Wednesday, August 20, 2008

Permatang Pauh bukan penentu laluan pembangkang ke Putrajaya (?)

BUKIT MERTAJAM 19 Ogos - Pendokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) percaya kemenangan penasihatnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh 26 Ogos ini bukan sahaja akan membawa beliau kembali ke arus perdana politik tanah air tetapi akan merintis jalan kepada gabungan pembangkang menawan Putrajaya.
Mereka yakin jika Anwar berjaya di Permatang Pauh, ia mampu menggugat kerajaan sedia ada dan membuka laluan untuk gabungan PKR, DAP dan Pas dalam Pakatan Rakyat melangkah ke satu era baru.
Menurut Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, Permatang Pauh bukan pilihan raya biasa atau sama seperti mana-mana pilihan raya kecil yang lain sebelum ini, sebaliknya ia membuka harapan baru untuk pakatan itu membentuk apa yang dikatakannya sebuah kerajaan yang benar-benar mewakili rakyat berbilang kaum dan agama…

Ulasan: Kalau BN menang, akan bertambahlah kesombongan BN dalam memerintah negara kerana kehebatannya mengalah tokoh negara di kawasan kampungnya sendiri. Tetapi tidak akan akan ada perubahan ketara dan negara menjadi semakin lemah. Tapi kalau Anwar menang, terima kasih setingginya kepada rakyat Permatang Pauh yang menghantar tokoh ke parlimen yang akan bersuara bagi pihak rakyat. Kenapa BN/UMNO takut dengan Anwar di parlimen. Ini semata-mata kerana Anwar mempunyai visi yang lebih baik daripada BN/UMNO, bukan untuk memperkayakan diri dan kroni tapi untuk mempastikan keadilan merata. Kalau Anwar tidah melaksanakan janjinya, pilihan raya lain kali jangan berikan undi kepadanya.

Peruntukan RM1.2 juta untuk sekolah Cina bukan untuk pancing undi
PP: Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong hari ini berkata peruntukan berjumlah RM1.2 juta yang diluluskan kementerian itu untuk enam sekolah Cina di Permatang Pauh adalah 'kebetulan' dan tiada kena-mengena dengan pilihan raya kecil Parlimen kawasan itu.
Turut hadir Menteri Kesihatan Datuk Liow Tiong Lai dan calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihan raya kecil itu Datuk Arif Shah Omar Shah…(Bernama, 20 Ogos 2008).

Ulasan: Ini adalah contoh bagaimana BN menggunakan taktik lamanya untuk merasuah pengundi. Ingat lagi berbagai limpahan projek berlaku sewaktu kempen pilihan raya kecil Ijuk dengan izin SPR?

Polis akan tangkap mereka yang bertindak sendiri
PP: Polis menerima maklumat wujudnya usaha pihak tertentu menakut-nakutkan pengundi di Permatang Pauh di sini bagi menghalang mereka keluar mengundi pada 26 Ogos ini. Pegawai Perhubungan Media Pilihan Raya Kecil Parlimen Permatang Pauh Supt Shaharon Anuar Abdul Latif berkata maklumat itu diperoleh hasil daripada risikan dan pemerhatian pihaknya…(Bernama, 20 Ogos 2008).

Ulasan: Sesiapa pun yang melanggar undang-undang, polis di alukan menangkap mereka dan hadapkan di mahkamah.

Gesaan semak kuota Bumiputera timbul semula
KUALA LUMPUR 19 Ogos - Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan (REHDA) berharap kerajaan akan menyemak semula dasar Kuota Bumiputera untuk tidak melebihi 30 peratus bagi memberi rangsangan kepada sektor perumahan.
Ketika ini, kuota Bumiputera adalah antara 30 peratus hingga 70 peratus, sebagai contoh di Selangor, kadarnya adalah 50 peratus manakala di Johor pula 40 peratus.
Pengerusinya Datuk Michael K C Yam berkata, REHDA juga mahu mekanisme pengeluaran kuota Bumiputera diseragamkan, disusun dan telus…

Ulasan: Kita kena akui peranan kerajaan sangat penting untuk kesejahteraan rakyat dalam janggka masa yang panjang. Kalaulah hanya mengikut kuasa pasaran bererti negara akan kacau satu masa nanti. Selalunya pemaju terlupa hal ini.

2 Exco Perak antara 6 di tahan BPR
KUALA LUMPUR 20 Ogos – Dua Exco Kerajaan Perak merupakan antara enam orang yang ditahan Badan Pencegah Rasuah (BPR) kerana disyaki terlibat dalam perbuatan rasuah berkaitan satu projek perumahan di Seri Iskandar, Perak.
Lima suspek berusia 45 hingga 57 tahun ditahan pukul 6 petang semalam hasil maklumat orang ramai manakala seorang lagi anggota Exco itu ditahan pukul 10.30 pagi ini.
Tiga daripada suspek termasuk anggota Exco itu ditahan sejurus mereka menerima suapan berjumlah lebih RM105,000 sebagai balasan untuk mempercepatkan proses permohonan projek perumahan bernilai RM180 juta…

Ulasan: Tangkap dan hadapkan ke mahkamah kalau mereka bersalah. Kenapa kita terikut-ikut dengan budaya rasuah yang di amalkan selama ini oleh orang politik dari BN/UMNO? Ke arah negara rasuah sifar.

Hanya 0.1 peratus pekerja Indonesia dianiaya majikan
KUCHING 19 Ogos - Hanya 0.1 peratus daripada 200,000 warga negara Indonesia yang bekerja di negeri ini didapati dianiaya oleh majikan mereka.
Konsulat Jeneral Indonesia di Malaysia, Bambang Prionggo berkata, kira-kira 99 peratus rakyat negara itu di Sarawak bekerja di ladang-ladang serta kilang…

Ulasan: Jangan terlena dengan statistik. Seorang pun yang di aniaya majikan, sepatutnya kita menganggap sebagai too much. Kenapa manusia menganiayakan orang lain semata-mata kerana menganggap diri kita lebih?

Hospital cuai, wanita hilang payu dara
TOKYO 19 Ogos - Seorang wanita kehilangan payu dara kirinya, akibat kecuaian sebuah hospital di Jepun yang melakukan pembedahan kanser payu dara ke atasnya, setelah sampel rawatan wanita itu bercampur dengan pesakit-pesakit.
"Kami kesal dengan kejadian itu kerana menyebabkan pesakit terpaksa menanggungnya.
Kami akan mengambil langkah berjaga-jaga supaya perkara tersebut tidak berulang lagi," kata Pengarah Hospital Besar Saiseikai, Tatsuya Itoshima, pada sidang media…

Ulasan: Kelalaian manusia boleh berlaku kalau tidak berhati-hati.

Presiden Turki ampun bekas PM
ANKARA 19 Ogos - Presiden Turki, Abdullah Gul hari ini membebaskan bekas Perdana Menteri, Necmettin Erbakan, 82, yang digulingkan pihak tentera kerana terlalu berprinsipkan Islam, dari tahanan rumah.
Abdullah yang pernah menjadi menteri di bawah pemerintahan Necmettin di bawah Parti Kebajikan Islam, menjelaskan bahawa pengampunan diberikan kerana keadaan kesihatan beliau yang semakin uzur…

Ulasan: Maafkanlah orang lain sewaktu kita masih berkuasa.

No comments: