Friday, August 08, 2008

KPN: Abu Bakar ditahan cuba hasut benci PDRM

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Tindakan polis menahan penulis laman blog Penarik Beca, Abu Bakar Mohd. Rashid kelmarin, adalah kerana cubaannya menghina dan menghasut orang ramai supaya membenci pasukan itu.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, ini dilakukan penulis itu dengan menukar lambang kepala harimau pada logo Polis Diraja Malaysia (PDRM) kepada kepala anjing dan ia dipaparkan dalam blognya.
Katanya, langkah tersebut jelas menghina PDRM sebagai sebuah pasukan yang bertanggungjawab dalam menegakkan keamanan, keselamatan dan keadilan…

Ulasan: Secara logiknya mesti ada sebab kenapa penulis menulis sebegitu. Seperti juga ada orang yang menajak memasang bendera terbalik. Sesuatu yang telah berlaku sebelumnya menyebabkan sesuatu tindakan. Kalau melanggar undang-undang negara, bawalah siapa pun yang di syaki ke mahkamah. Jangan hanya menakut-nakutkan rakyat tetapi perkara asas tidak di baiki. Bukan hanya bertempik dan menyebut kebaikan di bibir tetapi mesti dilihat ianya berlaku.

Polis minta semua pihak patuhi peraturan pada pilihan raya Permatang Pauh
KUALA LUMPUR 8 Ogos — Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan memberi amaran kepada pihak yang terbabit dalam kempen pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh agar tidak melanggar peraturan sehingga boleh mencetuskan insiden yang tidak diingini.
Beliau berkata, polis yang telah bersiap sedia untuk berkhidmat sepanjang pilihan raya itu, tidak akan teragak-agak untuk bertindak terhadap pihak yang melanggar peraturan…

Ulasan: Dalam sejarah pilihan raya kecil selama ini rakyat tahu benar-benar bahawa yang pekerja parti BN/UMNO lebih banyak mendatangkan masalah kepada keamanan penduduk setempat. Oleh kerana mereka dari parti yang memegang kerajaan pusat mereka menganggap polis dan FRU berpihak kepada mereka. Sekiranya polis (juga FRU) dapat bertindak tegas dan profesional tanpa mengira bulu adalah lebih baik dan lebih di hormati rakyat.

Malaysia mahu AS berhenti mencampuri hal ehwal dalamannya
PUTRAJAYA 8 Ogos — Malaysia mahu Amerika Syarikat (AS) berhenti mencampuri hal ehwal dalaman Malaysia oleh kerana negara ini mempunyai undang-undangnya sendiri.
Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, undang-undang Malaysia diluluskan oleh Parlimen dan tidak ada sebab negara lain memandang rendah terhadap Malaysia dalam aspek pelaksanaan pentadbiran undang-undangnya sendiri…

Ulasan: Kalaulah keadilan yang di cari kita terus menegakkannya walaupun seluruh dunia menentangnya. Kekuasaan yang Tuhan kurniakan bukan untuk menegakkan kezaliman.

Sindiket hasilkan 30,000 VCD lucah diserbu
BUKIT MERTAJAM 7 Ogos - Polis berjaya melumpuhkan satu sindiket yang menghasilkan lebih 30,000 keping cakera padat digital (DVD) serta cakera padat video (VCD) haram dan lucah setiap hari selepas menyerbu sebuah premis di Jalan Sama Gagah, di sini hari ini.
Dalam serbuan kira-kira pukul 12.30 tengah hari itu, polis turut merampas pelbagai set perisian komputer termasuk alat, pencetak, mesin penyalin dan beribu-ribu keping VCD dan DVD yang sedang dan sedia untuk diproses…

Ulasan: Prinsip yang ada di negara mundur atau sedang membangun ialah selagi rasuah berleluasa dan di ambil oleh penguatkuasa selama itulah tak akan selesai masalah negara. Setakat merampas tidak menyelesaikan masalah negara selagi towkey memelihara VIP (atau VIP memelihara oleh towkey). Serbuan demi serbuan tapi towkey selamat. Siapakah VIP-VIP itu? Sayangnya, orang kita juga. Negara yang baik ialah negara yang sifar rasuah.

Cari kaedah baru tarik FDI
KUALA LUMPUR 7 Ogos - Persekutuan Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM) menggesa kerajaan mencari langkah dan cara baru bagi menarik pelaburan terus asing (FDI) ke dalam negara. Presidennya, Tan Sri Yong Poh Kon berkata, antara langkah itu adalah membaik pulih proses penyampaian perkhidmatan sektor awam…

Ulasan: Antaranya ialah dengan menjadikan negara kita negara sifar rasuah.

Ketua Hakim Negara tegur hakim tidak jujur
PUTRAJAYA 7 Ogos - Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad hari ini menegur sikap hakim dan majistret yang masih tidak menjalankan tugas dengan tekun dan jujur sehingga menjejaskan perkhidmatan kehakiman negara.
Katanya, sehingga kini, beliau masih mendengar rungutan dan aduan yang tidak menyenangkan…

Ulasan: Jangan sampai rakyat sudah tidak percayakan hakim kerana tindak-tanduknya sendiri.

Amaran firma guaman jangan taja majlis buka puasa
PUTRAJAYA 7 Ogos - Firma guaman diingatkan supaya tidak menaja majlis berbuka puasa kepada mana-mana kakitangan mahkamah sepanjang Ramadan nanti sebagai balasan mempercepatkan pengeluaran dokumen mereka.
Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad berkata, rasuah di mahkamah adalah satu perkara yang tidak boleh diterima walau dalam bentuk apa sekali pun…

Ulasan: Rasuah adalah haram di sisi undang-undang mana-mana agama dan negara.

Jangan jual tanah
BANTING 7 Ogos - Peneroka tanah rancangan Felda dan Felcra di seluruh negara diminta menghentikan aktiviti menjual tanah mereka kepada pihak lain.
Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Senator Tan Sri Muhammad Muhd. Taib berkata, perbuatan itu tidak wajar kerana ia boleh mendatangkan kerugian pada masa depan…

Ulasan: Dulu orang Arab Palestin suka menjual tanah kepada penduduk Yahudi dengan bayaran yang mahal walaupun Mufti waktu itu melarangnya. Orang Melayu pun begitu. Kebiasaannya duit akan cepat habis dan tanah kita sudah di miliki oleh orang lain. Anak, cucu dan cicit hanya menggetap bibir…

No comments: