Tuesday, August 19, 2008

Pervez Musharraf letak jawatan

ISLAMABAD 18 Ogos – Presiden Pakistan, Pervez Musharraf hari ini mengumumkan peletakan jawatannya selepas sembilan tahun memegang kuasa bagi mengelakkan prosiding pendakwaan di Parlimen.
Bekas ketua tentera tersebut yang merampas kuasa pada 1999 menghadapi tekanan hebat daripada kerajaan campuran untuk meletakkan jawatan sebelum ia melancarkan prosiding pendakwaan pertama dalam sejarah 61 tahun negara itu.
“Setelah mengkaji situasi dan berunding dengan penasihat undang-undang dan sekutu politik, atas nasihat mereka saya mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan,” katanya dengan wajah muram dalam ucapan di televisyen ke seluruh negara.
Beliau berkata, masa depannya kini terletak di tangan rakyat…

Ulasan: Akhirnya Musharraf terpaksa mengaku, masa depannya kini terletak di tangan rakyat. Dulu dialah ketua tentera kemudian menjadi Presiden. Ramai yang tidak menyedari bahawa rakyat adalah hakim negara. Bila rakyat sudah marah dan kecewa dengan tindakan kerajaan, tidak ada senjata milik polis dan tentera dapat mengalahkan rakyat.

Dakyah Anwar jadi PM tidak akan berhasil - Najib
BUKIT MERTAJAM 18 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak meminta pengundi Parlimen Permatang Pauh supaya jangan sesekali terpedaya dengan dakyah Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa kemenangannya di Parlimen itu akan membawa beliau mengetuai kerajaan…

Ulasan: Pemimpin masa depan mesti ada visi. Kalau Anwar menang di Permatang Pauh dan seterusnya jadi PM, tahniah kita ucapkan kepada pengundi Permatang Pauh kerana telah menghantar anak tempatan untuk menggantikan PM yang begitu lemah sekarang.

Selatan Filipina bergolak semula
ILIGAN, Filipina 18 Ogos - Sekurang-kurangnya 28 penduduk terbunuh dan tiga anggota tentera cedera selepas pejuang pemisah melancarkan serangan di wilayah selatan negara ini…
&
Arroyo arah tentera pertahan setiap inci bumi Filipina
MANILA 18 Ogos - Presiden Filipina, Gloria Arroyo hari ini mengarahkan pihak keselamatan "mempertahankan setiap inci" wilayah negara ini daripada pejuang pemisah Islam yang melancarkan serangan mengejut. Setakat ini, 16 penduduk dikhuatiri terkorban.
Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF telah menandatangani perjanjian gencatan senjata dengan kerajaan pada 2003, bagi memberi laluan ke arah mewujudkan rundingan damai. Bagaimanapun, Mahkamah Agung dua minggu lalu telah membatalkan perjanjian itu yang memberi hak autonomi kepada MILF. MILF telah melancarkan gerakan bagi mendapatkan wilayah sendiri di Mindanao sejak 1978…
&
MILF isytihar perang habis-habisan
MANILA 20 Ogos – Komander Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), Abdurahman Macapaar hari ini mengisytiharkan “perang habis-habisan” menentang kerajaan.
Beliau yang turut dikenali sebagai Komander Bravo berkata, pejuang mujahidin MILF bersedia untuk mati dalam pertempuran dengan tentera kerajaan.
Menurut Abdurahman, pejuang “mujahidin” MILF yang marah dengan kegagalan kerajaan menandatangani perjanjian penyerahan wilayah…

Ulasan: MILF telah di khianati oleh Kerajaan Filipina apabila Mahkamah Agung dua minggu lalu telah membatalkan perjanjian itu yang memberi hak autonomi kepada MILF.
Lawan tetap lawan. Semoga cita-cita MILF tercapai.

Singapura cadang longgar pengharaman filem politik
SINGAPURA, 18 Ogos - Singapura bercadang untuk melonggarkan peraturan berhubung pengharaman ke atas filem politik dan demonstrasi, berikutan kemajuan industri video dan Internet yang menjadi medium untuk meluahkan perasaan, kata Perdana Menterinya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini.
''Kita perlu membenarkan video politik tetapi dengan sedikit kawalan,'' kata Lee Hsien Loong dalam siaran televisyen yang dirakamkan semalam…

Ulasan: Semoga rakyat Singapura hidup menepati istilah merdeka.

PM mahu selesai lima perkara sebelum berundur
KUALA LUMPUR 18 Ogos - Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, beliau memberi tumpuan untuk menyelesaikan lima perkara utama seperti yang dijanjikan dalam manifesto Barisan Nasional (BN) dan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) sebelum berundur pada tahun 2010.
Menurutnya, isu itu membabitkan pembasmian kemiskinan, meningkatkan prestasi syarikat milik kerajaan (GLC), menggerakkan sektor pertanian dan industri asas tani, penambahbaikan sistem penyampaian kerajaan serta pembangunan infrastruktur insaniah…

Ulasan: Eloklah turun dari menjadi PM sebelum kroni menjadi kaya. Jangan sampai rakyat meluat...

No comments: