Friday, August 27, 2010

Melayu berpecah sejak merdeka

IPOH 26 Ogos - Kegagalan menguasai ekonomi dan meningkatnya gejala sosial membabitkan masyarakat Melayu adalah disebabkan oleh sikap mereka yang berpecah-belah dan membelakangkan kepentingan Islam. 

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, sikap berpecah-belah itu merupakan punca mengapa ekonomi Melayu gagal berkembang selama ini. 

Malah katanya, akibat taksub kepada kelompok masing-masing, masyarakat Melayu kini berhadapan dengan masalah sosial yang semakin membimbangkan.

"Saya diberitahu oleh seorang pakar perubatan bahawa setiap 15 minit akan lahir seorang anak haram di negara kita. Kalau beginilah ramai anak haram yang akan lahir, apa akan kita bayangkan pada masyarakat? 

"Ini menunjukkan masyarakat yang telah hancur, tidak berakhlak dan tidak bertamadun. Kerana apa? Kerana kita berpecah," katanya dalam satu pertemuan di pejabatnya di sini hari ini…

Ulasan: Apakah ada formula penyatuan berpegang dan mengamalkan Islam? Allah tidak akan beri kehebatan dunia bila orang Islam lari dari Islam. Biar kita berpecah kerana prinsip daripada bersatu dalam maksiat. Semuanya bermula bila UMNO tidak kisahkan hukum agama dalam pemerintahan.

No comments: