Wednesday, February 20, 2008

Jangan biarkan mahkamah dilihat sebagai teater

KUALA LUMPUR 19 Feb. - Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah bertitah, pengamal undang-undang wajib mempertahankan kesucian mahkamah daripada dipesongkan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.
Baginda bertitah, pengamal undang-undang sama sekali tidak boleh membiarkan mahkamah dilihat oleh masyarakat sebagai satu teater melakonkan bangsawan yang skripnya ditulis oleh pengarah tertentu...(UM, 20/2/08).

Ulasan: Harapkan pagar, pagar makan padi. Semua ini berlaku di depan mata kita semasa kerajaan BN memerintah Malaysia. Tentu kita masih ingat: Correct, correct, correct dan not relevant.

Pengundi luar Kedah diminta pulang
ALOR STAR 19 Feb. - Sebanyak 20 peratus pengundi di luar Kedah diminta pulang untuk menunaikan tanggungjawab mereka memilih kerajaan baru pada 8 Mac ini.
Setiausaha Kerja UMNO Kedah, Datuk Ariffin Man berkata, adalah menjadi satu kerugian kepada negara jika mereka tidak pulang mengundi pada Pilihan Raya Umum Ke-12. Beliau berkata, ini kerana tanggungjawab mengundi bukan selalu sebaliknya ia hanya datang empat atau lima tahun sekali.
''Jadi anak-anak Kedah perlu pulang untuk menunaikan kewajipan anda," ujarnya ketika di temui Utusan Malaysia di sini semalam.
Menurut Ariffin, sebanyak 877,934 orang layak mengundi di Kedah berdasarkan daftar pemilih induk yang digazetkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)...(UM, 20/2/08).

Ulasan: Jom kita balik, pangkah parti selain dari BN.

Demonstrasi jalanan ranapkan negara
KUALA LUMPUR 19 Feb. – Demonstrasi jalanan adalah budaya kasar dari Barat yang sama sekali tidak dapat diterima oleh masyarakat negara ini, kata Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.
Rais mengulas kenyataan Abdul Hadi bahawa parti pembangkang itu akan melaksanakan demokrasi lebih telus termasuk membenarkan demonstrasi jalanan jika berjaya membentuk kerajaan selepas pilihan raya umum 8 Mac ini. Dalam kenyataannya di Kangar semalam, Abdul Hadi berkata: “Jadi apa salahnya buat demonstrasi? Biarlah mereka buat, bukannya mereka bakar kereta. Kalau bakar, ambillah tindakan.” ...(UM, 20/2/08).

Ulasan: Sekadar contoh, Amerika Syarikat dan Britain mengizinkan demonstrasi jalanan. Kehadiran polis hanya untuk menjaga keselawatan awam. Tapi demonstrasi jalanan tidak pun meranapkan negara maju itu. Kenapa kerajaan BN berpandangan negatif terhadap rakyat dan keupayaan pihak polis kita?

UM mohon kelulusan jual tanah
KUALA LUMPUR 19 Feb. - Universiti Malaya (UM) hari ini menyatakan ia telah mengemukakan satu cadangan kepada Kementerian Pengajian Tinggi untuk membangunkan tanah yang kurang digunakan seluas 27.5 ekar (11 hektar) dari keseluruhan tanah kampus utamanya seluas 900 ekar (360 hektar).
Penyelesaian projek pembangunan itu dengan jayanya dijangka menyediakan UM dengan pendapatan minimum RM312 juta atau nilai tanah sebanyak RM200 juta dicampur satu bahagian keuntungan pemaju, yang mana lebih tinggi, kata UM.
Ia menyatakan demikian dalam satu kenyataan bahawa Naib Canselor Datuk Rafiah Salim mewakili Lembaga Pengarah (UMBD) universiti dan universiti telah memohon menteri untuk meluluskan projek pembangunan itu pada 25 Januari...(UM, 20/2/08).

Ulasan: Mari kita selamatkan harta Universiti Malaya (UM) dari projek pembangunan.

Malaysia layak digelar negara kebajikan
KOTA KINABALU 19 Feb. - Malaysia telah lama layak digelar negara kebajikan berdasar kepada pelbagai bantuan dan subsidi yang diagihkan kepada rakyat setiap tahun sehingga mencapai puluhan bilion ringgit.
Ahli Parlimen Papar, Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, berikutan itu apa yang dijanjikan oleh Pas untuk menjadikan Malaysia sebagai negara kebajikan tidak lagi relevan dan ketinggalan zaman...(UM, 20/2/08).

Ulasan: Tapi di bawah kerajaan BN rakyat hanya mendapat subsidi sedangkan ramai pemimpinnya dari pelbagai peringkat sibuk mengaut khazanah negeri/negara secara yang tidak sah untuk kepentingan sendiri, sahabat handai dan kroni-kroni mereka.

Ikut hawa nafsu – Johari Baharom
JITRA 19 Feb. – Tindakan parti pembangkang untuk membenarkan demonstrasi jalanan sekiranya memenangi pilihan raya kali ini adalah tidak berasas dan mengikut hawa nafsu.
Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Johari Baharom berkata, apa jua kenyataan yang dikeluarkan oleh para pemimpin Pas tidak konsisten dan cakap-cakap orang yang tidak bertanggungjawab...(UM, 20/2/08).

Ulasan: Seolah-olah pemimpin BN tidak ikut nafsu. Bukankah Perlembagaan Malaysia yang ada membenarkan perhimpunan aman?

Pembangkang menang besar -- Parti pemerintah sekutu Pervez mengaku kalah
ISLAMABAD 19 Feb. – Parti pemerintah yang menjadi sekutu Presiden Pervez Musharraf, Liga Muslim Pakistan-Q (PML-Q) kalah teruk di tangan pembangkang, Parti Rakyat Pakistan (PPP) dan Liga Muslim Pakistan-N (PML-N) pada pilihan raya Parlimen Pakistan yang diadakan semalam.
&
Pervez kini ‘tempang’, mungkin hilang kuasa
ISLAMABAD – Presiden Pervez Musharraf bakal menjadi “harimau tidak bertaring” dan mungkin kehilangan kuasa sekiranya keputusan awal pilihan raya yang menyebelah kepada pembangkang berterusan sehingga semua undi dikira.

Ulasan: Susahnya hendak mencapai kemuncak kuasa. Tiba-tiba sudah di senjakala kekuasaan. Rugilah siapa yang menjadi khadam untuk oang lain walaupun dia kononnya pemimpin besar di depan rakyat. Bila rakyat berani bangun menuntut hak walaupun hanya melalui peti undi menunjukkan rakyat hakim negara. Tahniah kepada rakyat Pakistan, supaya Pakistan menjadi makmur, aman dan bebas dari rasuah.

Mendidik anak bangsa usaha tanpa noktah
SEREMBAN 19 Feb. - Menjadi pendidik dan mendidik anak bangsa tidak akan terhenti sampai bila-bila, bahkan ia merupakan usaha berterusan tanpa noktah.
Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, agenda pendidikan sentiasa diberi keutamaan oleh kerajaan, malahan ia dipertingkatkan dari semasa ke semasa untuk memastikan pelajar anak negeri ini cemerlang dalam semua peperiksaan.
''Saya mahu melihat pendidikan di kalangan anak-anak kita sentiasa meningkat. Bagi saya, ilmu itu terlalu penting kerana dengan ilmu sahajalah, rakyat akan berjaya mara ke hadapan," katanya pada majlis ramah mesra bersama warga pendidik Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan (JPNS) di Klana Resort di sini hari ini...(UM, 20/2/08).

Ulasan: Anak-anak kita yang kita didik dengan kasih sayang di rumah menjadi rosak apabila kerajaan membiarkan maksiat bersepah di sana sini tanpa sekatan : Percampuran bebas, seks bebas, pesta seks, pelayan/gro, pesta arak, karaoke dan kelab malam, dadah, bohsia. Kebanyakannya akan mewujudkan bayi haram.

Wakil-wakil rakyat BN TIDAK menggunakan kuasa pemerintah selama ini untuk mempersempitkan lorong ke arah maksiat tetapi meluaskannya kini menjadi lebuh raya maksiat. Semua orang jika tidak berhati-hati akan terlibat. Manakah wakil rakyat kita yang sayangkan anak bangsa?

No comments: