Friday, September 04, 2009

Ketiadaan kuku panjang merubah kehidupan

SALT LAKE CITY 4 Sept. – Wanita yang memegang rekod Guinness kerana memiliki kuku terpanjang di dunia sebelum terlibat dalam kemalangan memberitahu, pengalaman yang dilaluinya ketika itu paling dramatik dalam hayatnya.

Lee Redmond, 68, yang kehilangan kukunya pada Februari lalu bagaimanapun berkata, dia kini rasa lebih mudah untuk melakukan sesuatu setelah ketiadaan kukunya itu.

Wanita itu juga berkata, dia tidak berhasrat memelihara kuku yang panjang kerana sebelum ini dia telah mengambil masa selama 30 tahun untuk memiliki kuku terpanjang di dunia.

Redmond mula menyimpan kukunya sejak tahun 1979 dan tersenarai dalam Guinness World Record pada 2002 sebagai wanita yang mempunyai kuku terpanjang di dunia.

Menurut laman web Guinness, jumlah ukuran kesemua kuku Redmond ialah 8.53 meter pada 2008 dengan kuku terpanjang di ibu jari kanan iaitu 88.9 sentimeter. – AP

Ulasan: Alhamdulillah kerana kita di selamatkan Allah dari melakukan perkara yang melanggar fitrah yang semuanya menyusahkan hidup. Islamlah nescaya kamu akan selamat.

Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu berkata, “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Artinya : Lima perkara yang termasuk fitrah, iaitu : mencukur bulu kemaluan, berkhitan, memotong kumis, mencabut bulu ketiak, dan memotong kuku” [Hadits Riwayat Bukhari 5550, 5552, 5939. Muslim 257. Abu Dawud 4198. Tirmidzi 2756. Nasa’i 10. Ibnu Majah 292]

Adapun hadith Aisyah, yaitu dari jalan Zakariya bin Abu Zaidah dan Mush’ab bin Abu Syaibah dari Thalq bin Habib dari Abu Zubair dari Aisyah Radhiyallahu ‘anha, ia berkata, “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Artinya : Sepuluh perkara yang termasuk fitrah, yaitu : memotong kumis, membiarkan janggut, bersiwak (gosok gigi), memasukkan air ke dalam hidung (ketika berwudhu), memotong kuku, membasuh ruas jari, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu kemaluan , beristinja’ (dengan menggunakan air)”

Zakaria berkata, “Mus’ab berkata, ‘Aku lupa perkara yang kesepuluh. Kalau tidak salah adalah berkumur” [Hadits Riwayat Ahmad VI/137. Muslim 261. Nasa’i 5040. dan Tirmidzi 2757].



No comments: