Friday, August 29, 2008

Merdeka: Elak budaya hedonisme

KUALA LUMPUR 27 Ogos - Umat Islam perlu mengurangkan budaya hedonisme yang melalaikan setiap kali menyambut Hari Kemerdekaan negara.
Pengarah Institut Hadis Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), Mohd. Farid Ravi Abdullah berkata, kemerdekaan negara perlu diisi dengan program yang mampu meningkatkan jati diri dan semangat cintakan negara.
Beliau berkata, kemerdekaan dinikmati sejak 51 tahun lalu itu perlu disyukuri rakyat sesuai dengan firman Allah yang bermaksud: ''Sekiranya kamu bersyukur nescaya nikmat itu akan ditambah.''…

Ulasan: Bila kita tidak membenci kemungkaran nescaya kita akan mendapat kemurkaan Allah selagi kemerdekaan negara tidak di isi dengan nilai kita. Eloklah bersama-sama berusaha untuk memerdekakan negara dari penjajahan nafsu dan syaitan. Paling minimum untuk setiap individu ialah membenci sesuatu yang mungkar. Sekumpulan manusia yang membenci yang mungkar di depan mereka sewajarnya duduk bersama-sama berbincang cara terbaik mengatasinya.

Sayangnya Konsert Avril mendahului merdeka dan Ramadhan. Apakah negara terlalu takut dengan saman pihak penganjur yang sayangkan budaya kuning di negara kita?

Jumlah penduduk miskin bertambah
WASHINGTON 27 Ogos - Bank Dunia semalam melaporkan jumlah penduduk dunia yang hidup dalam kemiskinan di negara-negara membangun adalah jauh lebih tinggi daripada apa yang dijangkakan.
Kenyataan itu dibuat ketika agensi membasmi kemiskinan dunia itu mengubah ukuran kadar kemiskinan daripada pendapatan serendah AS$1.25 (RM4.23) sehari kepada AS$1 (RM3.38) sehari.
Menurut Bank Dunia, terdapat 1.4 bilion penduduk atau satu perempat rakyat di negara membangun, hidup di bawah paras kemiskinan dengan pendapatan kurang AS$1.25 (RM4.23) sehari pada 2005.
Sebelum ini Bank Dunia menyatakan terdapat satu bilion penduduk dunia hidup dengan pendapatan sebanyak AS$1 (RM3.38) sehari pada 2004.

Ulasan: Fikirkan bagaimana membantu mereka yang miskin.

BN tidak terjejas – PM
JOHOR BAHRU 27 Ogos - Kekuatan Barisan Nasional (BN) di semua peringkat tidak sekali-kali terjejas ekoran kemenangan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh semalam, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi...
&
Jangan pandang ringan
SINGAPURA 27 Ogos – Barisan Nasional (BN) tidak harus memandang ringan kemenangan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh semalam, kata Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin (gambar).
Muhyiddin berkata, beliau bimbang keputusan untuk memberikan kemenangan kepada pembangkang dalam pilihan raya akan menjadi trend kerana para pengundi mahukan perubahan…

Ulasan: Baguslah. Lagi cepat BN menjadi pembangkang di negara ini lagi bagus. Time to take a break after 51 ruling Malaysia to return as the best party. Bolehkah?

BPR gagal temui Nallakarupan
PUTRAJAYA 27 Ogos - Badan Pencegah Rasuah (BPR) masih gagal mendapatkan keterangan daripada Datuk S. Nallakarupan berhubung kenyataannya yang mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim menerima RM60 juta daripada syarikat perjudian Magnum Corporation Berhad.
Pengarah Siasatan BPR, Datuk Shukri Abdull berkata, beliau telah mengarahkan pegawainya menghubungi bekas sahabat Anwar itu sejak beberapa hari lalu, tetapi gagal…

Ulasan: Gunakan kepandaianmu untuk mendapatkan bukti rasuah sesiapa saja hatta PM (kalau terdapat laporan BPR dan kalau berani). Rakyat mendoakanmu. Kalau mati, di doakan syahid. Selamat berjuang.

BPR tahan 28 kakitangan Puspakom
PUTRAJAYA 27 Ogos - Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer Sdn. Bhd. (Puspakom) dengan kerjasama Badan Pencegah Rasuah (BPR) berjaya menahan 28 kakitangan pusat itu dan 19 perantara di seluruh negara yang dikenal pasti terlibat dalam penyalahgunaan kuasa dan rasuah.
Pengarah Siasatan BPR, Datuk Shukri Abdull berkata, pemeriksa kenderaan dan warden trafik Puspakom itu dipercayai menerima suapan daripada orang perantara untuk meluluskan pemeriksaan tanpa kehadiran kenderaan dan memeriksa kenderaan bermasalah tanpa mengikut prosedur.
Beliau berkata, mereka ditahan di Perlis, Kedah, Perak, Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan, Negeri Sembilan, Johor, Kelantan, Pahang, Sabah dan Sarawak.

Ulasan: Eloklah menghapuskan rasuah yang menjadi kanser negara. Bahkan siasat semua penguatkuasa seluruh negara. Yang kita selalu dengar, pelik tapi benar: Duduk di bandar besar dengan gaji tak seberapa tetapi pakai dua kereta. Tapi jangan hanya sibuk menangkap ikan bilis. Bagaimana beratus laporan BPR daripada parti pembangkang terhadap pemimpin BN yang di syaki terlibat dengan penyewengan. Bila lagi?

Jadi sejarah sepanjang hayat - Arif Shah
BUKIT MERTAJAM 27 Ogos - Datuk Arif Shah Omar Shah (gambar) menyifatkan pengalamannya mengharungi cabaran menjadi calon Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh sebagai satu sejarah yang akan dikenangnya sehingga ke akhir hayat…

Ulasan: Tuhan masih sayang kerana itu calon BN kalah. Kalau menang, BN akan terus melakukan kezaliman dan menyembunyikan kebenaran. Ingatlah Allah ada di mana-mana.

PM marah insiden ganas Permatang Pauh
JOHOR BAHRU 27 Ogos - Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini melahirkan perasaan marah terhadap insiden-insiden ganas yang dilakukan oleh penyokong parti pembangkang sepanjang tempoh berkempen dan pengundian pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh semalam.
Malah, beliau turut menyifat insiden-insiden yang tidak sepatutnya berlaku itu sebagai 'pencemaran' terhadap amalan demokrasi negara yang tidak pernah berlaku sebelum ini…

Ulasan: Semua rakyat bersetuju supaya sesiapa yang melanggar undang-undang dan peraturan negara di tangkap dan di bawa ke mahkamah untuk di hukum. Parti pembangkang wujud kerana sayangkan negara dari kebobrokan BN.

Imam diminta berhati-hati buat kenyataan
MELAKA 27 Ogos - Para imam dan golongan bijak pandai dalam hal ehwal Islam diminta berhati-hati ketika membuat sebarang kenyataan bagi mengelak berlakunya kekeliruan di kalangan umat Islam.
Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, kenyataan-kenyataan para imam yang berbeza dengan tindakan mereka boleh memberi kesan negatif kepada kesucian agama Islam…

Ulasan: Begitu juga wahai para pemimpin politik. Dalam 51 tahun berlalu kita mendengar dan melihat pelbagai kerosakan yang di buat oleh pemimpin politik tetapi terlepas daripada undang-undang. Mungkin jala bols?

No comments: