Friday, August 08, 2008

Polis siasat akuan bersumpah Dr. Osman

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Polis akan menyiasat kesahihan perakuan bersumpah yang dibuat seorang doktor swasta, Dr. Mohamed Osman Abdul Hamid yang mempertahankan laporan pemeriksaan ke atas Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang disiarkan dalam portal berita, Malaysia Today semalam.
Dalam perakuan bersumpah bertarikh 1 Ogos itu, doktor dari Pusrawi itu mempertahankan keputusan pemeriksaan bahawa Mohd. Saiful tidak diliwat.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Mohd. Bakri Mohd. Zinin berkata, siasatan itu dilakukan kerana polis percaya artikel itu berniat mempengaruhi persepsi orang ramai selain menjatuhkan kewibawaan pasukan itu…

Ulasan: Siasat dulu adalah lebih baik dari bersangka yang bukan-bukan. Kewibawaan kita biasanya di tentukan oleh tindakan kita.

Rakyat Malaysia semakin terdedah kepada risiko kematian di jalan raya
PUTRAJAYA 8 Ogos - Rakyat di negara ini kini semakin terdedah kepada risiko kematian akibat kemalangan jalan raya ekoran daripada perubahan trend dalam penggunaan kenderaan yang menyaksikan lebih ramai pengguna kereta beralih kepada motosikal.
Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Datuk Suret Singh berkata, pendaftaran baru motosikal sepanjang tempoh enam bulan pertama tahun ini meningkat sebanyak 30 peratus, dipercayai disebabkan oleh peningkatan harga petrol…

Ulasan: Kerajaan Pak Lah tanggung.

Kumpulan Islam di China ancam serang Sukan Olimpik
URUMQI, China 8 Ogos – Sebuah kumpulan Islam di China mengancam akan melancarkan serangan semasa Sukan Olimpik dan memberi amaran kepada orang Islam supaya tidak menaiki kapal terbang, kereta api dan bas bersama-sama kaum China.
Amaran itu terkandung dalam rakaman pita video yang dikeluarkan oleh kumpulan militan itu baru-baru ini.
Kumpulan itu menuduh rejim komunis China telah melakukan penganiayaan bagi membolehkan jihad dilancarkan.
Kumpulan itu mendakwa, pihak berkuasa China telah menangkap dan membunuh guru agama serta memusnahkan sekolah agama.
Malah kumpulan itu mendakwa program kawalan kelahiran yang dilaksanakan oleh kerajaan China merupakan program pengguguran kandungan secara paksa ke atas wanita Islam…

Ulasan: Jangan berlaku zalim kepada rakyat. Tapi kerajaan di kebanyakan negara yang belum maju suka mempamerkan kekuatan polis dan tenteranya kepada rakyat serta menzalimi rakyat yang tidak punya apa. Satu hari bila rakyat sudah terlalu marah dan sampai ke puncak treshold kesabaran akan berlakulah yang tidak di ingini: besi di balas besi..

Kesilapan DNA: Australia kaji semula 7,000 kes jenayah
SYDNEY 7 Ogos - Polis Australia terpaksa mengkaji semula 7,000 kes jenayah membabitkan penggunaan ujian DNA sebagai bukti selepas mengesan berlaku kesilapan dalam satu kes bunuh…

Ulasan: Terimalah hakikatnya bahawa kebanyakkan kesilapan manusia berlaku: negligence terhadap duty of care.

No comments: