Friday, August 22, 2008

Penahanan dua Exco tiada motif politik

KUALA LUMPUR 21 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, penahanan dua Exco kerajaan negeri Perak oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) tidak mempunyai sebarang motif politik termasuk berkaitan dengan pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh.
Timbalan Perdana Menteri berkata, penahanan kedua Exco itu dilakukan oleh BPR setelah agensi penguat kuasa itu berpuas hati atas siasatan yang dijalankan…
&
Bukan motif politik – Nazri
KUALA LUMPUR 21 Ogos – Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz menafikan sekeras- kerasnya penahanan dua Exco kerajaan negeri Perak yang disyaki terlibat rasuah mempunyai motif politik dan dirancang oleh UMNO…
&
BPR ada bukti kukuh tahan 2 Exco
KUALA LUMPUR 21 Ogos – Badan Pencegah Rasuah (BPR) bertindak menahan dua Exco Kerajaan Negeri Perak kerana disyaki terlibat dengan jenayah rasuah dan bukannya konspirasi politik atau badan itu bersekongkol dengan mana-mana pihak.
Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan menegaskan, BPR mempunyai bukti kukuh dalam kes itu malah suspek ditangkap ketika satu urusan penyerahan sejumlah wang sedang dijalankan.
Oleh itu katanya, kes itu adalah jenayah rasuah yang benar-benar berlaku dan bukannya dirancang untuk memenuhi tuntutan politik pihak tertentu.
“Saya dukacita kerana BPR dituduh berkonspirasi dan sekongkol dengan parti pemerintah. Kes ini benar-benar berlaku, bukan cubaan (dirancang) lagi.
“Apabila tangkap orang dia (parti pembangkang), mereka bising. Mereka janji nak hapus rasuah, sepatutnya bantulah kita, bukan tuduh perkara yang negatif.
“Takkan wang dah diterima, kita minta tunggu dulu (tangkap) kerana pilihan raya kecil, aduan sudah diterima, BPR perlu bertindak,” katanya di sini hari ini…
&
Tuduhan rasuah, satu cubaan rampas kuasa kerajaan Pakatan Rakyat Perak
PERMATANG PAUH, 21 Ogos (Hrkh) - Tindakan pihak tertentu yang memerangkap dua Exco Kerajaan Negeri Perak yang didakwa kononya antara suspek rasuah dan seks sebenarnya bermotif merampas kuasa kerajaan negeri Perak sekarang dan memburukan imej Pakatan Rakyat ketika pilihan raya kecil Permatang Pauh. Iklan
Tuduhan Badan Pencegah Rasuah terhadap kedua exco ini kononnya terlibat satu projek perumahan di Seri Iskandar, Perak adalah tidak benar, kata Ketua Penerangan KeADILan, Tian Chua dalam satu sidang medianya di Yayasan Aman pagi tadi.
Ujarnya perkara ini berlaku semasa Kapten Usaili Alias bersama dengan Osman Mohd Jailu sedang minum di sebuah gerai, mereka ditegur sapa oleh dua orang tidak dikenali.
Lalu dua orang bersebut meninggalkan beg dan beredar dan pegawai BPR tiba-tiba muncul sebaik sahaja mereka memegang beg berkenaan yang ditinggal itu, katanya.
Beg tersebut dikatakan mengandungi RM100,000, dakwanya…

Ulasan: Hanya masa yang menentukan kebenaran lirik mudah lagu kanak-kanak yang di ubahsuai: Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama jadi menteri. Kalau menteri dari BN, susah sikit hendak percaya kerana pengalaman lama mengajar rakyat. Jadi kakitangan kerajaan tapi jangan ikut kerenah BN/UMNO.


Penulis blog jangan melampau
KUALA LUMPUR 21 Ogos - Penulis-penulis blog di negara ini diminta jangan melampaui batas dan berhenti menyebarkan penulisan berbentuk hasutan yang boleh menjejaskan ketenteraman negara.
Penganalisis politik, Prof. Datuk Dr. Zainal Kling berkata, penyebaran anasir-anasir jahat itu jelas menunjukkan bahawa sikap golongan berkenaan kini semakin melampau sehingga ada yang berani menyampaikan hasutan negatif yang menghina negara sendiri.
"Setiap apa yang ditulis atau diterbitkan oleh seseorang itu sebenarnya tertakluk kepada undang-undang, antaranya undang-undang jenayah, hasutan, penerbitan dan sebagainya.
"Namun, apa yang dikesali, segelintir daripada mereka ini sengaja mencabar kewibawaan pihak berkuasa dan undang-undang sedia ada. Ini kerana mereka berpegang kepada status kebebasan menulis, " katanya.
Sementara itu, tokoh akademik, Tan Sri Ainuddin Wahid berpendapat, tindakan golongan tersebut yang menyalahgunakan medium penulisan untuk tujuan jahat merupakan perbuatan yang sukar dimaafkan lebih-lebih lagi apabila membabitkan maruah negara…

Ulasan: Kebanyakan penulis blog menulis bukan kerana nama tapi untuk mempertahankan negara ini dari terus di jajah BN/UMNO yang tidak sukakan pilihan raya yang adil dan bebas.

Pertahan kemerdekaan negara - Anak Merdeka
KUALA LUMPUR 21 Ogos - Generasi muda yang dilahirkan selepas 1957 diingatkan bahawa cabaran paling besar yang perlu mereka galas ialah mempertahankan kemerdekaan negara daripada ancaman luar terutama ketika negara berdepan dengan pelbagai cabaran.
Sehubungan itu, anak merdeka, Mat Merdeka Embun, 51, berkata, generasi muda sekarang perlu membentuk disiplin yang tinggi bagi mempertahankan diri mereka serta negara agar tidak mudah dipengaruhi anasir luar.
"Bagi generasi muda, mereka harus kenang jasa pejuang-pejuang terdahulu dan tidak harus leka atau lalai dengan apa yang telah dicapai negara sekarang.
"Tiada gunanya kita berteriak Merdeka! Merdeka! tetapi tidak faham bagaimana negara kita mencapainya. Justeru, selaku rakyat Malaysia, mereka perlu menjaga semangat perpaduan serta persaudaraan supaya kesejahteraan hari ini dapat dikekalkan,'' katanya…

Ulasan: Secara ringkasnya kerajaan (iaitu Parti Perikatan yang kemudian di tukarkan namanya menjadi Barisan Nasional) yang sama memerintah dari mula merdeka sampai sekarang. Mereka yang di beri penjajah Inggeris untuk mentadbir negara dan merekalah juga yang mendidik rakyat supaya mengagungkan hedonisme dan hiburan supaya rakyat tidak mengambil berat tentang politik negara kita lantas mereka memperkayakan diri sendiri, sanak saudara dan kroni melalui jalan yang tidak sah..

9,000 pesilat lincah diseru sokong calon BN
BUKIT MERTAJAM 21 Ogos – Seramai 9,000 ahli Seni Silat Lincah Malaysia yang bermastautin di sekitar Parlimen Permatang Pauh diseru memberi sokongan penuh kepada calon Barisan Nasional (BN), Datuk Arif Shah Omar Shah pada pilihan raya kecil kawasan itu, 26 Ogos ini.
Pengerusi Majlis Tertinggi Silat Lincah Malaysia, Datuk Omardin Mauju berkata, sebagai pertubuhan silat yang memayungi ahli-ahli gabungan persilatan di negara ini, sokongan dan perjuangan harus diberikan kepada kerajaan yang telah memberi keselesaan kepada penduduk.
Sehubungan itu, katanya, beliau mahu semua ahli Seni Silat Lincah yang berada di Permatang Pauh menyokong dan mengundi calon BN berkenaan…

Ulasan: Kerajaan BN/UMNO akan memerintah dengan sombong sekiranya mendapat sokongan padu dari rakyat. Penyelewengan dan rasuah akan menjadi. Dalam era sedemikian, wajarkah kita menyokong kezaliman dan meninggalkan kebebasan dan keadilan? Wahai pesilat, jadilah pejuang yang membela kebenaran dan keadilan.

Isu Anwar: Ustaz Sallehan akan saman Utusan Malaysia
KUALA LUMPUR, 21 Ogos (Hrkh) - Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor, Ustaz Sallehen Mokhyi akan mengambil tindakan undang-undang terhadap akhbar Utusan Malaysia kerana memutar belit dan mengubah kenyataan beliau berhubung perakuan sumpah Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim.
Utusan Malaysia pada Khamis, 21 Ogos, melaporkan; "Dewan Pemuda Pas Selangor mencabar Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dato' Seri Anwar Ibrahim supaya melakukan sumpah laknat jika beliau di pihak yang benar.
Ketuanya, Sallehen Mukhyi berkata, ia merupakan langkah terbaik bagi bekas Timbalan Perdana Menteri itu untuk menyelesaikan masalah peribadinya sekali gus membersihkan namanya."
Merujuk laporan tersebut Ustaz Sallehen berkata beliau langsung tidak ada menyebut perkataan mencabar Anwar supaya bersumpah tetapi hanya memberi pandangan sumpah itu merupakan hak Anwar.
Katanya, Anwar tidak perlu bersumpah kerana dalam kes tuduhan meliwat tidak ada tuntutan syariah untuk melakukan perkara tersebut.
"Sumpah hanya berlaku dalam kes lian (suami isteri) dan sumpah yang dilakukan oleh pembantu peribadi Anwar, Mohd Saiful Bukhari Azlan tidak ada dalam kaedah syariah," tegasnya.
Tambah beliau, terpulang kepada Anwar untuk melakukan sumpah kerana itu merupakan hak peribadi beliau…

Ulasan: Utusan Malaysia akan berubah perangai apabila Malaysia di perintah oleh parti selain BN/UMNO yang cintakan kebebasan dan keadilan. Bila PM dan menteri-menteri sudah jadi baik, yang lain pun lebih mudah jadi baik. Saman Ustaz saman.

No comments: