Wednesday, December 03, 2008

Kuat kuasa tali pinggang belakang 1 Januari

KUALA LUMPUR 2 Dis. – Pemakaian tali pinggang keledar di bahagian tempat duduk belakang kenderaan persendirian akan diwajibkan pada 1 Januari depan dan penguatkuasaan yang ketat juga bakal dilaksanakan.
Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat berkata, pelaksanaan tersebut bagi memastikan pengguna jalan raya mematuhi peraturan baru itu…

Ulasan: Kerajaan menjadi begitu prihatin untuk menyelamatkan rakyatnya demi menyelamatkan nyawa, mengurangkan kes kecederaan parah dan sehingga melaksanakan undang-undang mewajibkan pemakaian tali pinggang keledar di bahagian tempat duduk belakang kenderaan persendirian. Apa pun rakyat kena melaksanakannya kerana kuasa yang di miliki kerajaan.

Sayangnya, kerajaan BN/UMNO masih tidak mahu melaksanakan undang-undang Islam KHUSUS untuk umat Islam sahaja. Berikan kebebasan hak kepada umat Islam untuk laksanakan undang-undang Islam. Tanpa di gazetkan sebagai undang-undang sekurang-kurangnya khusus untuk umat Islam, seolah perundangan Islam menjadi dagang di bumi sendiri. Apalah undang-undang bila tidak di kuatkuasakan dengan kuasa kerajaan yang ada.

Cedera parah atau ringan atau selamat dalam kemalangan pun akan bertemu juga dengan kematian. Soalan kepada wakil rakyat juga semua: Undang-undang siapa yang kita bersusah-payah tegakkan dalam hidup kita?

No comments: