Monday, February 18, 2008

PM LEMAH, BN GAGAL

Rasuah membarah
Harga minyak melambung
Kos hidup tinggi
Jenayah meningkat
Demokrasi terhakis
Khazanah negara dibolot kroni

Perdana Menteri Abdullah mengkhianati mandat besar pilihan raya 2004. Keluhan rakyat tidak dipedulikan. Projek berbilion ringgit diagih sama sendiri. Keupayaannya menguruskan ekonomi dipertikai. Suara kritikan dianggap musuh. Oleh itu tamatkanlah kuasa mutlak dan ego pemimpin BN.
Anda mampu mengubahnya. Gunakan hak anda sebaik mungkin dalam pilihan raya 8 Mac 2008 ini...(Harakah, 16-29/2/08).

Ulasan: Kerajaan BN yang pernah kita lantik melalui undi kita tahun 2004 rupa-rupanya tidak bersungguh-sungguh menjaga kepentingan rakyat kerana tidak bersungguh-sungguh mengawal HARGA MINYAK petrol, diesel dan gas masak MELAMBUNG, KOS HIDUP TINGGI kerana harga barangan naik, JENAYAH (curi, rompak, rogol, bunuh, penculikan kanak-kanak dll) MENINGKAT, rasuah masih membarah, khazanah/kekayaan negeri dan negara dibolot kroni pemimpin, dan demokrasi semakin terhakis.
Oleh itu mari kita tinggalkan BN dalam pilihan raya ini supaya BN menjadi lebih sayang kepada semua rakyat kalau hendak menang daam pilihan raya 5 tahun lagi.

Negara kebajikan: Kita boleh bankrap
SEPANG 14 Feb. – Datuk Seri Najib Tun Razak memberi amaran Malaysia boleh bankrap jika konsep negara kebajikan yang ditawarkan oleh Pas diterima dan dipraktikkan di negara ini...(UM, 15/2/08).

Ulasan: Jangan hanya menolak pendapat orang berdasarkan apa yang parti kita buat selama memerintah Malaysia. Contoh negara kebajikan ialah Britain dan German. Ertinya negara kebajikan pun hebat kerana negara-negara ini lebih maju dari Malaysia. Apabila menolak dengan alasan yang remeh yang tidak tepat semata-mata kita dari parti yang berbeza, itu menunjukkan kedegilan dan kesombongan kita. Sewajarnya kita membaca bahan bertulis mengenai negara kebajikan di seluruh dunia. Bila kita bercakap rakyat boleh nampak kejahilan kita.

Hanya calon jujur, berwibawa, efisien – PM
KUALA LUMPUR 14 Feb. – Barisan Nasional (BN) akan memastikan hanya mereka yang mampu berkhidmat secara jujur, berwibawa dan efisien kepada rakyat disenaraikan sebagai calon pada pilihan raya umum kali ini.
Pengerusi BN, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, ini bagi membolehkan segala projek yang telah dirancang untuk rakyat termasuk dalam wilayah koridor pembangunan ekonomi yang dilancarkan beliau baru-baru ini dapat diberi perhatian sewajarnya.
‘‘Komitmen kita membuat yang terbaik. Kita mahu pastikan kita memilih calon yang boleh berkhidmat untuk rakyat, secara jujur, dengan wibawa dan efisien. Ini yang kita mahu buat,’’ katanya...(UM, 15/2/08).

Ulasan: Rakyat lebih suka kalau Pengerusi BN menambah lagi 3 kriteria, iaitu bermoral tinggi (tidak berzina), tidak mengamalkan rasuah, dan tidak mengaut khazanah/kekayaan negara melalui jalan yang tidak sah. Jadi kita sebagai rakyat memilih wakil rakyat untuk menjaga kepentingan rakyat BUKAN untuk berniaga untuk kepentingan peribadi dan kroni.

Spekulasi Khaled MB baru Johor makin kuat
JOHOR BAHRU: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam menghadap Sultan Johor di Istana Bukit Serene di sini, sekali gus menguatkan lagi spekulasi mengenai kemungkinan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, akan dicalonkan sebagai Menteri Besar menggantikan Datuk Abdul Ghani Othman.
Perdana Menteri tiba di Istana Bukit Serene pada jam 3.35 petang, diiringi Setiausaha Politik Menteri Kewangan, Datuk Reezal Merican Naina Merican yang menaiki sebuah kereta lain.
Kira-kira sejam kemudian, Abdullah keluar dari Istana Bukit Serene tanpa memberi sebarang kenyataan kepada wartawan yang berkumpul di hadapan pagar utama istana.
Abdul Ghani yang dikatakan akan bertanding di kerusi Parlimen pada pilihan raya umum 8 Mac ini, bagaimanapun tidak ada bersama rombongan Abdullah kerana ke Kuala Lumpur bagi menghadiri Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno, pagi semalam.
Sebelum itu, pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat MT Umno, Abdullah berkata, majlis menghadap itu adalah untuk bertemu dan menziarah Sultan Johor yang baru pulih dari sakit.
"Saya sudah lama tidak menziarahi Tuanku," kata Perdana Menteri...(BH, 15/2/08)

Ulasan: Tiga perkara perlu di ulas
a) PM nampaknya berbohong lagi. Mungkin PM kena di beri latihan intensif bagaimana untuk menjawab pertanyaan dalam sidang media TANPA perlu berbohong. Berbohong adalah termasuk dalam dosa-dosa besar.
b) Eloklah BPR siasat harta kekayaan semua menteri besar dan keluarga/kroni selepas parlimen di bubarkan untuk mengelakkan rasuah dan penyelewengan kuasa.
c) Tapi BPR pun di dakwa terlibat memberi rasuah di dalam kes Lingam beberapa hari lalu. Setakat ini tidak ada penafian dari pihak BPR. Perlukah ditubuhkan satu Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat penyelewengan BPR? Satu demi satu kebobrokan terserlah angkara parti BN memerintah terlalu lama di Malaysia.

'Tiada penipuan proses pilihan raya'
PUTRAJAYA: Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman, semalam menempelak seorang wartawan agensi berita asing kerana menggunakan perkataan 'rigging' dalam soalannya yang seolah-olah mengatakan berlaku penipuan pada pilihan raya umum sebelum ini.
Abdul Rashid yang mengetuai SPR sejak 2000 menegaskan, perkataan 'rigging' bermaksud menipu dengan mengubah kandungan dalam peti undi dan boleh memberi imej buruk bukan saja kepada badan itu, malah kepada negara... "Jika awak maksudkan pengundi hantu, ia tiada kaitan langsung dengan perkataan 'rigging'. Namun, tiada siapa jumpa SPR dan membuktikan berlaku pengundi hantu setiap kali pilihan raya umum diadakan," katanya pada sidang media bagi mengumumkan tarikh penamaan calon dan mengundi untuk Pilihan Raya Umum Ke-12 di sini, semalam.
Wartawan agensi berita asing itu meminta Abdul Rashid mengulangi jaminan pilihan raya umum kali ini adalah bersih dan adil.

Ulasan: Betulkah tiada siapa jumpa SPR dan membuktikan berlaku pengundi hantu setiap kali pilihan raya umum diadakan? Semak semula laporan polis, laporan Suruhanjaya Hak Asasi dan kes mahkamah mengenai penipuan dan pengundi hantu kerana tajuk itu menjadi popular sejak beberapa kali pilihan raya umum dan pilihan raa kecil di negara ini.
Apakah pilihan raya umum kali ini adalah bersih dan adil, sama-samalah kita lihat. Lantiklah pemerhati/pemantau luar negara yang berwibawa dan berwibawa untuk kepastian berlaku bersih dan adil dalam pilihan raya kali ini.


No comments: