dari perbuatan itu…

Ulasan: Sayangnya gadis tempatan tewas di negara sendiri. Ingatlah bahawa orang lelaki akan sanggup berbuat apa saja asalkan dapat meratah mahkotamu. Kenapa terlalu murah untuk menyerahkan dan menggadaikan maruah? Sewajarnya kita akan mempertahankan maruah kita hatta mati sekali pun. Hiduplah dengan penuh kemuliaan atau mati syahid sepatutnya menjadi cita-cita hidup kita. Bukan hidup penuh dengan maksiat.

No comments: