Wednesday, August 04, 2010

Isu PKFZ tidak boleh bebankan PM semata-mata - Dr. M

KUALA LUMPUR 3 Ogos - Tun Dr. Mahathir Mohamad hari ini mengakui bahawa Perdana Menteri ketika berlakunya skandal penyelewengan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) perlu bertanggungjawab tetapi ia ada batasannya.

Menurut beliau, tidak semua perkara boleh dibebankan kepada Perdana Menteri kerana terdapat beberapa perkara yang tidak diketahuinya.

"Jadi kita tidak boleh salahkan Perdana Menteri jika dia tidak tahu. Jika sesiapa yang tahu mengenai perkara ini, sila dedahkannya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Yayasan Universiti Teknologi Petronas di sini hari ini….

Saya tak semestinya terbabit kes penyelewengan PKFZ: Dr M

2010/08/04 KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, beliau sebagai Perdana Menteri ketika isu penyelewengan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) pada 2002, tidak semestinya bertanggungjawab berhubungnya jika tidak tahu mengenainya. 
 
Beliau berkata, pada dasarnya, seseorang Perdana Menteri sememangnya bertanggungjawab dalam banyak perkara dan keputusan yang dibuat Kabinetnya, namun ada batasnya. 
 
“Apabila beliau (Perdana Menteri) tidak tahu mengenai sesuatu, anda tidak boleh kata beliau bertanggungjawab. 

“Ada banyak perkara yang berlaku dalam negara ini yang Perdana Menteri tidak tahu,” katanya selepas melancarkan Yayasan Universiti Teknologi Petronas (YUTP) di sini, semalam. Turut hadir Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah YUTP, Datuk Shamsul Azhar Abbas.

Dr Mahathir yang menjadi Perdana Menteri dari 1981 hingga 2003 berkata demikian ketika diminta mengulas sama ada Perdana Menteri (ketika itu) perlu dipertanggungjawabkan berhubung isu PKFZ selepas bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik didakwa di mahkamah, Khamis lalu.

Dr Ling, 67, didakwa atas tuduhan menipu Kerajaan Malaysia untuk memberi persetujuan pembelian tanah di Pulau Indah, Pelabuhan Klang bagi pembinaan projek `Mega Distribution Hub' yang kini dikenali PKFZ antara 25 September 2002 dan 6 November 2002 di Tingkat Empat, Pejabat Perdana Menteri, Putrajaya. 
Dia didakwa memperdaya Jemaah Menteri supaya bersetuju dengan terma yang dipersetujui antara Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) dan Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) yang dengan curang menyembunyikan fakta berhubung penilaian Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta, Kementerian Kewangan ke atas tanah terbabit.

Ditanya sama ada beliau sebagai Perdana Menteri ketika itu dikelirukan Dr Ling, Dr Mahathir berkata, bekas Presiden MCA itu baru didakwa dan belum diputuskan sama ada bersalah atau tidak…

Ulasan: Agak pelik kerana jumlahnya terlalu besar iaitu melebihi RM1 bilion. Duit rakyat yang terlibat itu banyak, bukan 10 sen. Eloklah Tun Mahathir minta mahkamah membuat pengisytiharan terbuka bahawa dirinya tidak terlibat. Seronoknya kroni BN menghabiskan wang rakyat.

No comments: