Wednesday, February 20, 2008

Petua Mengundi 1: Tolak calon rasuah walaupun dari BN

Kuala Lumpur: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mempunyai satu misi menjelang pilihan raya umum 8 Mac nanti. Ini berikutan kenyataannya bahawa masanya sudah tiba untuk MEMBERSIHKAN kerajaan Barisan Nasional (BN), khususnya parti tulang belakangnya.
Sehubungan itu, beliau berharap penyokong BN tidak akan mengundi pemimpin yang KORUP DAN KAYU MATI dalam pilihan raya umum ini.
Dr Mahathir berkata beliau cuba berbuat demikian kerana nampaknya BN tidak mungkin dapat membersihkan dirinya sendiri.
Untuk itu, katanya, jika terdapat calon-calon yang korup dan tidak cekap, maka penyokong BN tidak patut mengundi mereka dan ‘inilah cara kita dapat bersihkan BN dan Umno’.
Dr Mahathir berkata tiada harapan untuk Umno membersihkan parti itu dari dalam kerana sebarang pandangan yang bertentangan dari ahli parti, akan dikekang…(Harakah, 16-29/2/08).

Ulasan: Setuju dengan pendirian Tun. Penyokong BN sewajarnya mengundi parti selain BN sekiranya benar-benar mahu membersihkan BN. Tinggalkan BN untuk sementara waktu sehinggalah BN menjadi lebih baik, dan pemimpin BN dari pelbagai peringkat tidak lagi mengaut khazanah negeri dan negara melalui kroni-kroni mereka.

Sayang kepada rakyat bukan hanya sewaktu kempen dengan merasuah pengundi. Kerajaan yang baik akan menyayangi rakyat selama-lamanya dengan menjadi khadam kepada rakyat serta menghormati dan melindungi hak rakyat.

No comments: