Friday, October 28, 2011

29 Fakta Tentang Israel

1. Tahukah anda bahawa warganegara Israel yang bukan Yahudi tidak boleh membeli atau memajak tanah di Israel? Orang Yahudi dari mana-mana negara di dunia dijamin kewarganegaraan di Israel, manakala rakyat Palestin yang telah situ selama berabad lamanya ditindas dan dianiaya.

2. Adakah anda tahu bahawa bukan jahit tanda kebesaran pada pakaian untuk membezakan bangsa (seperti Jerman lakukan kepada orang-orang Yahudi sebelum Perang Dunia 2), plat lesen Palestin di Israel warna berkod untuk membezakan orang-orang Yahudi dari bukan Yahudi?

3. Adakah anda tahu bahawa Baitulmuqaddis Timur, Tebing Barat, Gaza dan Bukit Golan semua dipertimbangkan oleh seluruh masyarakat dunia, termasuk Amerika Syarikat dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), untuk menjadi wilayah yang diduduki dan TIDAK sebahagian daripada negara Israel?

4. Adakah anda tahu bahawa Israel membahagikan 85% daripada sumber air bagi orang-orang Yahudi, dan baki 15% dibahagikan di kalangan semua rakyat Palestin di wilayah-wilayah? Sebagai contoh di Hebron, 85% daripada air diketepikan untuk kira-kira 400 peneroka Yahudi, sementara baki 15% diedarkan di kalangan 120, 000 rakyat Palestin di Hebron?

5. Tahukah anda bahawa Israel anugerah Amerika Syarikat $ 5 bilion dalam bantuan setiap tahun daripada wang cukai Amerika?

6. Adakah anda tahu bahawa bantuan Amerika Syarikat kepada Israel ($ 1.8 bilion setahun dalam bantuan ketenteraan sahaja) melebihi bantuan geran AS kepada seluruh benua Afrika? Bantuan ini digunakan untuk membeli senjata Amerika dan membeli senjata yang dibuat di Israel.

7. Tahukah anda bahawa Israel sedang menunggu tambahan bernilai AS $ 4 bilion perkakasan tentera Amerika, termasuk baru F-16 dan helikopter Apache dan Blackhawk. Sebagai sekutu utama Israel dan penyokong di peringkat antarabangsa, Amerika Syarikat komited untuk mengekalkan "ujung kualitatif" negara Yahudi dalam senjata ke atas jiran-jirannya.

8. Adakah anda tahu bahawa pentadbiran AS telah memberitahu Kongres beberapa kali bahawa Israel telah melanggar kaedah-kaedah bagaimana senjata AS yang dibekalkan digunakan? (Pada tahun 1978, 1979 dan 1982 semasa berjuang di Lubnan, dan sekali selepas pengeboman Israel reaktor nuklear Iraq pada tahun 1981.)

9. Tahukah anda bahawa Israel adalah satu-satunya negara di Timur Tengah yang enggan menandatangani nuklear bukan proliferasi perjanjian dan bar pemeriksaan antarabangsa dari laman web?

10. Adakah anda tahu bahawa pegawai-pegawai tinggi tentera dalam Angkatan Pertahanan Israel telah mengakui secara terbuka bahawa banduan yang tidak bersenjata perang telah terus dilaksanakan oleh tentera Israel?

11. Tahukah anda bahawa Israel meletupkan kemudahan diplomatik Amerika di Mesir dan menyerang sebuah kapal perang Amerika Syarikat di perairan antarabangsa (USS Liberty), membunuh 33 dan mencederakan 177 kelasi Amerika dan Amerika Syarikat tidak berbuat apa-apa tentang hal itu? (Bayangkan jika sebuah negara Islam seperti Iraq melakukan ini!)

12. Tahukah anda bahawa Israel berdiri dengan tidak ada alasan 69 Resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu?

13. Tahukah anda bahawa Israel adalah jelas berdedikasi kepada dasar mengekalkan watak Yahudi yang tersendiri?

14. Adakah anda tidak tahu bahawa PerdanaMenteri semasa Israel , Ariel Sharon, telah didapati oleh mahkamah 1 Israel melakukan "secara peribadi dan bertanggungjawab secara langsung" pembunuhan beramai-ramai di Sabra dan Shatilla itu di Lubnan di mana lebih daripada seribu yang tidak berdosa orang-orang Palestin, wanita, dan kanak-kanak yang sama dimensi kepada kematian atau berbaris dan ditembak dengan kejam?

15. Adakah anda tahu bahawa pada 20 Mei, 1990, sekumpulan buruh yang tidak bersenjata Palestin telah berbaris dan yang dibunuh oleh solider Israel kerana mereka duduk menunggu untuk pengangkutan kembali ke Gaza? Buruh-buruh ketakutan yang berkumpul di kawasan selatan Israel yang dikenali sebagai Rishon Lezion (dikenali kepada rakyat Palestin oleh Arab nama Qara Oyon) menyerahkan kad pengenalan mereka kepada askar Israel. Askar-askar mengarahkan buruh yang bermasalah untuk berlutut dan muka bumi dan tidak disangka-sangka menghujani mereka dengan Meal peluru, membunuh tujuh dan mencederakan ramai lagi. Tidak perlu dikatakan, askar itu tidak disabitkan dengan apa-apa dengan jenayah.

16. Adakah anda tahu bahawa sehingga baru-baru ini sebagai 1988, Israel telah dibenarkan untuk menjalankan iklan kerja "Hanya orang-orang Yahudi "?

17. Adakah anda tahu bahawa Kementerian Luar Israel membayar enam AS firma perhubungan awam untuk menggalakkan "imej positif Israel kepada orang awam Amerika?

18. Adakah anda tahu bahawa kerajaan campuran Sharon termasuk parti - Molodet - yang menyokong penghapusan etnik dengan secara terbuka menyeru agar pengusiran paksa semua rakyat Palestin dari wilayah yang diduduki?

19. Adakah anda tahu bahawa dokumen-dokumen baru-baru ini mendedahkan laporan menunjukkan bahawa David Ben-Gurion telah meluluskan pengusiran paksa orang-orang Islam dari semua wilayah Palestin pada tahun 1948?

20. Adakah anda tahu bahawa bekas ketua rabbi Israel, Rabbi Ovadia Yossef, yang juga pengasas dan pemimpin kerohanian parti Shas agama (pihak ketiga terbesar politik Israel) secara terbuka menyokong 'Penyelesaian Terakhir' untuk menghapuskan rakyat Palestin? Bercakap pada khutbah yang disiarkan secara meluas menandakan Paskah lepas, dia diisytiharkan rakyat Palestin: "Tuhan akan kembali perbuatan-perbuatan mereka di atas kepala mereka sendiri, membazirkan benih mereka dan menghapuskan mereka, membinasakan mereka dan hilang mereka dari dunia ini dilarang. belas kasihan kepada mereka. Anda mesti menghantar peluru berpandu kepada mereka dan menghapuskan mereka. Mereka yang jahat dan terkutuk. "

21. Tahukah anda bahawa pelarian Palestin membentuk bahagian terbesar penduduk orang-orang pelarian di dunia?

22. Adakah anda tahu bahawa orang-orang Kristian Palestin adalah dianggap sebagai "batu-batu hidup" agama Kristian kerana mereka adalah keturunan langsung murid-murid Yesus Kristus? Dan orang-orang Kristian Palestin bersatu dengan saudara Islam mereka dalam perjuangan menentang penjajahan Israel.

23. Adakah anda tahu bahawa walaupun larangan penyeksaan oleh Mahkamah Tinggi Israel Keadilan, penyeksaan terus tanpa henti oleh penyoal siasat Shin Bet pada tahanan Palestin?

24. Adakah anda tahu bahawa di sebalik setiap cubaan Israel untuk mengganggu pendidikan Palestin, rakyat Palestin mempunyai nisbah tertinggi PhD per kapita di dunia?

25. Adakah anda tahu bahawa hak penentuan sendiri dijamin untuk setiap manusia di bawah Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat [Disember 1948], tetapi rakyat Palestin / dijangka untuk berunding bagi hak ini di bawah Perjanjian Oslo?

26. Tahukah anda bahawa walaupun apa yang disebarkan secara meluas dan ditulis dalam buku-buku sejarah bahawa orang-orang Arab telah menyerang Israel dalam peperangan 1967, Israel yang menyerang negara-negara Arab pertama, menguasai Jerusalem dan Tebing Barat, dan dipanggil serangan pre-emptive mogok?

27. Adakah anda tahu bahawa, sebagai kuasa penjajah, Israel mempunyai tanggungjawab tertentu di bawah Konvensyen Geneva untuk melindungi rakyat Palestin?

28. Adakah anda tahu bahawa, walaupun Ariel Sharon mengarahkan untuk gencatan senjata unilateral, askar-askar Israel belum berhenti menembak, membunuh atau jentolak rumah-rumah Palestin? Contoh yang paling baru-baru ini adalah pembunuhan tiga wanita yang tidak bersalah yang ditembak oleh kereta kebal Israel kerana mereka duduk di dalam khemah mereka!

29. Adakah anda tahu bahawa rejim Zionis telah mencuba untuk memusnahkan Masjid al-Aqsa dan Kubah Batu itu untuk 50 tahun yang lalu dengan menggali terowong bawah tanah yang mengalir di bawahnya beberapa tapak untuk melemahkan asas yang menyebabkan ia runtuh?

http://busuk.org/ping/view/35454   ...terjemahannya agak lemah, sila lihat artikel asal seperti di bawah.

http://www.cameldog.net/war-peace/3987-29-facts-about-israel.html

No comments: