Thursday, December 18, 2008

Tak Ada Makanan, Warga Gaza Makan Rumput

Kesengsaraan warga Palestina di Gaza akibat blokade rezim Zionis Israel sudah mencapai puncaknya. Seorang ibu dan anak-anaknya di Gaza terpaksa makan rumput untuk bertahan hidup, karena mereka tidak punya apa-apa lagi yang bisa dimakan.
"Ketika kami tidak menemukan makanan apapun, rumput-rumput inilah yang menjadi makanan kami," kata Jindiya Abu Amra, ibu dari delapan anak, sambil menunjuk rumput-rumput liar yang tumbuh di jalan-jalan di Jalur Gaza.
Pada akhbar Sunday Times Abu Amra bercerita, setiap pagi, ia bersama seorang anak perempuannya bernama Rabab yang berusia 12 tahun mencari jeni rerumputan yang bisa mereka makan. "Inilah makanan kami hari ini, khobbeizeh," kata Abu Amra, 43, sambil memperlihatkan sejenis daun-daunan yang tumbuh liar di jalan.
Sejumlah pejabat bantuan kemanusiaan PBB membenarkan bahwa banyak warga Gaza yang sekarang makan rumput karena ketiadaaan bahan makanan. Bencana kelaparan telah terjadi di Jalur Gaza, wilayah Palestina yang berpenduduk sekitar 1,6 juta jiwa…(http://eramuslim.com, 15/12/2008).

Ulasan: Kita yang makan berkali-kali dalam sehari wajar menolong warga Palestin yang menderita sepanjang penjajahan Israel sejak tahun 1948. Negara kita yang pernah di jajah oleh Jepun untuk beberapa tahun itu pun merasa serik untuk di jajah semula. Bersama-samalah kita doakan dan hulurkan bantuan kepada penduduk Palestin yang tertindas melalui Hamas sendiri atau NGO-NGO lain contohnya Aman Palestin.

Tiga bekas tahanan Gitmo tiba di Bosnia
SARAJEVO 17 Dis. – Tiga tahanan rakyat Bosnia yang dipenjara di kem tahanan Teluk Guantanamo selamat sampai ke negara ini semalam setelah mahkamah Amerika Syarikat (AS) mengeluarkan arahan pembebasan mereka, bulan lalu.
Tahanan tersebut yang berasal dari Algeria, Mustafa Ait Idir, Mohamed Nechla dan Hadji Boundella telah ditahan di Guantanamo selama tujuh tahun.
Mereka merupakan tahanan “perang keganasan” pertama yang dibebaskan di bawah pentadbiran Presiden George W. Bush dengan perintah mahkamah.

Ulasan: Tujuh tahun di penjara tanpa sebarang dakwaan di mahkamah tentulah zalim namanya. Prinsip yang wajar di pakai ialah tangkap dan cepat dakwa di mahkamah.

Speaker Parlimen Palestin dipenjara 36 bulan
BAITULMAQDIS 17 Dis. - Sebuah mahkamah tentera Israel menjatuhkan hukuman penjara 36 bulan ke atas Speaker Parlimen Palestin, Aziz Dweik kerana menjalinkan hubungan dengan pergerakan Hamas.
Keputusan itu bermakna Aziz mungkin dibebaskan dalam masa kira-kira lapan bulan lagi memandangkan beliau sudah pun ditahan di penjara sejak lebih 28 bulan lalu.
Peguam Aziz, Fadi al-Qawasmi semalam berkata, pendakwa raya Israel merancang untuk memfailkan rayuan bagi meminta hukuman lebih panjang.
Seorang jurucakap tentera Israel berkata, Aziz juga boleh dikehendaki menjalani tempoh percubaan selama dua tahun.
Hamas menggambarkan hukuman tersebut sebagai bermotif politik semata-mata…

Ulasan: Bila zalim menguasai negara, tunggulah detik kehancuran dari Allah.

No comments: