Tuesday, August 24, 2010

Dulu, Kini dan Selamanya Rakyat Bosan Dengan UMNO/BN

OLEH: Ingeniur

‘Terang lagi bersuluh' itulah perumpamaan yang sesuai untuk di umpamakan dengan apa yang berlaku didalam parti UMNO kini yang berterusan mempunyai masalah dalamannya yang tersendiri. 

Perkara ini diakui sendiri oleh Naib Presidennya DS Hishammuddin Tun Hussein ketika diminta memberi komennya kepada wartawan selepas mempengerusikan mesyuarat badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu di Kuala Terengganu kelmarin.

Menurutnya lagi, rakyat sebenarnya sudah bosan melihat karenah antara sesama pemimpin didalam perkelahian tersebut kerana perkara ini tidak akan membawanya kemana apatah lagi didalam keadaan dunia kini yang semakin sempit dan mencabar.

Kadang kala pemimpin-pemimpin yang menimbulkan masalah seperti ini seolah-olah lupa bahawa setiap perbuatan mereka bukan sahaja akan dinilai oleh rakyat malahan juga peranan mereka akan turut diperhatikan oleh pucuk pimpinan parti terutamanya untuk percalonan di Pilihan Raya Umum (PRU) yang ke 13 nanti.

Sebagaimana yang ditegaskan oleh Hishamuddin semalam, "Kita ada banyak lagi kerja untuk membina negara dalam dunia yang semakin sempit dan mencabar kini. Apabila kita nak menentukan barisan yang akan bersama-sama dengan kita pada pilihan raya umum ke-13 nanti, saya percaya semua ini akan diambil kira oleh pucuk pimpinan untuk menengahkan calon yang boleh diterima rakyat,".

Sebenarnya rakyat sudah lama menyampah dan benci dengan perangai sesetengah pemimpin UMNO bukan setakat berlaku di Terengganu malahan juga di seluruh negara yang begitu suka bergaduh dan berebut jawatan sesama sendiri sehinggakan menimbulkan masalah kepada rakyat pula.

Beberapa krisis perebutan ‘kuasa’ antara pemimpin seperti yang berlaku di Terengganu, di Kedah, di Kelantan, di Perlis adalah antara beberapa contoh bagaimana ianya seolah-olah tiada menemui titik noktahnya.

Sebab itu apabila media-media massa kepunyaan pemerintah yang cuba mengembar-gemburkan kononnya ada ‘keretakan’ didalam hubungan antara parti didalam Pakatan Rakyat (PR), rakyat melihatkan ini hanyalah taktik Barisan Nasional (BN) untuk melindungi masalah yang dihadapi oleh mereka sahaja!

Rumusannya, lagi banyak media massa ini cuba memfitnahkan Pakatan Rakyat kononnya ada masalah dalaman, maka lagi banyaklah masalah keretakan yang berlaku di dalam Barisan Nasional timbul sebenarnya.

Bukan sekadar UMNO sahaja yang menghadapi masalah seperti perebutan jawatan dan sebagainya tetapi masalah ini turut ‘singgah’ kedalam MCA yang melibatkan krisis moral di peringkat pimpinan tertinggi MCA Pusat. Manakala MIC dan PPP pula terus bermasalah dengan isu Presiden yang tidak disukai oleh kebanyakan ahli sehingga mencetuskan beberapa kes pemecatan pemimpin-pemimpin muda mereka seperti Mugilan (MIC) dan Murugiah (PPP).

Justeru itu, sebagai pemimpin kanan didalam UMNO, Hishamuddin sudah terlalu cukup tahu serta arif tentang apa yang berlaku kerana ianya bukan sekadar berlaku didalam UMNO tetapi pada semua parti komponen BN yang lain. 

Yang pasti rakyat sebenarnya sejak dulu, kini dan selamanya sudah bosan melihat berbagai ‘karenah ‘ dan gelagat pemimpin-pemimpin BN seperti sekarang….Ubahlah sebelum parah! 
 
Sumber http://ingeniur.blogspot.com

No comments: