Friday, August 01, 2008

Pertahan kedaulatan negara - Tuanku Mizan

KUALA LUMPUR, 30 Julai - Yang di- Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin meminta pasukan keselamatan negara untuk sentiasa bersiap sedia menghadapi sebarang cabaran yang mendatang serta mempertahankan kedaulatan negara sehingga ke titisan darah yang terakhir.
Baginda bertitah kecemerlangan dan pengorbanan perwira-perwira terdahulu dalam memastikan agama, bangsa dan negara serta kedaulatan negara dipertahankan, wajar menjadi sumber inspirasi dan contoh kepada pasukan keselamatan negara sekarang...

Ulasan: Semuanya bergantung keatas kerajaan yang memerintah negara. Apa yang boleh di harapkan bila ahli politiknya mencintai dunia? Apa yang dapat diharap dari pemimpin dalam semua peringkat yang berprinsipkan asalkan dapat habuan dunia walaupun dengan cara yang tidak bermaruah

Report in sodomy case 'looks genuine': Malaysian hospital
KUALA LUMPUR, July 30, 2008 (AFP) - A medical report cited by Malaysia's opposition leader Anwar Ibrahim which said no assault had taken place in a sodomy case appears genuine, according to a senior hospital official. "It looks genuine," the private hospital's medical director Kamaruddin Ahmad told reporters Wednesday.
Based on the leaked document, Anwar Tuesday demanded police drop the sodomy investigation against him, which he alleges is part of a political conspiracy against him...

Ulasan: Apa sudah jadi dengan negara kita? Ya Allah, jauhkan negara kita dari pemerintah yang tidak soleh dan tidak taat kepadaMu.

Pas sedia bincang usul bentuk kerajaan campuran di Perak
KOTA BHARU: Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat semalam membayangkan kesediaan parti itu berbincang dengan Umno berhubung cadangan membentuk kerajaan campuran di Perak.
Beliau bagaimanapun berkata, proses itu memerlukan masa kerana ia mesti dibawa ke muktamar tahunan Pas bulan depan, manakala Umno pula perlu pada perhimpunan agungnya Disember ini…

Ulasan: Sepatah kata dari TKOfm bahawa peristiwa Isra' Mikraj mengajar kita bahawa kita tidak perlu melayan panggilan di kiri kanan jalan sewaktu menegakkan Islam. Panggilan-panggilan untuk muzakarah, muqabalah dan sebagainya adalah usaha memperlecehkan gerakan Islam dari mencapai matlamatnya dan hendaklah kita tetap terus istiqamah menujuNya. Jangan habiskan masa melayan UMNO kerana tugas kita banyak.

Pas komited muqabalah dengan UMNO
KUALA LUMPUR 30 Julai – Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang serta Majlis Syura Ulama parti itu komited untuk meneruskan usaha muqabalah dengan UMNO demi kepentingan Islam dan bangsa Melayu walaupun ada bantahan terhadap langkah itu.
Menurut sumber, segala perkembangan yang berlaku itu tidak sedikit pun menjejaskan rancangan pucuk pimpinan Pas untuk memastikan usaha tersebut berhasil.
Sehubungan itu, sumber tersebut memberitahu, Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr. Harun Din akan membentangkan secara terperinci mengenai muqabalah dalam mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pas Pusat esok supaya semua anggota faham tujuan ia diadakan…

Ulasan: Sepatah kata dari TKOfm bahawa peristiwa Isra' Mikraj mengajar kita bahawa kita tidak perlu melayan panggilan di kiri kanan jalan sewaktu menegakkan Islam. Panggilan-panggilan untuk muzakarah, muqabalah dan sebagainya adalah usaha memperlecehkan gerakan Islam dari mencapai matlamatnya dan hendaklah kita tetap terus istiqamah menujuNya.

Perhambaan kulit hitam: Kongres AS mohon maaf
WASHINGTON 30 Julai - Ahli Kongres Amerika Syarikat (AS) semalam meluluskan resolusi permohonan maaf rasmi pertama oleh kerajaan persekutuan kerana "kezaliman, kekejaman dan ketidakperikemanusiaan" yang dialami oleh warga kulit hitam AS akibat perhambaan dan undang- undang pengasingan kaum.
Resolusi yang diluluskan di Dewan Perwakilan dengan undi suara itu "memohon maaf bagi pihak rakyat AS kepada rakyat AS berketurunan Afrika kerana segala kesalahan yang dilakukan terhadap mereka dan nenek-moyang mereka."
Ahli dewan juga berkata, mereka komited untuk mengatasi kesan-kesan perhambaan dan pengasingan yang masih terasa sehingga sekarang.
Ahli Kongres, Steve Cohen yang membentangkan usul itu pada awal 2007 mengalu-alukan kelulusan resolusi tersebut…

Ulasan: Bagaimana dengan UMNO yang selama berkuasa di negara ini di sebalik nama memperjuangkan bangsa?

15 nelayan Thai mati setelah pesta arak di Papua
JAKARTA, 30 Julai - Sebanyak 15 nelayan rakyat Thailand dan seorang rakyat Indonesia mati setelah berpesta minuman keras di Merauke, Papua, wilayah paling timur di Indonesia, malam tadi. Seramai 93 orang nelayan lain yang turut meminum minuman keras campuran tempatan itu turut kritikal dirawat di hospital daerah di Merauke…

Ulasan: Makanlah dan minumlah yang halal lagi baik.

AS bekal Israel sistem pengesan peluru berpandu
WASHINGTON 30 Julai - Amerika Syarikat (AS) akan menempatkan peralatan pertahanan yang menghubungkan Israel dengan dua sistem pengesan peluru berpandu tidak lama lagi, untuk membolehkan rejim Yahudi itu menangkis sebarang kemungkinan serangan senjata nuklear dari Iran.
Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak semalam berkata, kedua-dua sekutu rapat itu juga sudah berada pada peringkat akhir rundingan untuk menaik taraf perisai peluru berpandu balistik Arrow II milik Israel…

Ulasan: Kasihanlah kepada rakyat Amerika kerana secara sedar menanggung biawak hidup. Israel seolah-olah menjadi salah sebuah negeri dalam negara Amerika Syarikat tetapi masih terlibat mencuri rahsia pertahanan AS.

No comments: