Tuesday, August 26, 2008

Pilihan raya kecil Permatang Pauh paling ganas

KUALA LUMPUR 25 Ogos - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar menyifatkan pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh sebagai pilihan raya yang paling agresif dan ganas pernah berlaku dalam sejarah negara ini.
Katanya, ia juga merupakan pilihan raya yang luar biasa ekoran pelbagai insiden yang berlaku semasa kempen pilihan raya berlangsung sejak hari penamaan calon pada 16 Ogos lalu.
"Sebanyak 70 laporan polis dan 26 daripadanya sedang disiasat pihak polis sepanjang kempen berjalan. Jika ini terus berlaku, ia tidak sihat daripada segi perkembangan demokrasi kita," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.
Katanya, sebahagian besar laporan yang dibuat itu adalah terhadap pihak penyokong pembangkang.
Menurutnya, antara kesalahan yang dilaporkan termasuk kekerasan, mengancam orang, menyekat orang berkempen, menjatuhkan poster dan menggunakan bahasa kesat…

Ulasan: Hadapkan siapa saja yang melanggar undang-undang negara ke mahkamah. Pak menteri tak payah cakap banyak tapi jangan zalim. Apakah ganas melebihi Ijuk atau Pendang/Lubuk Merbau?

Mesin pengimbas kawal pintu masuk negara
PUTRAJAYA 25 Ogos - Langkah Kastam Diraja Malaysia (KDRM) menggunakan mesin pengimbas berteknologi tinggi dari China akan meningkatkan tahap keselamatan di pintu-pintu masuk utama negara sekali gus mencegah kegiatan penyeludupan.
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, keberkesanan mesin pengimbas yang mempunyai keupayaan pengimejan tinggi turut mampu meningkatkan hasil pendapatan negara…

Ulasan: Semoga kegiatan penyeludupan dapat di banteras. Jangan hanya menghabiskan duit rakyat membeli-belah peralatan canggih. Bagaimana dengan hati yang masih mencintai rasuah yang melanda sebahagian dari penguatkuasa di negara ini? Kalau rasuah berleluasa, towkey yang selalu merasuah senyum sahaja kerana perniagaannya tak pun terjejas.

Rajagopal mahu cipta rekod memandu secara mengundur
JOHOR BAHRU 25 Ogos - Setelah menjalani latihan selama lima tahun, I. Rajagopal (gambar), 54, kini yakin untuk mencipta rekod tersendiri memandu secara mengundur.
Tekadnya untuk menjadi rakyat Malaysia pertama berbuat demikian semakin bersemarak menjelang ulang tahun ke-51 Hari Kemerdekaan negara yang akan disambut Ahad ini…

Ulasan: Boleh sekiranya mahu.

13 pekerja asing cedera jatuh kondo
KUALA LUMPUR 25 Ogos - Seramai 13 pekerja warga Bangladesh cedera termasuk tiga daripadanya parah setelah terjatuh dari tingkat 12 sebuah bangunan kondominium yang dalam pembinaan di Jalan UK 1/3 Ukay Perdana 2 dekat sini petang ini.
Kejadian kira-kira pukul 5.30 petang itu berlaku ketika pekerja terbabit sedang melepa simen pada tiang perancah yang sedang dipasang apabila ia tiba-tiba runtuh menyebabkan kesemua mereka terjatuh…

Ulasan: Berfikirlah dan laksana sesuatu mengenai keselamatan sebelum terjadi risiko dan kita sudah jatuh ke bawah. Jangan hanya kelas pertama dari kemudahan infrastruktur tapi jauh dari mengamalkan budaya keselamatan dalam hidup kita.

Poligami mampu lanjut usia: Kajian
LONDON: Satu penyelidikan terbaru mendapati bahawa cara paling berkesan untuk memanjangkan usia bagi lelaki bukanlah senaman atau diet rendah lemak, tetapi berkahwin lagi.
Kesimpulan itu adalah hasil kajian yang mendedahkan bahawa lelaki yang hidup di dalam budaya mengamalkan poligami lebih panjang usianya berbanding mereka yang hanya mempunyai seorang isteri.
Ahli ekologi Universiti Sheffield, Virpi Lummaa, berkata selepas menilai perbezaan sosioekonomi, kajian beliau mendapati lelaki berusia lebih 60 tahun di 140 negara mengamalkan poligami mempunyai jangka hayat 12 peratus lebih panjang berbanding lelaki di 49 negara yang tidak mengamalkan poligami…

Ulasan: Lebih indah kalau hidup ini mentaati Allah mengikut cara Nabi Muhammad s.a.w.

Najib lafaz sumpah tidak kenal Altantuya
BUKIT MERTAJAM 22 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak (gambar) malam ini melafazkan sumpah di depan jemaah Masjid Guar Perahu di sini bahawa beliau tidak terlibat atau mengenali wanita Mongolia, Altantuya Shaaribuu.
“Wallahi, Wabillahi, Watallahi. Bahawasanya saya tidak terlibat dan mengenali wanita Mongolia yang dikaitkan dengan diri saya.
‘‘Biarlah Allah menjadi saksi di dalam Masjid Guar Perahu yang mulia ini. Saya tidak mahu kata ini sumpah rasmi atau tidak, tapi ini urusan saya dengan Allah. Apa pun tohmahan, saya percaya saya berdiri di atas prinsip yang benar,” kata Timbalan Perdana Menteri.
Pada majlis itu, Konsul Kehormat Mongolia di Malaysia, Datuk Syed Abdul Rahman Al-Habshi yang turut berucap berkata: “Sumpah Datuk Seri Najib benar dan diakui Datuk Seri Najib tiada kaitan dengan Altantuya.”…

Ulasan: Rakyat lebih berhajat untuk melihat Datuk Seri dan Datuk serta sesiapa yang ingin membersihkan diri supaya dengan rela hati pergi ke mahkamah untuk memberi keterangan. Lagi pun kes pembunuhan Altantuya sedang berlansung sekarang. Rakyat tertanya-tanya apa akan jadi bila Malaysia menjadi Darul Sumpah pada hal kes jenayah tak mengurang pun (semak dengan PDRM).

No comments: