Tuesday, June 14, 2011

Huru hara: UMNO, Pekida bantah perhimpunan Bersih?

Huru hara: UMNO, Pekida bantah perhimpunan Bersih

KUALA LUMPUR 14 Jun – UMNO membantah sekeras-kerasnya perhimpunan Bersih di sini pada 9 Julai ini kerana ia akan menimbulkan keadaan huru hara dan menjejaskan keselamatan serta ekonomi negara.

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan berkata, perhimpunan itu sebenarnya bukan bertujuan memperjuangkan isu mengenai pilihan raya seperti yang dilaungkan oleh penganjurnya.

"Penganjuran perhimpunan ini jelas berniat jahat dan akibatnya orang ramai seperti peniaga, penjaja dan pemandu teksi yang akan menjadi mangsa,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat UMNO di sini hari ini...

Ulasan: Di London, Jakarta...selalu ada demo..hampir setiap minggu. Ada huru hara? DEMO/PROTES adalah pakej yg ada dalam sistem demokrasi selain daripada PILIHAN RAYA. Negara yang matang mengamalkan demokrasi akan menerima seadanya kedua-dua unsur itu. Polis hanya berfungsi untuk menjaga kesejahteraan rakyat. Jaga bukan memukul.


9 comments:

Anonymous said...

salam, harap saudara sudi berdebat secara ilmiah dengan sy.. sebb sy tak snggp tgk saudara memperbodohkan diri sendiri

'Di London, Jakarta...selalu ada demo..hampir setiap minggu. Ada huru hara? DEMO/PROTES adalah pakej yg ada dalam sistem demokrasi selain daripada PILIHAN RAYA.'

kalau saudara bandingkan, Britain dah diambang kejatuhan ekonomi.. sampai 50% aset ketenteraan mereka nak ditamatkan perkhidmatan.. dan di indonesia, sy tak tau nak cakap ape sebb org yg buta ja tak dapat bezakan taraf kita dan mereka..

bila masa protest ni di'declare' sebagai sistem demokrasi???? bagi saya satu fakta yang kukuh! jgn jadi bodoh!.. kita adalah negara stategik..

bayangkan situasi ini, org yang jahil wat perhimpunan bersih yg mengarut ni bertuka jadi huru hara.. polis diancam dah terpaksa guna kekerasan.. pastu geng2 bodo ni continue wat 'kebangkitan rakyat' kononnye 'membela' nasib org yang kena kekerasan polis.. then kerajaan taknak turun n mempertahankan tindakan.. sampai la protes jadi cam Libya dan syria.. pastu NATO masuk campur.. TERUS NEGARA KITA HANCUR KENA GROUND BOMBING!!!!

so, tolong la jangan jadi BODOH!!! lu tau tak lu ni jadi permainan?!!! jgn la pasal harga singgit dua naik korg nak gadai negara!! please aku leh cite kat lu pasal semua MAJOR REVOLUTION KAT dunia ni n lu akan nampak permainan yahudi termasuk la skang ni yang lu, kononnye org ISLAM agung2 kan!!!! bodoh!! plssss.. come n email me.. asifadio@gmail.com.. stopkan fitnah ni.. Rasullullah s.a.w suh kita cari ilmu bukan ikut cakap org bulat2..

aku nak lu pikir, LU ISLAM KE KAFIR?!!!!

malaysia baru said...

Sdra/i Anonymous,

Terima kasih kerana meninggalkan komen.

Rasanya eloklah saudara luaskan pembacaan mengenai demokrasi. Satu hari nanti saudara akan bersetuju kalau rakyat bersama-sama dengan Bersih 2.0. Kalau sudah habis baca buku teks mengenai demokrasi, eloklah sebagai tambahan bacaaan iaitu sumber dari internet.

Sebagai contoh ialah elemen ke 4 dari 8 elemen democrasi iaitu is Political Freedoms. People can speak freely and vote without intimidation.
http://wiki.answers.com/Q/What_are_the_8_elements_of_democracy

sambungan ada lagi....

malaysia baru said...

Sdra/i Anonymous

sambung...

Sila baca di bawah. Kalau perlu, rakyat di bawah sistem demokrasi ada hak untuk bersuara melalui protes aman.

For elections to be free and fair, they have to be administered by a neutral, fair, and professional body that treats all political parties and candidates equally.

All parties and candidates must have the right to campaign freely, to present their proposals to the voters both directly and through the mass media.

Voters must be able to vote in secret, free of intimidation and violence.

Independent observers must be able to observe the voting and the vote counting to ensure that the process is free of corruption, intimidation, and fraud.

The Role of the Citizen in A Democracy: The key role of citizens in a democracy is to participate in public life.

Citizens have an obligation to become informed about public issues, to watch carefully how their political leaders and representatives use their powers, and to express their own opinions and interests.

Participation can also involve campaigning for a political party or candidate, standing as a candidate for political office, debating public issues, attending community meetings, petitioning the government, and even protesting.

You have the right to assemble freely, and to protest government actions.

However, everyone has an obligation to exercise these rights peacefully, with respect for the law and for the rights of others.

http://www.stanford.edu/~ldiamond/iraq/WhaIsDemocracy012004.htm

Juga perlembagaan Malaysia masih lagi mengizinkan perhimpunan aman.

Teruskan mencari Kebenaran kerana Allah.

Lain-lain:

Mahu tidak mahu kita kena terima Britain masih lagi salah satu kuasa besar. Dan adakah di sana pilihanrayanya KOTOR dan ZALIM? Kalau lapang pergilah tengok sendiri kebebasan menganjurkan demo/protes/perhimpunan aman di sebuah negara demokrasi ikutan Malaysia.

Sengaja kami timbulkan Jakarta…kerana sebelum ini sewaktu pemerintahan Suharto perhimpunan aman tidak dibenarkan. Tetapi selepas jatuhnya Suharto rakyat mendapat hak mengadakan demo/protes/perhimpunan aman. Kalau lapang pergilah tengok kebebasan berhimpun aman yang ada di negara tetangga yang masih menjadi harapan di Malaysia.

Bila punca polis diancam? Kalau ada, silalah tangkap dan bawa pengancam itu ke mahkamah. Sememangnya polis dialu-alukan melaksanakan tugas asas mereka, seperti juga yang dilaksanakan di London dan Jakarta, iaitu menjaga keselamatan rakyat semasa
demo/protes/perhimpunan aman itu. Polis memang layak dan professional dalam tugas sebegini. Kerana kita tidak mahu ada pihak provocateurs (siapa?), yang membuat provokasi yang cuba baling batu dan sembunyi tangan. Pada hal Allah lebih mengetahui.

Mengenai Syria dan Libya…adalah negara autokratik yang tidak mendapat sokongan rakyat. Berpuluh tahun rakyat menderita di bawah pemerintahan 2 Assad serta 1Ghaddafi. Lebih baik mati daripada hidup terhina tanpa hak asasi. Tidak hairan rakyat sudah tidak takut kena tembak.

Jangan sampai menggunakan helah yahudi menyebabkan pilihan raya kita terus KOTOR & ZALIM. Pada hal yang sebenarnya sesiapa pun yang suka KOTOR & ZALIM pun menjadi pencacai@pak yet yahudi juga.

Memang Rasullullah s.a.w menyuruh kita mencari ilmu, memahami ilmu, mengamalkannya dan menyampaikannya. Ilmu yang terkumpul, berdasarkan pengalaman NGO dan parti pembangkang yang mengikuti pilihan raya negara kita selama mengatakan eloklah pilihan raya negara ini di laksanakan secara BERSIH & ADIL. Ini pengalaman terjun sendiri bukan ikut cakap org bulat2.


So nothing wrong to accept its weakness so far and to enhance it for Malaysia yang modern dan MAJU. Oleh itu marilah kita bersama2 menyokong supaya pilhan raya nega kita jadi BERSIH & ADIL.

LU ISLAM KE KAFIR?!!!! Elakkan menuduh tanpa bukti. Tuduhan kafir itu satu tuduhan yang berat. Ada tanda khusus sama ada seorang itu muslim atau kafir. Itu perbincangan lain.

Terima kasih.

Anonymous said...

mari, sy menjawab satu persatu kenyataan saudara ni.. jgn lupa publish kan ye?
'Mahu tidak mahu kita kena terima Britain masih lagi salah satu kuasa besar. Dan adakah di sana pilihanrayanya KOTOR dan ZALIM? Kalau lapang pergilah tengok sendiri kebebasan menganjurkan demo/protes/perhimpunan aman di sebuah negara demokrasi ikutan Malaysia. '
bagaimana pula dengan pilihan raya dimalaysia? bagaimana saudara tahu pilihan raya di malaysia ni kotor? di negari selangor, kedah dan kelantan, bersih pula pilihan raya ni? menang molek je PR.. kalau sy corrupted SPR, sy takkan benarkan PR dapat selangor.. sebb selangor negeri emas GOV sebelum ni(saudara setuju kan).. ntuk pengetahuan saudara, sy berada di glasgow scotland selama 2 tahun.. di sana mereka ada limit untuk bersuara.. malah lagi ketat dari ISA.. strike2 mereka wat bukannya attack sistem pemerintahan(akarnya) tetapi mostly attack jabatan2 kecil dalam kerajaan.. tu yang lepas tu.. kali terakhir strike yang cam BERSIH ni diadakan adalah time 40an oleh gerakan Oswald(tu pun dia ditahan)..

'Sengaja kami timbulkan Jakarta…kerana sebelum ini sewaktu pemerintahan Suharto perhimpunan aman tidak dibenarkan. Tetapi selepas jatuhnya Suharto rakyat mendapat hak mengadakan demo/protes/perhimpunan aman. Kalau lapang pergilah tengok kebebasan berhimpun aman yang ada di negara tetangga yang masih menjadi harapan di Malaysia.'

saudara yg surely perlu membaca lagi, tidakkah saudara lihat survey baru2 ni menunjukkan rakyat indonesia menyesal akan reformasi mahasiswa 98? apa kata google je kat internet sebb berita ni baru lagi.. mereka skang sedar yang suharto perlu wat camtu ntuk pembangunan indonesia tu sendiri.. sy taknak detail2 pasal ni sebb berita tentang ni pun baru je kua n senang dijumpai dalam internet.. p/s- haa tu la baca harakah n suara keadilan byk sgt.. sampai buta dibuatnya

'Bila punca polis diancam? Kalau ada, silalah tangkap dan bawa pengancam itu ke mahkamah. Sememangnya polis dialu-alukan melaksanakan tugas asas mereka, seperti juga yang dilaksanakan di London dan Jakarta, iaitu menjaga keselamatan rakyat semasa
demo/protes/perhimpunan aman itu. Polis memang layak dan professional dalam tugas sebegini. Kerana kita tidak mahu ada pihak provocateurs (siapa?), yang membuat provokasi yang cuba baling batu dan sembunyi tangan. Pada hal Allah lebih mengetahui.'

apa kata saudara pergi ke Memali hari ini dan mintak penduduk disana cerita apa yang terjadi semasa peristiwa 80an tu(btw sy taknak pegi ke situ tetapi tu cth ancaman terhadap anggota polis).. ok, apa kata saudara bygkan ada kemungkinan tak yang perhimpun akan melawan polis yg berdiri kat situ(tahan dari move foward)? ada kan? dari segi psikologi, bila dah ramai, perhimpun akan rasa megah.. kat situ akan mencabar polis(provokasi).. polis pun manusia juga.. ada emosi.. kalau betul2 aman alhamdulillah.. tapi bak kata saudara 'Allah lebih mengetahui' kan? so ada kan kemungkinan ntuk perhimpun wat provokasi? kalau saudara pasti sgt yg cnfirm AMAN secara tidak langsung saudara letak diri saudara sama level ngn Allah iaitu yg maha mengetahui.. berani betul ya saudara?

'Mengenai Syria dan Libya…adalah negara autokratik yang tidak mendapat sokongan rakyat. Berpuluh tahun rakyat menderita di bawah pemerintahan 2 Assad serta 1Ghaddafi. Lebih baik mati daripada hidup terhina tanpa hak asasi. Tidak hairan rakyat sudah tidak takut kena tembak.'

Anonymous said...

ghaddafi bukan autokrat(err apa kata saudara baca lagi susur alur pemerintahan libya).. malah dia adalah pejuang revolusi.. malah ramai rakyat yg syg akan dia.. saudara macam tak tau je pasal ghaddafi ni? apa kata dari wat fitnah, baca la sekurang2nya 2 biografi dia(ntuk mengelakkan bias or unbias).. tak pelik ke org2 miskin leh ade AA gun, howitzer and beribu2 AK or M16? saudara tak tau ke yg SAS aritu kantoi seludup senjata bebyk kat dalam libya?(saudara, baca lagi ya? otherwise saudara just wat fitnah).. assad pula penentang kuat zionis.. dan 'geng' ahmadinejad.. tau tak saudara yg beberapa bulan sebelum 'kebangkitan rakyat' tu syria dan iran merancang ntuk wat latihan ketenteraan besar2an? saudara, jgn percaya sgt media2 mainstream ni.. yg pelik nya, saudara tak percaya akan media2 mainstream ni just bila berkaitan ngn politik.. bila pasal benda lain saudara terima bulat2.. pelik..

'LU ISLAM KE KAFIR?!!!! Elakkan menuduh tanpa bukti. Tuduhan kafir itu satu tuduhan yang berat. Ada tanda khusus sama ada seorang itu muslim atau kafir. Itu perbincangan lain.'


saudara kuat baca hadis tapi tak tahu maksud 'kafir'.. kafir itu bermaksud menginkari.. maksud sy saudara menginkari akan saranan Nabi s.a.w ntuk 'iqra'.. tu yg tok guru Nik Aziz mngafirkan UMNO.. atas dasar UMNO menginkari.. saudara paggl Nik Aziz tok guru tetapi tak paham ape yang hendak disampaikan oleh dia..
pelik la saudara ni..

last skali, apa kata saudara habiskan masa saudara ntuk baca dan analisis sejarah and ilmu2 yang terbentang depan mata dan bukanya wat blog2 'tak cukup ilmu ni or baca benda2 yg takda fakta.. kalau saudara syg islam, hentikan la mengapi2kan sesama kita ntuk berpecah belah.. ada jalan lain.. tapi jalan ni just menunjukkan kejahilan saudara..

malaysia baru said...

ghaddafi...41 tahun dulu...memang pejuang rakyat...tapi dah lama jadi diktator. yg tak suka dia kna dera & penjara. harta negara jadi harta dia dan anak2..yg sudah besar skrg dan kebanyakan menguasai tentera. pengawal peribadi adalah wanita belaka...ini ikut sunnah siapa?
perkenalkan buku hijaunya...mana Quran?

dia hidup senang..wlpn dlm khemah. rakyatnya bgaimna?

smua negeri arab berkongsi info perisikan dgb israel. siapa yg berani lwn israel? negara arab hanya sibuk lanyak rakyat sendiri.


news local in mainstream kna jaga sbb too bias kpd bn/umno. yg lain2 tu pula kna berhati2.

tapi itulah budaya mereka...menuduh tanpa bukti.

yg nyata ialah yg mendustakan Kebenaran akan menghadapi azab di akhirat nanti.

tak ada paksaan utk terima apa yg saya tulis...ada kebebasan mnulis apa mngikut pendapat kita..selagi tidak bertntangan dgn Quran bdan Sunnah.

ada otak boleh fikir...tak ada siapa yg suruh bergaduh. dipersilakan bertanyakan ustaz yg berpegang kpd kbnaran on anything.

kita hairan ada lagi manusia hari ini yg telan apa saja akhbar mainstream laporkan. begitu juga tv.

Tapi kini...berbeza...
memang pun saya jahil..tapi saya tak sokong bn/umno.

lapang2..pergilah london or jkrta...tengok dia orang anjurkan protest aman...

malaysia baru said...

knp takut sangat dgn perhimpunan jlnkaki AMAN...tanpa senjata ni?
knp tak suka bersih & adil? alasan2nya sila bincangkan dgn peguam pkr.

takkan nak kata spr itu perfect....sampai rakyat nak suara komplain. parti pmbangkang pun rakyat mlysia juga yg dah lama dlm politik negara kita. pi dgr dulu...balik fikir.

rakyat indonesia menyesal akan reformasi mahasiswa 98? kalau hidup stakat makan saja demikianlah kita wlpn dah mngaji di oversea. tapi mereka mmbyr itu dgn freedom of speech yg tak pernah ter imagine oleh kita. kita di mana ya?

cerita memali mnunjukkan senangnya ahli politik bn/umno memperkudakan polis utk membunuh rakyatnya sendiri. polis hutan sendiri terkejut arahan itu mnunjukkan seolah2 di kedah ada komunis waktu itu...tAPI MEREKA TAAT JUGA. Tunggulah mahkamah Allah di akhirat nanti.

polis kna jaga keselamatan rakyat. demonstrators bawa hanya lidah dan mulut...dan DILARANG bawa snjata.

jom pi tengok....doakan tidak provokasi.

Anonymous said...

'knp takut sangat dgn perhimpunan jlnkaki AMAN...tanpa senjata ni?
knp tak suka bersih & adil? alasan2nya sila bincangkan dgn peguam pkr.
takkan nak kata spr itu perfect....sampai rakyat nak suara komplain. parti pmbangkang pun rakyat mlysia juga yg dah lama dlm politik negara kita. pi dgr dulu...balik fikir.'

saya tak sokong GOV tapi sebab2 ini la yg wat sy menyampah dengan PR lebih dari Gov(sy pun tak suka gov sgt) tapi saudara tahukan semua yg gov wat di hebohkan kat parlimen(kalau tak takkan la 1.8 juta untuk kementerian perlancongan leh pembangkang tau).. so nape tak suarakan kat situ? nape nak wat protest walhal ada jalan lain? tak penah terpikir ke saudara? saudara kena bukak pemikiran saudara jgn ingat dunia ni sebesar malaysia dan hanya ada politik.. seperti yg sy kata sebelum ni saudara kena nampak pattern2 'covert ops' agen2 luar..


'rakyat indonesia menyesal akan reformasi mahasiswa 98? kalau hidup stakat makan saja demikianlah kita wlpn dah mngaji di oversea. tapi mereka mmbyr itu dgn freedom of speech yg tak pernah ter imagine oleh kita. kita di mana ya?'

yup.. sy mintak saudara pergi ke google dan taip sahaja.. tapi saudara tak mahu.. sebab sy sentuh benda sembahan saudara(seperti yg sy katakan sebelum ini).. haa tu yg saya nak tegur kat PR ni.. sy penah berdebat ngn penyokong2 PR ni sebb apa diorg nak sgt tukar Gov.. sebbnya bil naik, gaji sikit, minyak naik.. bila sy tny taukah sebb apa benda2 tu naik? diorg diam.. diorg kata 'malaysia pengeluar minyak napa minyak nak mahal' sy gtau malaysia pengeluar minyak ke 27 terbesar(pemerolehan dari minyak) dan minyak kita kena undergo capitalization dulu since kita bukan negara pembuat dasar.. kat situ sy bandingkan negara kita dengan Mexico yg ke 7.. mane lagi stabil.. diorg diam.. so kat situ sy nampak mostly kita percaya apa yg geng2 'gila kuasa' lebih dari apa yg fakta betul..

'cerita memali mnunjukkan senangnya ahli politik bn/umno memperkudakan polis utk membunuh rakyatnya sendiri. polis hutan sendiri terkejut arahan itu mnunjukkan seolah2 di kedah ada komunis waktu itu...tAPI MEREKA TAAT JUGA. Tunggulah mahkamah Allah di akhirat nanti.'

saudara, tahukah saudara bahawa semasa di Memali, Baling, anggota polis memula guna peluru getah? selepas itu tahukah saudara org yg pertama sekali terkorban adalah anggota polis? mana KEADILAN ntuk anggota polis itu? penahkah saudara pergi ke Kedah dan bertanya? PERNAH KAH?! sampai hati saudara menidakkan keadilan ntuk anggota polis itu(yang juga beragama ISlam hny kerna saudara nak menegakkan benang yg basah.. tahukah saudara hany 400 anggota polis digerakkan ke sana dan bukannya 3000 seperti Harakah or Suara Keadilan war2 kan? saudara, saudara mmg tak percaya media mainstream tapi tidakkah saudara sedar yg saudara obses pada media mainstream yg satu lagi ni? pergi la ke Baling untuk mendapat kebenaran.. dari saudara hidup dgn kejahilan..

malaysia baru said...

mp pr dah buat mcm2 cara tapi tak ada kesan. ini masalahnya bila terlalu lama berkuasa. Menganggap diri perfect.

cover ops agen2 luar...sila laporkan kpd polis. Amboi takkan la intellegence kita teruk sangat. Tapi mungkin some political leaders tak kisah. Huhuhu.

Memanglah orang2 pr semuanya bodoh2...tak mengaji tinggi. Dah yg pandai jaga Malaysia ialah BN/UMNO. Teruskan mengundi BN. Kita ada kebebasan memilih.

peluru getah di memali? lawak2. nak pi gempur komunis guna peluru getah. Patutlah tidak siapa mati? Lawak2. Bilangan yg tepat...siapa bilang?

sedih2...krn sultan kedah kehilangan rakyatnya kerana angkara pemimpin politik umno.

keras bila mnghdpi orn melayu. Tapi bila nampak duit cina...semua jadi ok. Inilah sejarah pemimpin ku.

Cukuplah...siapa nak sokong BERSIH & ADIL atau KOTOR & ZALIM...sokonglah.

Bagus juga kalau sokong KOTOR & ZALIM. Mereka akan terus menzalimi rakyat, mmengaut duit rkyt utk perut anak beranak & kroni...nanti rakyat sedar sendiri...