Wednesday, October 12, 2011

Sultan Brunei mahu undang-undang Islam dilaksana segera

Harakahdaily 

KUALA LUMPUR, 11 Okt: Sultan Brunei hari ini menitahkan agar pemerintah negara itu melihat keperluan untuk melaksanakan undang-undang syariah dengan segera, serentak dengan undang-undang sivil di negara itu. 

Baginda yang bertitah di mesyuarat Majlis Agama Islam di bangunan Majlis Undangan di sini berkata,perlaksanaan undang-undang itu tidak harus lagi ditangguh lebih lama kerana kelengkapan untuk melaksanakannya sudah ada. 

Akta Jenayah Islam jika difahami dengan betul ujarnya, adalah yang terbaik kerana ia datang dan dicipta oleh Allah Yang Maha Kuasa dan tidak manusia. 

"Kita tidak harus melambatkan dan sebaliknya merebut petunjuk itu secara positif. 

"Apa lagi di sana untuk menunggu? Kita sudah mempunyai bangunan mahkamah yang mengagumkan, ramai pakar telah dihasilkan dan bahawa negara telah mencapai kemerdekaan. Apa lagi?" soal baginda. 

Menurutnya, setiap individu bertanggungjawab untuk melakukan perbuatan baik yang merupakan permintaan dari Allah Maha Kuasa. 

Sehubungan itu ujarnya, undang-undang Islam penting untuk mengawal semua masalah dalam hidup, agama, keturunan, minda dan kekayaan. 

"Walaupun ia adalah tanggungjawab kita, ia perlu dipenuhi bagi Allah Maha Kuasa," titah baginda lagi...

Ulasan: Nampaknya negara kecil jiran akan mengalahkan kita dalam menjalankan undang-undang Islam walaupun kita jauh lebih lama merdeka. Sewajarnya kita berlumba dalam membuat segala kebaikan. Tapi apakan daya, PM kita sebut dengan jelas bahawa kerajaan BN tidak AKAN laksanakan hudud. Beliau sekadar menggunakan kaedah syari'ah yang digariskan oleh ulama Islam tetapi untuk tidak melaksana hudud. Pelik tapi benar. Semoga BN kalah dalam pilihan raya umum akan datang.

No comments: