Friday, March 20, 2009

PPSMI: Maklum balas masih terbuka

PUTRAJAYA 19 Mac – Kementerian Pelajaran masih membuka ruang untuk mendengar pandangan pelbagai pihak mengenai kedudukan muktamad dasar pelaksanaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).
Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, suara dan hasrat dari semua peringkat akar umbi akan didengar dan setiap maklum balas diteliti serta diambil kira sebelum keputusan akhir dibuat…

Ulasan: Rakyat telah memberi kuasa kepada BN/UMNO memerintah negara. Rupa-rupanya di paksakan ke atas rakyat supaya melupakan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. Kerajaan telah membazirkan RM3 bilion untuk PPSMI yang tidak pernah di sokong oleh sebarang pakar bahasa. Yang untung ialah kroni yang bekalkan alat bantu mengajar. Yang rugi ialah rakyat. Sampai hati BN/UMNO menjadi jadi pagar makan padi di depan mata kita. Negara maju seperti Rusia, China, Perancis, Jepun, Jerman pun hebat dan jauh ke depan walaupun tidak melaksanakan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Musnah bahasa Melayu bila UMNO memerintah lagi.

No comments: