Thursday, June 25, 2009

Fokus identiti nasional

JAKARTA 24 Jun - Tiga calon yang merebut jawatan Naib Presiden Indonesia hari ini memperkatakan tentang isu identiti nasional dalam satu perdebatan di kaca televisyen malam tadi, satu daripada lima sesi debat menjelang pilihan raya Presiden (Pilpres) pada 8 Julai ini.

Isu identiti kebangsaan adalah perkara sensitif di Indonesia kerana sejarah penjajahan dan kebimbangan negara ini akan berdepan masalah besar selepas Suharto meletak jawatan pada 1998.

Ia juga membawa maksud kepada kurangnya pemusatan kuasa, cara berhubung dengan pelabur asing dan juga layanan terhadap minoriti lain dalam negara yang majoriti penduduknya beragama Islam ini.

Gandingan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono, Boediono, adalah bekas menteri kewangan dan gabenor bank pusat sementara dua calon Naib Presiden lain adalah bekas jeneral dari era Suharto dengan rekod hak asasi manusia yang teruk.

Calon Naib Presiden kepada bekas Presiden, Megawati Sukarnoputri adalah Prabowo Subianto manakala Naib Presiden, Jusuf Kalla memilih Wiranto sebagai gandingan…

Ulasan: Bilakah kerajaan BN yang wujud kini akan bersetuju untuk adakan dan hadir sesi debat di antara BN dan Pakatan Rakyat menjelang pilihan raya umum ke 13. 

No comments: