Tuesday, August 12, 2008

Guna ISA atau Akta Hasutan terhadap Majlis Peguam

KUALA LUMPUR 10 Ogos - Kerajaan diminta bertegas menggunakan sepenuhnya Akta Hasutan dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ke atas Majlis Peguam yang menganjurkan forum bertajuk Memeluk Islam sehingga mencetuskan kekecohan.
Pemimpin politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang dihubungi di sini hari ini bersetuju agar kedua-dua akta itu digunakan kerana sikap berlembut dan toleransi yang diambil kerajaan dalam isu sensitif keagamaan dan perkauman boleh membahayakan perpaduan kaum di negara ini…

Ulasan: Haramkan ISA di negara kita. Kalau benar ada kes, dakwa di bawah Akta Hasutan.

Lans Koperal saksi kes dadah ditemui mati
JOHOR BAHRU 10 Ogos – Seorang anggota polis berpangkat Lans Koperal yang disiasat berhubung kes kehilangan dadah di Ibu pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor, ditemui mati dengan kesan tembakan di bahagian kanan kepalanya.
Ketua Polis Johor, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff berkata, mangsa merupakan antara 52 individu yang diambil keterangan bagi membantu siasatan kes kehilangan dadah di IPK Johor.

Ulasan: Dadah RM1juta atau RM48juta menyebabkan seorang Islam mati. Sila siasat dan kalau perlu rakyat lebih rela ramai lagi polis kita mati daripada penjenayah berleluasa di negara ini. Khabarnya ada penjenayah yang mengucapkan kata-kata berikut bila di tahan oleh polis: Wang atau nyawa. Biar putih tulang, jangan putih mata.
Hidup berwibawa bukan sebagai penakut menghadapi penjenayah.

Siasat dakwaan Singapura perluas kawasan rumah api
PONTIAN 10 Ogos - Dakwaan kononnya Singapura memperluaskan kawasan rumah api di Pulau Pisang perlu disiasat secara serius memandangkan perkara tersebut berkaitan dengan kedaulatan negara dan negeri Johor.
Ahli Parlimen Pontian, Ahmad Maslan berkata, kawasan yang diperuntukkan bagi pengurusan rumah api berkenaan hanya seluas 0.45 hektar dan tidak sewajarnya berlaku perluasan kawasan itu oleh pihak Singapura…

Ulasan: Kita seolah-olah mempunyai tanah yang luas sampai tak tahu jiran yang miskin tanah telah meneroka tanah kita. Sampai bila begini? Sampai Johor di telan singa?

Khalid syor UiTM ambil 10% bukan bumiputera
SHAH ALAM 10 Ogos - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mencadangkan 10 peratus daripada jumlah semasa kuota pelajar di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dibuka kepada bukan bumiputera serta pelajar asing. Abdul Khalid berkata, cadangan itu akan dapat mempertingkatkan kualiti pendidikan dan persaingan di kalangan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) tersebut…

Ulasan: Kalau perlu, kita boleh mempertingkatkan lagi kualiti pendidikan dan persaingan di kalangan pelajar UiTM tapi tanpa ambil bukan pelajar bukan bumiputera. Kita boleh lakukan sendiri. Terima kasih.

Peguam Islam perlu terajui Majlis Peguam - Zulkifli Nordin
(Harakah) -"Sudah sampai masanya peguam yang beragama Islam mengambilalih teraju kepimpinan Majlis Peguam," kata ahli exco Persatuan Peguam Islam, Zulkifli Nordin.
Beliau berkata, ini bagi mengelakkan Majlis Peguam menganjurkan forum yang boleh menimbulkan kemarahan orang Islam. Malaysiakini melaporkan, Zulkifli yang juga ahli Parlimen KeADILan Kulim-Bandar Baharu memberitahu pemberita demikian selepas menyertai perhimpunan membantah penganjuran forum awam 'memeluk Islam' anjuran majlis tersebut di ibu negara hari ini.

Ulasan: Kita lebih tahu tentang keadilan. Tak percaya? Lihat ummat Islam di Singapura dan India..

Suhakam minta kerajaan kawal harga barang
KOTA BHARU 10 Ogos - Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) meminta kerajaan mengkaji semula punca kenaikan harga barang yang kini dianggap terlalu tinggi dan membebankan golongan rakyat termiskin.
Pesuruhajaya Suhakam yang juga Pengerusi Kumpulan Kerja Hak Ekonomi, Sosial dan Kebudayaan (Ecosoc), Datuk Dr. Denison Jayasooria berkata, kerajaan perlu mencari kaedah terbaik sama ada menurunkan harga barang atau mengawal kenaikan harga barang…

Ulasan: Bila PM mengisytiharkan kenaikan harga minyak petrol dan diesel, apakah hal ini telah di fikirkan?

Gadaian RM18j lesap
KOTA BHARU: Empat penjenayah professional bertopeng memecah masuk sebuah kedai pajak gadai Islam, Ar-Rahn di Jalan Tengku Chik, dekat sini, tengah malam kelmarin sebelum melarikan pelbagai barangan kemas yang disimpan dalam 238 peti simpanan barangan kemas bernilai kira-kira RM18 juta…(hmetro, 11/8/08).

Ulasan: Cari jalan supaya lebih berhati-hati bila kita menerima amanah pelanggan.
Nota: Barang kemas Ar-Rahn dicuri RM19.9 juta
KOTA BHARU 12 Ogos - Polis Kelantan hari ini mengesahkan barang kemas yang dilarikan pencuri dari pajak gadai Islam, Ar-Rahn cawangan Kota Bharu 1, di Jalan Temenggung di sini awal pagi Sabtu lalu bernilai RM19.9 juta.
Difahamkan ia merupakan kes kecurian terbesar dalam sejarah di negeri ini dan barang kemas berkenaan dipercayai kepunyaan puluhan ribu pelanggan yang dijadikan cagaran untuk mendapatkan wang tunai secara mudah…

No comments: