Thursday, February 28, 2008

Pembangkang iri hati

ALOR STAR 27 Feb. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata pembangkang menabur fitnah dan membuat tohmahan terhadap Barisan Nasional (BN) kerana merasa iri hati terhadap kejayaan parti itu mentadbir negara yang mendapat sokongan padu masyarakat pelbagai kaum. Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat bagi Parlimen Kuala Kedah dan lawatan ke peti undi Taman Sri Putra, Kuala Kedah di sini hari ini.

Ulasan: Rakyat akan mengundi dalam pilihan raya umum ke 12. Pembangkang perlu di lihat sebagai cermin untuk membetulkan yang salah yang di lakukan olen kerajaan BN. Sekiranya maklumat yang di dedahkan TIDAK BETUL sila saman atau laporkan kepada polis untuk siasatan lanjut.

Pas keluar fatwa benarkan calon mengumpat
BESUT 27 Feb. – Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mengeluarkan ‘fatwa’ terbarunya sempena Pilihan Raya Umum Ke-12 dengan membenarkan semua calon Pas yang bertanding mengumpat, membuat tuduhan serta mendedahkan keburukan lawan masing-masing.
Beliau berkata, Islam membenarkan tindakan tersebut kerana urusan memilih pemimpin merupakan satu perkara yang amat besar selain menepati sistem demokrasi moden.
Menurut Abdul Hadi, ia bertujuan untuk memastikan semua bakal wakil rakyat bebas daripada segala anasir yang boleh menjejaskan kredibiliti serta kewibawaan sebagai pemimpin.
Beliau menyamakan tindakan tersebut dengan sebuah hadis Rasulullah S.A.W berhubung soal mencari jodoh yang membenarkan keburukan seseorang itu didedahkan bagi mengelak berlakunya penganiayaan kepada pasangan.
‘‘Itu soal meminang tetapi yang kita bincangkan ini adalah soal memilih pemimpin. Urusan memilih pemimpin adalah lebih besar daripada meminang.
‘‘Oleh itu tidak salah mendedahkan keburukan-keburukan yang pernah mereka lakukan sebelum ini,” katanya ketika memberi ceramah umum di Kuala Besut dekat sini malam tadi.
Justeru Abdul Hadi berkata, ketika dalam tempoh berkempen, semua parti politik boleh berhujah dan boleh tuduh-menuduh antara satu sama lain.
‘‘Yang dituduh kena jawab, kalau tidak lepas jawab, rakyat akan hukum kerana rakyat dengar apa yang mereka katakan. Ini dinamakan demokrasi.
‘‘Sesetengah ustaz kata tidak boleh mengumpat, dia sebenarnya ‘dok tahu kale’ (tidak berilmu). Ulama-ulama kita telah mengarang satu kitab yang membenarkan kelemahan, kerosakan dan kejahatan seseorang itu didedahkan,” ujarnya.
Menurut Abdul Hadi, individu yang hendak menjadi ketua serta orang penting dalam negara boleh didedahkan rahsia-rahsianya supaya kerajaan yang diperintah menjadi bersih.
Beliau turut menjelaskan negara berkebajikan yang terdapat di dalam manifesto pilihan raya Pas antaranya menurunkan harga minyak, memperkenalkan sistem pendidikan percuma dan kesihatan percuma.
‘‘Jika Pas dan rakan-rakan pembangkang diberi kepercayaan memerintah negara dan negeri ini, kita akan melaksanakan konsep negara berkebajikan seperti yang terdapat dalam manifesto parti kita. Ini janji kami,” tegas beliau.
Beliau juga menyelar tindakan kerajaan Terengganu membina Masjid Kristal di Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man yang didakwanya satu projek yang sia-sia.
Menurut beliau, masjid itu bukan dibina untuk kemudahan bersembahyang, sebaliknya hanya untuk menunjuk-nunjuk.
‘‘Di pulau itu tidak ada orang dan tidak ada penduduk kampung. Ia hanya bertujuan untuk menunjuk-nunjuk kepada pelancong.
‘‘Masjid seperti ini diharamkan oleh Allah kerana ia dikategorikan sebagai masjid dirar,” katanya.

Ulasan: Pilihlah calon wakil rakyat yang bersih dari segala segi supaya kerajaan yang memerintah menjadi bersih.


MB telah diarah cari calon bersih
JITRA 27 Feb. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, beliau telah cuba sedaya upaya untuk memastikan semua calon Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-12 adalah bersih sebelum mereka disenaraikan sebagai calon parti.
Perdana Menteri berkata, jika seorang calon itu disabitkan dengan kesalahan rasuah dan jenayah, maka calon itu tidak akan dibenarkan bertanding dalam pilihan raya.

Ulasan: Bagaimana Pak Lah sebagai Pengerusi BN nak jawab 2 berita yang di perturukan di sini: 1) Abdullah, BN Kedah tipu pengundi: Senaraikan calon yang pecah amanah
POKOK SENA, 28 Feb (Hrkh) - Barisan Nasional (BN) khususnya di Kedah menerima tamparan hebat dan bakal kehilangan kepercayaan rakyat lantaran calonnya di Dun Bukit Pinang, Omar Saad telah dipecat daripada Koperasi Guru-Guru Melayu Kedah termasuk jawatan yang disandangnya sebagai Setiausaha kerana didakwa pecah amanah.
Surat koperasi itu telah dikeluarkan kepada beliau termasuk tujuh lagi yang lain yang didapati bersalah kerana melakukan tindakan salah guna kuasa membabitkan urusan pembelian tanah seluas 105 relung dan pemecatan tersebut berkuatkuasa pada 25 Disember lalu.
Mesyuarat Agung Koperasi tersebut telah mendapati Omar bersalah setelah beberapa siasatan dibuat mengikut aturan seksyen 64 dan 66 akta koperasi berhubung isu berkenaan dan satu laporan polis juga telah dibuat oleh ahli koperasi di Balai Polis Daerah Kota Setar pada 5 Ogos lalu.
"Walaupun tidak mendatangkan implikasi dari sudut undang-undang termasuk pembatalan pencalonan beliau, pemecatan itu jelas membuktikan bahawa kewibawaannya untuk menjalankan amanah dan tanggungjawab terhadap rakyat sangat diragui dan boleh mendatang kesan buruk kepada penduduk kawasan dan negeri Kedah sendiri,"kata Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar sewaktu dihubungi Harakahdaily baru-baru ini.
Malah beliau sangsi bagaimana Pengerusi BN, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi boleh meluluskan senarai calon seperti Omar yng sudah jelas melakukan kesalahan sedangkan kriteria memilih calon yang diuar-urakan selama ini adalah bersih.

"Abdullah kata dia sudah 'scan' calon-calon dan mendapat maklumat daripada pelbagai agensi seperti polis, Badan Pencegah Rasuah (BPR), kastam dan sebagainya untuk memastikan mereka benar-benar bersih.
"Sebaliknya Abdullah tipu rakyat, senaraikan juga calon bermasalah kepada rakyat," katanya lagi.
Natijahnya kata Mahfuz, terbukti Abdullah sangup menipu rakyat khususnya penduduk di Dun dan Parlimen Pokok Sena dalam menampilkan calon berwibawa.
Bagaimanapun Mahfuz hairan seorang bekas calon Aman Khan telah digugurkan oleh BN daripada bertanding di Jitra kerana turut dipecat daripada koperasi yang sama.
Tempat beliau kemudian digantikan dengan Dato' Saad Man sebaliknya Omar Saad masih tersenarai menjadi calon, kata Mahfuz.
"Pak Lah sanggup hina kami, rakyat Kedah kerana memilih calon korup dan dalam masa sama paksa penduduk pilih calon yang korup untuk jadi wakil rakyat," katanya.
"Apakah jaminan jika beri mandat kepadanya, sedangkan waktu menjadi setiausaha pun dia telah pecah aman," katannya yang merupakan calon PAS bagi Parlimen Pokok Sena.
Beliau dalam pada itu menyeru seluruh penduduk negeri Kedah dan rakyat menolak semua calon BN di semua tempat khususnya di Dun tersebut pada pilihan raya umum akan datang dan memberi peluang untuk PAS yang akan menjalankan tangungjawab penuh amanah dan dedikasi selaras dengan tuntutan agama.
"Jika beliau sanggup menipu koperasi dan guru-guru, apa jaminan beliau tidak akan melakukan perkara sama kepada para petani dan penduduk miskin di kawasannya," katanya.
"Saya menggesa supaya Abdullah dan Menteri Besar Kedah menarik balik pencalonan Omar Saad kerana Aman Khan juga tidak disenaraikan sebab kes yang sama. Jika tidak Abdullah jelas telah menyenaraikan calon tidak bersih dan rakyat perlu menolaknya," kata Mahfuz yang pernah memenangi kerusi Parlimen Pokok Sena pada tahun 1999.

2) Lim: BN leaders should be hauled up by ACA
GEORGE TOWN (Feb 27, 2008): DAP secretary-general Lim Guan Eng says at least four former cabinet ministers should be hauled up by the Anti-Corruption Agency for investigations if the Barisan Nasional (BN) coalition is serious about fighting corruption.
Naming the four ministers, Lim said one should have been investigated for the RM4.6 billion Port Klang Free Zone scandal, another for signing off shares for family members, one for a RM30 million scandal which is being exposed and investigated by the Movement for Democracy and Anti-Corruption (Gerak) and another for numerous allegations of corruption over the years.
"We urge the ACA to act against these BN leaders without fear or favour," he added...(malaysia-today.net).

3) Samy Vellu, Kalau Tak Betul, Sila Saman Anuar Di Mahkamah...
ULU Klang 27 Feb. Menteri Kerja Raya Datuk Seri Samy Vellu dicabar supaya menyaman Datuk Seri Anwar Ibrahim, kerana ucapan Datuk Seri Anwar menyebutkan bagaimana kenaikan tol sebenarnya untuk membiayai rasuah dan rompakan kroni-kroni BN. Ucapan itu dibuat semasa merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Kesatuan Pekerja-Pekerja Bank Kebangsaan (NUBE) di Port Dickson pada Januari 2007 lalu.

Demikian dinyatakan oleh penulis dan penganalisis politik, Dr. Haji Mohd Hasyim dalam ucapannya di suatu pertemuan ringkas dengan Grop Universiti Hulu Klang dekat sebuah restoran di Hulu Klang, malam tadi. Katanya, “Kalau tak betul kenapa tak saman?? Sudah setahun lebih berlalu. Mahfumnya, apa yang disebut Datuk Seri Anwar itu bukan tuduhan melulu..”
Datuk Seri Anwar mendedahkan, pada tahun 1997 Menteri Kerja Raya Datuk Seri Samy Vellu telah meminta untuk menaikkan tol, tetapi beliau selaku Menteri Kewangan masa itu telah menolak, kerana tiada sebab untuk berbuat demikian. Selepas Samy Vellu terus mendesak, Anwar memberitahunya, baik dia terus letak jawatan sebagai Menteri dan berkerja dengan syarikat konsesi tol tersebut.
Kemudian seorang Tan Sri meminta temujanji dengan Anwar, dan mendakwa beliau terpaksa membayar beberapa pihak, dari Perlis hingga ke Johor, yang menyebabkan pendapatan syarikat konsesi jauh melebihi kos pembinaan lebuh raya tersebut.
Bekas Timbalan Perdana Menteri itu membalas, “Anda membayar perompak dan penyangak ini berjuta-juta ringgit. Dan anda mahukan saya selaku Menteri Kewangan menandatangani dokumen ini agar pekerja, guru dan petani membayarnya?” Sebaik sahaja Datuk Seri Anwar dipecat, tol dinaikkan pada September 1998...(tranungkite).

Pembangkang diminta tidak kaburi mata rakyat
BUKIT MERTAJAM 27 Feb. - Pembangkang diminta tidak lagi mengabui mata rakyat dengan mengeluarkan kenyataan mahu menurunkan harga minyak sedangkan ia mustahil untuk dilaksanakan.
Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Rafidah Aziz yang menyifatkan tekad pembangkang itu tidak ubah seperti 'angan-angan Mat Jenin' menjelaskan bahawa penentuan harga minyak sebenarnya di luar kawalan sesebuah negara.
Tegasnya, harga minyak dikawal oleh Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan pasaran minyak dunia...

Ulasan: Tapi harga minyak di dalam negara Malaysia di tentukan oleh kerajaan BN. Kalau kerajaan nak beri percuma pun boleh. Kalau rasa BN tak berupaya dan tak mahu buat sebagaimana janji pembangkang, eloklah rakyat tinggalkan BN kerana selama ini rakyat nampak BN tidak prihatin kepada masalah yang ditanggung rakyat. Sukakah anda harga barang naik?

Sindiket mesin judi lumpuh
JOHOR BAHRU 27 Feb. – Polis berjaya melumpuhkan satu sindiket pengedaran mesin judi di negeri ini apabila sejumlah peralatan komputer dipercayai untuk tujuan tersebut dirampas di Permas Jaya di sini kelmarin.
Dalam serbuan di sebuah premis pada pukul 3 petang itu, peralatan komputer tersebut dianggarkan bernilai kira-kira RM300,000. Bagaimanapun Timbalan Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, Supritendan Zainal Baharom berkata, tiada sebarang tangkapan dilakukan kerana suspek tidak ditemui di premis tersebut...

Ulasan: Selagi rasuah berleluasa tidak mungkin sindiket jenayah boleh dihancurkan.

Persoal larangan guna projektor, LCD
KOTA BHARU 27 Feb. - Pas Kelantan mendakwa polis bersekongkol dengan Barisan Nasional (BN) kerana melarang penggunaan projektor dan skrin besar (LCD) dalam ceramah politik yang diadakan di negeri ini.
Timbalan Pesuruhjaya II Pas Kelantan, Datuk Husam Musa berkata, larangan itu seolah-olah cuba membataskan kempen Pas dan memberikan kelebihan kepada BN yang mempunyai peluang sepenuhnya menggunakan akhbar arus perdana, televisyen dan radio untuk berkempen.
Beliau menyifatkan, arahan yang berkuat kuasa bermula hari penamaan calon telah menafikan hak pembangkang menyampaikan mesej kepada rakyat apabila segala saluran dimiliki dan digunakan oleh BN.

Ulasan: Pelik kenapa polis melarang alat terkini? Ingat: Polis bukan alat BN.

Jangan perjudi masa depan
KOTA TINGGI 27 Feb. - Rakyat diingatkan supaya tidak sekali-kali memperjudikan masa depan dengan memberikan walaupun satu undi kepada parti pembangkang pada Pilihan Raya Umum Ke-12.
Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, ini kerana hanya BN terbukti berjaya membawa kemajuan dan kesejahteraan rakyat hingga dikagumi oleh masyarakat antarabangsa.

Ulasan: Jangan perjudi masa depan di tangan wakil rakyat BN yang telah menyebabkan rasuah dan penyelewengan selama ini.





Bersama Dr Haron Din: Pilihlah parti untuk kebahagiaan dunia, akhirat
Dr Haron Din
Thu | Feb 28, 08 | 10:08:47 am MYT

Soalan | Saya seorang pensyarah di sebuah IPT. Saya tidak berminat soal politik kerana bagi saya, permasalahan politik adalah masalah duniawi dan tidak ada kena mengena dengan ukhrawi (agama). Bagaimanapun saya ingin bertanya, apakah tingkah laku ahli-ahli politik atau pengikut mereka akan dipersoalkan di akhirat tentang sikap politik mereka. Mengapa perlu pilih PAS, tidak BN? - Pensyarah Muda, Kuala Lumpur

No comments: