Wednesday, June 24, 2009

Ki-moon dituduh campur tangan di Iran

TEHERAN 23 Jun - Iran menuduh Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Ban Ki-moon campur tangan dalam hal ehwal di negara ini apabila mengeluarkan kenyataan mengulas mengenai pilihan raya Presiden di republik Islam ini, yang diadakan pada 12 Jun lalu.

Agensi berita ISNA melaporkan, Ki-moon semalam menggesa supaya pihak berkuasa Iran menghentikan tindakan kekerasan terhadap orang awam di Iran dan menggesa pihak berkuasa menghormati hak asasi ketika mengendalikan penunjuk perasaan yang membantah keputusan pilihan raya Presiden di negara ini.

"Encik Ki-moon, dipengaruhi oleh kuasa besar, menafikan realiti yang berlaku semasa pilihan raya Presiden Iran dan kenyataannya itu jelas bercanggah dengan tugasnya dan secara jelas telah campur tangan dalam hal ehwal Iran," ISNA memetik jurucakap Kementerian Luar Iran Hassan Qashqavi, sebagai berkata.

Iran telah meningkatkan kecamannya terhadap campur tangan asing dalam hal ehwal dalaman negara ini sejak beberapa hari lalu…

Ulasan: Kenapa pula majoriti terpaksa akur dengan kehendak minoriti di Iran? Jelas bahawa campur tangan asing melalui pelbagai cara dalam hal ehwal dalaman negara Iran bertujuan untuk melemahkan penentangannya terhadap Israel dan AS. Senang saja: Dengan menyokong pihak minoriti melawan kerajaan Iran tanpa menghantar tentera pun. Ingatlah bukan senang mencari Presiden yang sanggup mencabar kekuasaan Israel dan AS.

No comments: