Wednesday, August 04, 2010

PBB tubuh panel siasat serangan flotila

GENEVA 3 Ogos - Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon menubuhkan panel yang dianggotai empat orang semalam untuk menyiasat serangan berdarah tentera Israel ke atas flotila bantuan ke Gaza, Mei lalu.

Panel itu ditubuhkan selepas Israel secara mendadak mengubah pendirian mereka dengan memutuskan untuk menyokong siasatan itu.

Serangan komando Israel pada 31 Mei lalu menyebabkan sembilan aktivis Turki terbunuh dan memburukkan lagi krisis yang sememangnya tegang antara kedua-dua negara itu.

Panel itu akan dipengerusikan oleh bekas Perdana Menteri New Zealand, Geoffrey Palmer dan Presiden Colombia, Alvaro Uribe sebagai Timbalan Pengerusi, sementara dua lagi ahli masing-masing dari Israel dan Turki…

Ulasan: Rakyat dunia ternanti-nanti bila PBB akan mengambil tindakan tegas terhadap Israel yang menjajah Palestin sejak 1948 dan sebuah negara kecil tapi yang paling keras kepala tidak mengikut kehendak resolusi PBB. Sampai hati negara maju melindung Israel yang terus tidak henti mengganyang warga Palestin. Siapa yang masih terjajah pemikirannya: Pemimpinnya atau rakyatnya?

No comments: