Monday, June 22, 2009

Mousavi sedia syahid?

TEHERAN 21 Jun - Pemimpin pembangkang Iran, Mirhossein Mousavi sudah 'bersedia untuk mati syahid' dalam mengetuai protes yang telah menggegarkan Republik Islam ini dan mencetuskan amaran pertumpahan darah daripada pemimpin tertingginya, Ayatollah Ali Khamenei.

Mousavi semalam juga menggesa mogok umum dilancarkan di seluruh negara jika beliau ditangkap.

Sebaik sahaja senja berlabuh, laungan Allahu Akbar bergema dari atas bumbung bangunan di seluruh utara Teheran selama hampir sejam malam tadi, sama seperti taktik yang pernah digunakan semasa revolusi Islam 1979 yang menjatuhkan Shah Iran.

Dalam tindakan penuh simbolik, seorang pengebom berani mati meletupkan diri di makam bapa revolusi Islam Iran, Ayatollah Ruhollah Khomeini, sementara kekacauan terus merebak di seluruh Teheran tanpa menghiraukan larangan ke atas demonstrasi.

Televisyen kerajaan hari ini melaporkan, sekurang-kurangnya 19 orang maut dan lebih 100 lagi cedera dalam kekacauan tersebut…

Ulasan: Boleh syahid bila bergaduh sesama Islam? Yang tentu bergembira bila Iran menjadi tidak stabil dan akhirnya lemah ialah Israel dan Amerika Syarikat.

No comments: