Friday, August 01, 2008

Pojaman dipenjara 3 tahun - Isteri Thaksin Shinawatra didapati bersalah elak cukai

BANGKOK 31 Julai – Pojaman Shinawatra, isteri bekas Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra hari ini dijatuhi hukuman penjara tiga tahun selepas didapati bersalah kerana mengelak cukai.
Mahkamah turut menjatuhi hukuman tiga tahun penjara ke atas adik tiri Pojaman, Banpot Damapong sementara setiausahanya, Kanchanapa Honghern dihukum dua tahun penjara.
“Kesalahan yang dilakukan oleh ketiga-tiga defendan adalah jenayah serius.
“Mahkamah memutuskan mereka bersalah kerana melakukan penipuan cukai,” kata Hakim Pramote Pipatpramote...

Ulasan: Contoh klasik bila billionaire menjadi pemerintah negara. Ingatkan dulu Thaksin akan bermurah hati menghabiskan sedikit kekayaannya untuk kebaikan rakyat. Tapi satu demi satu angkara penyelewengan dilakukan olehnya dan keluarganya. Tepatlah kata orang bahawa pemimpin yang cintakan dunia akan mengaut kekayaan negara.

Awas fitnah bermaharajalela
PUTRAJAYA 31 Julai - Ketua Pemuda UMNO, Datuk Hishammuddin Tun Hussein (gambar) memberi amaran lebih banyak fitnah dan tohmahan akan dilemparkan kepada pemimpin tertentu menjelang proses pemilihan parti-parti politik di negara ini akhir tahun ini. Sambil menyifatkan senario sebagai asam garam politik, beliau menegaskan tindakan tidak bertanggungjawab itu tidak adil kepada pemimpin.
Sehubungan itu, beliau yang juga Menteri Pelajaran meminta rakyat supaya bersifat rasional dan tidak menerima segala tuduhan secara melulu. ''Dalam landskap politik persepsi, politik sensasi dan landskap politik membunuh karakter seseorang pemimpin, hal seperti ini kita tidak dapat elak…

Ulasan: Fitnah adalah budaya UMNO untuk mengekalkan kuasa. Kebanyakan ahli UMNO ialah orang Islam tetapi menerima fitnah sebagai asam garam politik. Kuasa yang di dapati melalui jalan yang salah akan di gunakan untuk kekayaan melalui jalan yang tidak sah.

Tiada bayaran jika barang gagal tepati spesifikasi
PUTRAJAYA 31 Julai - Kerajaan tidak akan membuat pembayaran kepada sebarang pembekalan barangan atau perkhidmatan yang tidak menepati spesifikasi semasa tempahan dibuat.
Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan berkata, seperti pelanggan lain, kerajaan mempunyai hak menolak sebarang pembekalan barangan atau perkhidmatan jika tidak berpuas hati dengan kualiti produk berkenaan...

Ulasan: Masalah yang ada ialah rasuah yang mencengkam yang ada di mana-mana. Kalau pegawai kerajaan tidak menerima rasuah nescaya semua peraturan akan di patuhi.

No comments: