Tuesday, August 24, 2010

Ramadan bulan berjuang...

Oleh: pasgongpauh

Assalamualaikum

Ramadan diistilahkan oleh ulamak sebagai bulan madrasah atau disebut sebagai madrasah Ramadan. Inilah hakikat bulan yang dimuliakan ALLAH dengan firman khusus mengenainya.Barakah yang diberikan ALLAH di bulan Ramadan tidak ada di bulan bulan lain dan sejarah melakarkan beberapa kejayaan penting dalam perjuangan menegakkan kalimah ALLAH dicapai di bulan mulia ini. Menegakkan kalimah ALLAH bermakna menegakkan akidah yang benar, syariat yang diperintahkan dan syiar yang diutamakan.

Kejayaan pertama dalam Badar al Kubra dicapai di bulan Ramadan ketika Baginda dan Sahabat sedang berpuasa, Kejayaan memartabatkan Islam di bumi Mekah juga dicapai di bulan Ramadan.Ini membuktikan puasa yang diwajibkan di bulan Ramadan bukan penghalang kepada kejayaan tetapi menjadi pemangkin kepada kejayaan tersebut.Demikianlah juga di zaman kita hari ini, perjuangan untuk memartabatkan Islam tidak akan lengkap kalau Ramadan diabaikan, Ramadan dijadikan semata mata untuk melengkapi rukun Islam tetapi Ramadan adalah penting dalam tarbiyah kita untuk memantapkan perjuangan yang masih belum selesai.

Ramadan perlu dimasukkan dalam silibus pentarbiyahan demi memantapkan jatidiri sebagai mukmin yang tidak akan berputus asa dengan asakan dan halangan yang dibuat oleh musuh yang tidak inginkan Islam di tegakkan, Ramadan perlu dijadikan bulan motivasi bagi setiap pejuang Islam dan Ramadan mesti diyakini sebagai bulan yang mempunyai sumber pembangunan insaniah atau modal insan yang tidak mudah goyah dengan dugaan dan rasuah duniawi.

Ramadan adalah madrasah yang penting bagi setiap pejuang. Oleh itu PAS Cawangan Gong Pauh ingin mengambil kesempatan ini untuk menyeru semua yang berada dalam jemaah agar tidak mengabaikan Ramadan serta tidak terpengaruh dengan budaya menyambut Ramadan yang sedang terjadi di negara kita. Budaya yang memperlihatkan masjid masjid dipenuhi diawal awal Ramadan tetapi kemudiannya semakin sepi menjelang akhir Ramadan harus dihindari oleh semua jemaah serta budaya yang menghuru harakan saf saf ketika bertarawih, ketika tarawih selesai di rakaat ke lapan semestinya tidak diikuti oleh para jemaah sekelian.

Sebaliknya budaya sebegini yang kelihatan sebati dengan masyarakat Islam setempat seharusnya diubah. Para ahli jemaah mempunyai tugas penting untuk mengubah budaya ini.Oleh itu PAS cawangan Gong Pauh juga ingin menyarankan agar ahli ahli jemaah turun mengimarahkan masjid masjid kerajaan dan mengenapikan soal pentadbiran masjid yang masih dikuasai oleh JKKK atau ketua ketua UMNO. Ingatlah orang orang yang mengimarahkan masjid mempunyai potensi yang besar untuk diubah presepsi mereka kepada PAS dan mempunyai ruang yang cukup luas untuk diubah budaya yang sudah diamalkan bertahun tahun itu.

Ramadan adalah bulan perjuangan dan saranan di atas adalah sebahagian dari perjuangan itu.Semuga perjuangan ini akan mendapat pertolongan ALLAH. 
http://pasgongpauh.blogspot.com

No comments: