Wednesday, August 18, 2010

Jangan sentuh isu sensitiviti kaum

Jangan sentuh isu sensitiviti kaum - Osman Bakar

KUALA LUMPUR 17 Ogos - Tindakan tegas perlu diambil terhadap Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berikutan kenyataannya yang menyentuh sensitiviti kaum apabila mempersoalkan sistem kuota untuk usahawan bumiputera dalam Model Baru Ekonomi (MBE).

Ketua Umum Badan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM), Osman Abu Bakar berkata, tindakan itu juga seharusnya tidak menolak kemungkinan untuk menahan Soi Lek di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) jika beliau terus membangkitkan isu yang cukup sensitif itu.

"Sekiranya terbukti kenyataan Presiden MCA itu mampu memecahbelahkan perpaduan di kalangan rakyat negara ini, sudah tentu tindakan sewajarnya perlu diambil ke atas beliau," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam mengingatkan MCA supaya tidak terlalu ghairah menjuarai kepentingan dan tuntutan kaum sendiri sehingga menjejaskan kestabilan dan keharmonian antara kaum di negara ini….

Ulasan: Demikianlah pemimpin desperate dari parti komponen BN yang sedang mencari pengaruh di kalangannya iaitu orang Cina. Dalam perlaksanaan kuota pun, mereka tetap menjuarainya. Dari perangai yang ada, nampaknya mereka tidak mengira wajar untuk berkongsi dengan etnik lain. 

No comments: