Saturday, June 18, 2011

Bersih: ATM sedia bantu polis?

Bersih: ATM sedia bantu polis

kUALA LUMPUR 17 Jun – Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sedia menggerakkan anggotanya di sekitar ibu kota bagi mengawal ketenteraman awam pada perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil Kedua (Bersih 2) yang dijadualkan pada 9 Julai ini.

Panglimanya, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin berkata, bagaimanapun tindakan itu akan dipertimbangkan sekiranya terdapat permintaan daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM).

“Kita ada public order manual, yang menetapkan bahawa ATM adalah pihak berwajib untuk membantu apabila diminta oleh PDRM melalui saluran tertentu.

“Ada prosedurnya dan sudah tentunya kita sedia bekerjasama dengan PDRM apabila keadaan memerlukan sahaja,” katanya...

Ulasan: Tegakkan Perlembagaan kerana Malaysia bukan negara polis. Malaysia adalah negara demokrasi. Perhimpunan AMAN diizinkan oleh Perlembagaan negara. So why all the fuss? Polis dan tentera rasanya semuanya makan gaji duit rakyat bukan duit BN/UMNO.

7 comments:

Anonymous said...

ABG NI ORANG ISLAM KE TAK? KENAPA FANATIK DENGAN DEMOKRASI BARAT???

BODOH!!

KETAMADUNAN BARAT YANG LETAK 'DEMO2' NI SEBAGAI PETANDA DEMOKRASI..

BODOH TERPENGARUH DAKYAH YAHUDI..

JANGAN ABG YG BODOH NI NYESAL DAH LA.. SY PUN TAK SUKA KERAJAAN TPI GUNA OTAK BUKAN GUNA LUTUT

malaysia baru said...

sdra anynomous

ada negara mengikut barat tapi kerajaannya dpt kuasa dgn tipu dan merasuah rakyat. then tak ada cara utk rakyat suarakan rasa hati mereka.

tapi di barat...ada kebebasan bersuara.

Dalam hadis seorang lelaki datang mengadu kepada kepada Rasulullah s.a.w, katanya:
“Sesungguhnya jiranku menyakitiku”. Sabda Nabi s.a.w: “Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan”. Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: “apa yang berlaku kepadamu?”. Dia menjawab: “Jiranku menyakitiku”. Maka mereka berkata: “Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia”. Dengan sebab itu, jirannya berkata: “Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi”. (Riwayat al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Ahmad Syakir menilainya sebagai sahih).

Demikian, Nabi mengajar bahawa kadang-kala cara menyelesaikan kezaliman dengan mendapat sokongan ramai di jalan. Bantahan orang ramai boleh menakutkan orang yang zalim. Jika sekadar kezaliman jiran kita boleh bertindak sedemikian, apatahlagi kezaliman rejim yang jauh lebih besar dan sukar disingkirkan. Pasti sokongan yang lebih besar dan bantahan di jalan yang lebih hebat diperlukan. Apa yang penting, penunjuk perasaan tidak boleh menumpahkan darah sesama umat Islam dan rakyat, juga tidak merosakkan harta awam dan mereka yang tidak bersalah.

http://drmaza.com/home/?p=1356#more-1356

malaysia baru said...

lawanlah hadith tu... maaf saya tak berani.

hidup elok ikut agama.

Anonymous said...

OK, ADE MANA2 HADITH NABI YANG CAKAP PASAL TAK APA NTUK SUSAHKAN RAKYAT LAIN? PEMANDU TEKSI? PENIAGA2? FAMILY SAYA YG MENJAJA MAKANAN KAT KL TU? ADA TAK??

PLS BAGITAU? KITA KURANG KEFAHAMAN.. KITA PIKIR KITA DAH PAHAM 100% HADITH TU WALHAL TU JUST TAFSIRAN KITA.. OTAK KITA ADA LIMIT.. THATS WHY AL-QURAN LAST SKALI RUJUKAN KITA.. HADITH SEBAGAI PEMBUKA.. SO, SAUDARA JGN LA KUARKAN HADITH YANG SEPERTI MENUNJUKKAN YG SAUDARA DAH PAHAM SERATUS PERATUS HADITH TU..

PIKIR LA SAUDARA, FIRST SKALI BUKAN RAMAI YANG SETUJU NGN MOTIF PERHIMPUNAN BERSIH NI.. SY TAK KISAH KALAU SEMUA OR RAMAI ORG SETUJU BUT NI SIKIT JE.. TAPI YG IMPAK KENA KAT ORG2 YANG TAK SETUJU.. ADIL KE DENGAN TINDAKAN SAUDARA NI? BUKANKAH KEADILAN YANG SAUDARA NAK TEGAKKAN? KENAPA KAT SINI SAUDARA TAK PULA BERTINDAK ADIK?? TOLONG JAWAB.. MANA KEADILAN NTUK KAMI(MAJORITI) YANG TIDAK SETUJU DENGAN PERHIMPUNAN NI?

malaysia baru said...

Begitu juga tak boleh menipu rakyat. Rakyat dah smakin pandai. Dah tahu hak asasi dlm Perlembagaan.

Dah pernah menyertai protes aman? The protesters tidak pernah niat nak curi atau rosakkan hak awam. Itulah perhimpunan AMAN. Lapang2, ambil air asia gi london atau jkrta....tengok protes aman. Org berniaga pun suka...sebab org ramai. semua perlukan makanan. Tapi elakkan provokasi...ini kna tanya polis krn mereka ada data.

Sila pi berguru dgn mana ustaz mengenai hadith itu. Star survey kata 99% bersetuju. Nampaknya kamu dalam kumpulan minoriti 1%. Masa utk semak your perjuangan sblum terlambat. Dan oleh krn kerana hajat penganjur untuk anjur prhimpunan AMAN, datanglah tengok2. Doakan ya supaya perhimpunan itu AMAN as intended.

tapi ada yg teka yg sebaliknya. Mana ada tuhan diantara manusia. Tuhan kita hanya Allah.

Kalau kita hari ini hanya pentingkan makan. Tunggulah zuriat kita satu masa nnti, wktu tu kita dah jadi sejarah..takut berjuang menegakkan hak asasi...akan jadi hamba bila pilihan raya kita kekal tidak BEBAS & ADIl. ok.

Anonymous said...

yes.. tu yang sy tggu sebenarnye.. hehe

'Star survey kata 99% bersetuju. Nampaknya kamu dalam kumpulan minoriti 1%.'

try kaji pasal kiamat, or tgk time zaman Rasullullah s.a.w.. yg betul tu minoriti ke majoriti..

better saudara pikir sebelum terlambat :)

malaysia baru said...

kamu dah mula berdolak dalik. Kalau star survey indicated otherwise...kamu mcmna?

org yg menyokong Kebenaran sentiasa akan menang..minimum diakhirat nanti. dan orang bencikan Kebenaran akan kalah...minimum di akhirat nanti.

Minoriti or majoriti TIDAK RELEVAN sikit pun. yg penting menyokong dan bersama2 Kebenaran walaupun rugi dunia.

kamu tak sokong pilihan raya BERSIH & ADIL? pelik.