Monday, February 18, 2008

Timbang semula BM dalam Sains, Matematik – Abdullah

PULAU PINANG 17 Feb. – Kerajaan akan menimbangkan permintaan untuk menggunakan bahasa ibunda dalam mata pelajaran Sains dan Matematik di sekolah rendah.
Bagaimanapun, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, pertimbangan itu akan dibuat selepas kajian terperinci mengenai keberkesanan penggunaan bahasa Inggeris bagi kedua-dua mata pelajaran itu dilakukan.

Ulasan: Kerajaan BN yang telah mewajibkannya tanpa restu dan sokongan dari ilmuan dan pakar bahasa Melayu. Tidak semestinya belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris menjadikan negara ini maju. Lihatlah kepada negara Jepun, Russia, Perancis dan Jerman.

Negara Islam sepakat amal Islam Hadhari
KUALA LUMPUR 17 Feb. - Delegasi Multaqa Alumni Al-Azhar 2008 di sini sepakat agar semua negara Islam mengamalkan pendekatan Islam Hadhari yang diamalkan oleh Malaysia untuk memacu kemajuan umat Islam.
Naib Canselor Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Prof. Datuk Dr. Abd. Shukor Husin berkata, ini kerana pendekatan tersebut menumpukan kepada pembangunan rohani dan spiritual yang seimbang.

Ulasan: Apakah Islam itu tidak lengkap sehingga Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi terpaksa mempelopori Islam Hadhari?

Sistem politik Islam jawapan permasalahan negara
KUALA LUMPUR 17 Feb. - Sistem politik Islam dilihat penyelesai kepada pelbagai masalah rumit yang menggugat kestabilan kebanyakan negara-negara Islam hari ini.
Profesor Dr. Fu'ad Mohamed Al-Nadi dari Universiti Al-Azhar berkata, sehubungan itu, umat Islam perlu segera mempraktikkan sistem politik Islam seperti yang diwarisi pemerintahan cendekiawan Islam satu masa dahulu.
"Masalah yang melanda negara Islam sebenarnya, hanya dapat diselesaikan dengan mempraktikkan sistem politik Islam.
"Ia lengkap. Cendekiawan Islam dahulu sudah membuktikan politik Islam menjamin kestabilan dan keamanan negara mereka," katanya.
Beliau berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja bertajuk 'Pengertian Sistem Politik Islam dan Keistimewaan Berbanding Sistem Politik Semasa' sempena Multaqa Sedunia Alumni Al-Azhar 2008 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) di sini hari ini.

Ulasan: Mesej kepada kerajaan Muslim di mana saja termasuk Malaysia bahawa permasalahan negara dapat di selesaikan melalui sistem politik Islam. Bukan hanya dengan berkokok berderai-derai ekor bergelumang dengan tahi.

Prestasi baik ekonomi negara bukan rekaan
GEORGETOWN: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam menegaskan kerajaan tidak pernah menipu rakyat berhubung kedudukan ekonomi negara, sebaliknya prestasi memberangsangkan yang dicapai Malaysia disokong statistik dan diperakui badan antarabangsa...(BH, 18/2/08).

Ulasan: Walaupun rakyat kita kini menderita kerana kos hidup semakin tinggi, harga minyak melambung, rasuah membarah, jenayah meningkat, demokrasi terhakis, dan khazanah negara dibolot kroni?

Guru diminta usah terpedaya dakyah burukkan kerajaan
KOTA BHARU: Kementerian Pelajaran mengingatkan guru agar tidak terpedaya dengan dakyah pembangkang hingga sanggup memburukkan kerajaan, khususnya menjelang pilihan raya umum pada 8 Mac ini.
Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh Omar, berkata warga pendidik memainkan peranan penting menyampaikan dasar kerajaan bagi menepis tindakan pembangkang memanipulasi pelbagai isu termasuk yuran percuma...(BH, 18/2/08).

Ulasan: Tidak mungkin guru yang mengajar murid menjadi warganegara yang baik menyokong kerajaan yang tidak suka kepada pilihan raya yang bersih dan adil. Undi adalah hak rakyat. Jangan takut mengundi selain BN.

BN Selangor yakin sapu bersih semua kerusi: MB
PETALING JAYA: Barisan Nasional (BN) Selangor yang yakin menyapu bersih 22 kerusi Parlimen dan 56 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN), termasuk dua kerusi DUN memperkenalkan slogan ‘Beri Masa Seminit Untuk Memangkah BN, Kami Akan Membela Rakyat Untuk Lima Tahun.’ ...(BH, 18/2/08).
Ulasan: Rupa-rupa BN hendakkan rakyat memilihnya lagi kerana perjuangan untuk mengaut khazanah/kekayaan negeri dan negara untuk diri sendiri, kaum kerabat dan kroni-kroni mereka melalui jalan yang tidak sah masih LAGI tidak selesai. Undi kita bertujuan hanya untuk memilih wakil rakyat yang menjaga kepentingan rakyat bukan untuk menjaga kepentingan peribadinya.

BN tak gentar parti nyamuk: Mustapa
KOK LANAS: Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak gentar dengan kemunculan parti ‘nyamuk’ yang mahu bertanding pada pilihan raya umum kali ini kerana yakin rakyat tidak mudah terpengaruh dakyah mereka.
Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Mustapa Mohamed, berkata Kerajaan BN mempunyai misi yang lebih besar dalam memajukan rakyat dan negara daripada melayan mereka.
"Parti nyamuk termasuk Parti Mahasiswa tidak akan menggerunkan Kerajaan BN, malah kita tahu mereka tidak mampu mempengaruhi segala perancangan yang sudah dirancangkan...(BH, 18/2/08).

Ulasan: Betulkah BN tidak gentar? Kalaulah rakyat Malaysia tidak dirosakkan oleh BN sepanjang pemerintahannya sudah tentu akan memilih kerajaan yang BERSIH dan ADIL. Tapi bagaimana dengan pengundi hantu? Gerakan merasuah pengundi dalam pelbagai cara sedang giat dijalankan.

No comments: