Monday, June 01, 2009

Hamas-Fatah bertempur

NABLUS 31 Mei - Ketegangan antara dua puak utama Palestin memuncak hari ini selepas satu operasi untuk menangkap seorang ketua pergerakan Hamas di Tebing Barat mencetuskan kejadian tembak-menembak yang mengakibatkan enam orang terbunuh.

Hamas yang memerintah Genting Gaza memberi amaran bahawa dengan menjalankan operasi tersebut yang membunuh seorang pejuang kanannya, Parti Fatah pimpinan Presiden Mahmud Abbas telah melintasi 'garisan merah'.
Pertempuran bersenjata itu tercetus apabila polis yang setia kepada Abbas cuba menangkap komander sayap bersenjata Hamas di utara Tebing Barat, Mohammed al-Samman yang juga dikehendaki oleh Israel...

Ulasan: Emak dahulu menasihati kami yang sering bergaduh maklum semasa kecil: Bila adik-beradik bergaduh, orang lain bertepuk tangan. Bila Hamas-Fatah bertempur, Israel dan kuncunya mengapi-apikan lagi dan mungkin memberi senjata yang lebih canggih. Tapi habis masa dan tenaga umat Islam berlawan sama sendiri. Sewajarnya semua senjata kita menghadap kepada musuh bersama iatu regim haram Israel.

No comments: