Thursday, March 10, 2011

Tiada pegawai khas untuk isteri Perdana Menteri

2011/03/10 DEWAN Rakyat semalam diberitahu tiada kakitangan tetap atau kontrak diperuntukkan khusus bagi isteri Perdana Menteri. 

Sebaliknya, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, berkata pegawai dari Pejabat Perdana Menteri dari semasa ke semasa membantu isteri Perdana Menteri dalam menjalankan tugasnya. 

“Oleh itu, tidak timbul elemen kos tambahan dan kakitangan yang menguruskan isteri Perdana Menteri kerana mereka adalah kakitangan kepada YAB (Yang Amat Berhormat) Perdana Menteri. 
 
"Bagaimanapun bagi memudahkan urusan kerja pentadbiran seperti surat-menyurat, jemputan rasmi serta membolehkan pihak awam berhubung dengan pejabat Perdana Menteri mengenai pembabitan beliau untuk jemputan dari dalam dan luar negara, beberapa pegawai ditugaskan membantu menguruskan hal sedemikian,” katanya…



Kerajaan tanggung kos lawatan Rosmah RM134,000 
Harakahdaily.net

KUALA LUMPUR, 9 Mac: Kos keseluruhan lawatan rasmi isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor ke Arab Saudi, Oman dan Bangladesh ditanggung kerajaan berjumlah RM134,317.76.

Perkara itu dimaklumkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz dalam jawapan bertulisnya terhadap soalan sama Ahli Parlimen Rasah, Loke Siew Fook dan Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar di parlimen hari ini.

Bagaimanapun,soalan Firdaus sama ada kos itu tersenarai dalam bajet 2011, tidak dinyatakan jawapan.

Dalam penjelasan itu, Nazri berkata rombongan yang diketuai Rosmah itu turut disertai Menteri Wanita, isteri-isteri menteri, menteri besar-menteri besar, ketua menteri serta beberapa pegawai kerajaan.

Rombongan ke bandar Riyadh, Muscat dan Dhaka itu juga mendapat kelulusan Jemaah Menteri.

Isu lawatan Rosmah sebelum ini menjadi pertikaian banyak pihak ekoran didakwa melangkaui bidang kuasa menteri berkaitan yang hanya menjadi peserta rombongan.

Turut dipertikaikan, duit rakyat yang digunakan untuk menanggung kos lawatan tersebut di saat rakyat berdepan pelbagai tekanan ekonomi.

Nazri memberitahu, di Riyadh, Rosmah dijemput menyampaikan ucaptama di Seminar Antarabangsa Pertama, mengenai Pengurusan Kualiti Pendidikan K-12, atas jemputan Timbalan Menteri Pelajaran Arab Saudi.

Di Muscat pula, Rosmah diundang daripada Menteri Pembangunan Sosial Oman manakala di Dhaka, isteri perdana menteri itu diundang Madam Cherie Blair, Penaung Asian University for Women dan menyampaikan ucaptama di Simposium Memikirkan Masa Hadapan Asia.

Berhubung isu jabatan First Lady of Malaysia (FLOM) yang sebelum ini dimuatkan dalam web Pejabat Perdana Menteri pula, Nazri berkata ianya dibuang kerana menimbulkan kekeliruan.

Jabatan itu kini kata Nazri sedang dalam proses penyelenggaraan.

Ulasan: Tiada pegawai khas tetapi ada pegawai kerajaan yang kena membantunya. Ingatkan BN/UMNO yang membayar gajinya. Beginilah BN/UMNO menghabiskan wang rakyat.

No comments: